Criterios de calidad y estándares de presentación en los libros-appel sector de los contenidos infantiles
-
1
Universidad de Salamanca
info
ISSN: 1386-6710, 1699-2407
Year of publication: 2018
Issue Title: Indicadores II / Libro electrónico
Volume: 27
Issue: 3
Pages: 595-602
Type: Article
More publications in: Profesional de la información
Abstract
To facilitate digital reading for children it is necessary to offer content that meets quality criteria. The problem lies in the lack of systematized criteria that serves as a guide to defining quality. The aim of this article is to select and systematize criteria or standards that serve to evaluate children’s book-apps. We take the criteria used both in the selection of children’s books on paper and those specific to the digital world. The elements have been grouped according to the form and content; within the form dimension, paratexts are taken into account (which in turn are divided into peritexts and epitexts) and usability are discussed. As for the content: text, image, sound, and interactivity should be evaluated.
Bibliographic References
- Albers, Robert (1992). “Quality in television from the perspective of the professional program maker”. Studies on broadcasting, Theoretical Research Center. Tokio: NHK Broadcasting Culture Research Institute.
- Baeza-Yates, Ricardo; Rivera-Loaiza, Cuauhtémoc; Velasco-Martín, Javier (2004). “Arquitectura de la información y usabilidad en la web”. El profesional de la información, v. 13 n. 3 pp. 168-178. http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2004/ mayo/1.pdf
- Bates, Celeste C.; Klein, Adria; Schubert, Barbara; McGee, Lea; Anderson, Nancy; Dorn, Linda; McClure, Erin; Huber-Ross, Rachael (2017). “E-books and E-book apps: Considerations for beginning readers”. The reading teacher, v. 70, n. 4, pp. 401-411. https://doi.org/10.1002/trtr.1543
- Bayo-Margalef, José (1987). Percepción, desarrollo cognitivo y artes visuales. Barcelona: Anthropos. ISBN: 84 7658 047 9
- Bircher, Katie (2012). “What makes a good picture book app?”. The horn book, 28 Febr. http://www.hbook.com/2012/02/using-books/whatmakes-a-good-picture-book-app
- Cahill, Maria; McGill-Franzen, Anne (2013). “Selecting ‘app’ ealing and “app”ropriate book apps for beginning readers”. The reading teacher, v. 67, n. 1, pp. 30-39. https://doi.org/10.1002/TRTR.1190
- Chaparro, Janeth (2016). “La valoración de libros digitales para niños y jóvenes. Un desafío para formar lectores”. Ruta maestra. http://www.santillana.com.co/rutamaestra/edicion-15/ pdf/26.pdf
- Cheng, Kun-Hung; Tsai, Chin-Chung (2014). “Children and parents’ reading of an augmented reality picture book: Analyses of behavioral patterns and cognitive attainment”. Computers and education, v. 72, pp. 302-312. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.12.003
- Codina, Lluís (2000). “Evaluación de recursos digitales en línea: conceptos, indicadores y métodos’. Revista española de documentación científica, v. 23, n. 1, pp. 9-44. http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/ viewFile/315/479
- Codina, Lluís (2006). Evaluación de calidad en sitios web: metodología de proyectos de análisis sectoriales y de realización de auditorías. Barcelona: UPF. Área de Biblioteconomía y Documentación, Departamento de Periodismo y de Comunicación Audiovisual, 13 pp. http://eprints.rclis.org/8854
- Colomer, Teresa (1998). La formación del lector literario. Narrativa infantil y juvenil actual. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. ISBN: 978 84 89384 17 0
- Colomer, Teresa (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. ISBN: 84 89384 39 8
- Crescenzi-Lanna, Lucrezia; Grané-Oró, Mariona (2016). “Análisis del diseño interactivo de las mejores apps educativas para niños de cero a ocho años”. Comunicar, v. 24, n. 46, pp. 77-85. https://doi.org/10.3916/C46-2016-08
- Fernández-Trespalacios, José-Luis; Tudela-Garmendia, Pío (1992). Atención y percepción. Madrid: Alhambra. ISBN: 978 84 205 1803 9
- García-Rodríguez, Araceli (2011). Análisis estructural del subsector de la edición infantil y juvenil en Castilla y León: 1983-2000. Col. Vitor, n. 295. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. ISBN: 978 84 90120026
- García-Rodríguez, Araceli; Gómez-Díaz, Raquel (2015). “Las demasiadas aplicaciones: parámetros e indicadores para seleccionar las TopApp de lectura para niños”. Anales de documentación, v. 18, n. 2. pp. 1-17. https://doi.org/10.6018/analesdoc.18.2.227071
- García-Rodríguez, Araceli; Gómez-Díaz, Raquel (2016a). “Contenidos enriquecidos para niños o las nuevas formas de leer, crear y escuchar historias: una propuesta de clasificación”. Revista chilena de literatura, v. 94, pp. 173-195. https://doi.org/10.4067/S0718-22952016000300009
- García-Rodríguez, Araceli; Gómez-Díaz, Raquel (2016b). Lectura digital infantil: dispositivos, aplicaciones y contenidos. Barcelona: Editorial UOC, colección El profesional de la información, n. 33. ISBN: 978 84 9166 433 3
- García-Rodríguez, Araceli; Gómez-Díaz, Raquel (2017). “Literatura digital infantil y juvenil en tabletas y smartphones: una oportunidad para lograr nuevos lectores”. Anuario ThinkEPI, v. 11, pp. 167-174. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2017.30
