El papel del arte contemporáneo en la dinamización social del entorno urbano. Un estudio de caso:El barrio del Oeste en Salamanca
- 1 Universidad de Salamanca (España)
ISSN: 1131-5598
Year of publication: 2017
Volume: 29
Issue: 2
Pages: 299-315
Type: Article
More publications in: Arte, individuo y sociedad
Abstract
In these early decades of the century a tendency of “recovering the continuity of aesthetic experience with normal processes of living” is observed. This aspiration of John Dewey (1949, p.11) is been updating by the rise of urban art as driving force for social transformation. Artistic interventions in the public space, although they may seem subtle, are often the trigger for a social transformation of an entire neighborhood, fostering interaction and collective habits that enrich the everyday life of people. Our contribution analyzes the relationship between contemporary art and society in response to this shift in the reception areas of art and the growing number of artistic interventions in urban spaces. This framework helps us to study the specific case of Barrio del Oeste in the city of Salamanca, a poorly planned neighborhood built five decades ago which has experienced in recent years an agile transformation into an art district. Interviews with agents involved and the analysis of specific actions will allow us to better know the circumstances that have favored this process.
Bibliographic References
- Augé, M. (1992). Non-lieux. Introduction á une anthropologie de la surmodenité. Paris: Edition de Seuil.
- Ardenne, P. (2006). Un arte contextual. Creación artística en medio urbano, en situación de intervención, de participación. Murcia: Cendeac.
- Becker, C. (1990). Social Responsibility and the Place of the Artist in Society. Chicago: Lake View Press.
- Becker, C. (ed.) (1994). The Subversive Imagination. Artist, Society and Social Responsibility. New York & London: Routledge.
- Báscones, P. (2009). El arte público como agente de revitalización urbana mediante la participación ciudadana. En B. Fernández y J. P. Lorente (Eds.), Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana (pp.145-161). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
- Dewey, J. (1949). El arte como experiencia. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
- Fernández, B. y Lorente, J. P. (Eds.). (2009). Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
- Groys, B. (2014). Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra.
- Ledrut, R. (1974). El espacio social de la ciudad. Buenos Aires: Amorrortu.
- Lorente J. P. (2009). ¿Qué es y cómo evoluciona un barrio artístico? Modelos internacionales en los procesos de regeneración urbana impulsados por las artes. En Fernández, B. y Lorente, J. P. (Eds.). Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana (pp.15-38). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
- Montaner, J. M. y Muxí, Z. (2011). Arquitectura y política. Ensayos para mundos alternativos. Barcelona: Gustavo Gili.
- Morris, W. (2004). Cómo vivimos y cómo podríamos vivir. Trabajo útil o esfuerzo inútil. El arte bajo la plutocracia. Logroño: Pepitas de calabaza.
- Pallasmaa, J. (1996). El sentido de la ciudad. La ciudad percibida, recordada e imaginada” en Juhani Pallasmaa (2016). Habitar. Barcelona: Gustavo Gili.