- Garralón, Ana (2013). Leer y saber. Los libros informativos para niños. Madrid: Tarambana Libros. ISBN: 978 84 616 4499 5
- Genette, Gérard (1987). Seuils. Paris: Éditions du Seuil. ISBN: 2020095254
- Gómez-Díaz, Raquel; García-Rodríguez, Araceli; CordónGarcía, José-Antonio; Alonso-Arévalo, Julio (2016). Leyendo entre pantallas. Gijón: Trea. ISBN: 978 84 9704 945 0
- Gönen, Mübeccel; UludaÄ, Gonca; Findik-Tanribuyurdu, Ezgi; Tüfekçi, Erdem (2014). “The examination of children’s picture books’ features for 0-3-year-olds”. HU Journal of education, v. 29, n. 1, pp. 126-139. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/ makaleler/1959-published.pdf
- Grané-Oró, Mariona; Crescenzi-Lanna, Lucrezia (2016). “Modelo teórico para el diseño y evaluación de la calidad en las apps infantiles (0-8 años)”. Digital education review, n. 29, pp. 227-245. http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/download/14497/ pdf https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5580051.pdf
- Guernsey, Lisa; Levine, Michael; Chiong, Cyntia; Severns, Maggie (2012). Pioneering literacy in the digital wild West: Empowering parents and educators. Washington, DC: Campaign for Grade-Level Reading. http://joanganzcooneycenter.org/wp-content/uploads/2012/12/ GLR_TechnologyGuide_final.pdf
- Henning, Nicole (2014). “Selecting and evaluating the best mobile apps for library services”. Library technology reports, v. 50, n. 8, 32 p. http://dx.doi.org/10.5860/ltr.50n8
- Koskimaa, Raine (2005). “¿Qué es la literatura digital? Una panorámica general de la literatura digital: de los archivos de texto a los e-books”. En: Borrás-Castanyer, Laura (coord.) Textualidades electrónicas. Nuevos escenarios para la literatura. Barcelona: UOC, pp. 81-94. ISBN: 84 97882156 http://cmap.javeriana.edu.co/servlet/SBReadResourceServl et?rid=1J2MZW94K-Y0R9RF-1R1
- Library journal (2013). “Readers’ advisory services in public libraries. Responses from 694 public libraries surveyed in November 2013”. Library journal. htt p s : / /s 3 . a m a zo n a w s . co m / We b Va u l t /s u r v e y s / ReadersAdvisorySurvey_report_Jan2014.pdf
- Lluch, Gemma (2010). Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes: los comités de valoración en las bibliotecas escolares y públicas. Gijón: Trea. ISBN: 978 84 9704 521 6
- Lluch, Gemma; Chaparro, Janeth (2007). “La evaluación de los libros para niños y jóvenes. Una investigación sobre la experiencia de Fundalectura”. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, n. 3, pp. 103-119. http://hdl.handle.net/10578/1274
- Lluch, Gemma; Chaparro, Janeth; Rincón, María-Cristina; Rodríguez, Claudia; Victorino, Andrea (2009). Cómo reconocer los buenos libros para niños y jóvenes. Bogotá: Fundalectura. ISBN: 978 958 9342 33 6
- Lluch, Gemma; Tabernero-Sala, Rosa; Calvo-Valios, Virginia (2015). “Epitextos virtuales públicos como herramientas para la difusión del libro”. El profesional de la información, v. 24, n. 6, pp. 797-804. https://doi.org/10.3145/epi.2015.nov.11
- Meyers, Eric M.; Zaminpaima, Ehlam; Frederico, Aline (2014). “The future of children’s texts: Evaluating book apps as multimodal reading experiences”. In: iConference 2014 Proceedings. https://doi.org/10.9776/14312
- Sáez, Izaskun (2013). Diseño y usabilidad de aplicaciones móviles para iphone [presentación]. http://es.slideshare.net/IzaskunSezVelasco/diseno-yusabilidad-appaplicacionesizaskunsaez
- Tsai, Pei-Shiuan; Huang, Lan-Ling (2014). “Usability analyses of interactive children’s iPad storybook”. En: Stephanidis, Constantine (coord.). Intl conf, HCI International 2014. Heraklion,
- Crete, Greece, June 22-27. Proceedings, Part II, pp. 643-648. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07854-0_111
- Tsai, Pei-Shiuan; You, Manlai (2013). “Usability analysis of children’s iPad electronic picture books”. In: 6th Intl conf on advances in computer-human interactions, ACHI 2013, pp. 269-272. ISBN: 978 1 612082509 https://goo.gl/AQHie8
- Turrión-Penelas, Celia (2014). Narrativa infantil y juvenil digital. ¿Qué ofrecen las nuevas formas al lector literario?. Tesis doctoral. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. ISBN: 978 84 49051197 https://ddd.uab.cat/record/129320
- UNE (2017). UNE 71362:2017. Calidad de los materiales educativos digitales. Madrid: Aenor.
- UNE-Aenor (2004). UNE-ISO/IEC 9126-1:2004. Ingeniería del software. Calidad del producto software. Parte 1: Modelo de calidad. Madrid: Aenor.
- Vaala, Sara; Ly, Anna; Levine, Michael H. (2015). Getting a read on the app stores. A market scan and analysis of children’s literacy apps. New York: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop. http://joanganzcooneycenter.org/wp-content/uploads/2015/12/ jgcc_gettingaread.pdf
- Zimmerman, Frederick J.; Christakis, Dimitri A.; Meltzoff, Andrew N. (2007). “Associations between media viewing and language development in children under age 2 years”. Journal of pediatrics, v. 151, n. 4, pp. 364-368. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2007.04.071