El Arenero EducativoLa Realidad Aumentada un nuevo recurso para la enseñanza

  1. Álvarez Sánchez, Sergio 1
  2. Delgado Martín, Laura 1
  3. Gimeno González, Miguel Ángel 1
  4. Martín García, Teresa 1
  5. Almaraz Menéndez, Fernando 1
  6. Ruiz Méndez, Camilo 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
EDMETIC

ISSN: 2254-0059

Année de publication: 2017

Titre de la publication: Aplicaciones de la Realidad Aumentada en educación

Volumen: 6

Número: 1

Pages: 105-123

Type: Article

DOI: 10.21071/EDMETIC.V6I1.5810 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: EDMETIC

Résumé

In this paper, we present the project Educational Sandbox that uses the Augmented Reality to implement a resource for the teaching of mathematics and natural sciences. This installation uses an infrared camera to read the three-dimensional surface of the sand and then draw on it contours and bodies of water that are transformed when the user interacts with the sand.We describe in detail, the new possibilities of thisnovel interface and its technical implementation. We also describe our didactic proposal for this installation and reflect on the importance of establishing an accessible implementation route. Finally, we discuss about the importance of the MediaLabof the University of Salamanca as a dynamizing agent of this type of multidisciplinary projects.

Références bibliographiques

  • ALMARAZ, F., GIMENO, M.A., y MARTÍN, M.T. (2016) Emerging digital technologies and new learning spaces. The case of 3d Printing at the media lab of the University of Salamanca, INTED 2016 Proceedings, 902-906. doi:10.21125/inted.2016.1205
  • ANDUJAR, J. M., y MEJÍAS, A. (2011). Augmented reality for the improvement of remote laboratories: an augmented remote laboratory. IEEE Transactions 54(3), 492-500. doi:10.1109/TE.2010.2085047.
  • BOWER, M., HOWE, C., MCCREDIE, N., ROBINSON, A., y GROVER, D. (2014). Augmented Reality in education–cases, places and potentials. Educational Media International, 51(1), 1-15.
  • COLLADOS-ALCAIDE, A (2016). Laboratorios artísticos colaborativos. Espacios transfronterizos de producción cultural. Arte, Individuo y Sociedad. 27 (1), 45-64. doi:10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n1.43648.
  • DUNLEAVY, M., y DEDE, C. (2014). Augmented reality teaching and learning. In Handbook of research on educational communications and technology (pp. 735-745). Springer: New York.
  • DUNLEAVY, M., DEDE, C., y MITCHELL, R. (2008). Affordances and Limitations of Immersive Participatory Augmented Reality Simulations for Teaching and Learning. Journal of Science Education and Technology, 18(1), 7–22. doi: http://doi.org/10.1007/s10956-008-9119-1
  • GRIJALBA, N., y TOLEDANO, F. (2014). Nebrija MediaLab: un valor añadido a la docencia y al desarrollo de competencias. Historia y Comunicación Social, 19(2), 733-745. doi: 10.5209/rev_HICS.2014.v19.45061
  • HATCH, M. (2013). The maker movement manifesto: rules for innovation in the new world of crafters, hackers, and tinkerers. USA: McGraw Hill Professional
  • KAMARAINEN, A. M., METCALF, S., GROTZER, T., BROWNE, A., MAZZUCA, D., TUTWILER, M. S., y DEDE, C. (2013). EcoMOBILE: Integrating augmented reality and probeware with environmental education field trips. Computers & Education, 68, 545-556. doi: 10.1016/j.compedu.2013.02.018.
  • KLOPFER, E., y SHELDON, J. (2011). Augmenting your own reality: Student authoring of science-based augmented reality games. (M. U. Bers, Ed.) New Directions for Youth Development, 2010(128), 85–94. doi:10.1002/yd.378.
  • KREYLOS, O. (2016). Augmented Reality Sandbox. Recuperado de http://idav.ucdavis.edu/~okreylos/ResDev/SARndbox
  • LEE, S. H., CHOI, J., y PARK, J. I. (2009). Interactive e-learning system using pattern recognition and augmented reality. IEEE Transactions on Consumer Electronics, 55(2), 883-890. doi: 10.1016/j.compedu.2013.02.014,
  • LEY ORGÁNICA 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado, martes 10 de diciembre de 2013 (97858-97921). Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf
  • ORDEN ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado, jueves 29 de enero de 2015 (6986-7003). Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/29/pdfs/BOE-A-2015-738.pdf
  • REAL DECRETO 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, sábado 3 de enero de 2015 (169-546). Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/03/pdfs/BOE-A-2015-37.pdf
  • RECOMENDACIÓN 2006/962/EC, del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006. Diario Oficial de la Unión Europea, 30 de diciembre de 2006 (398/10-18). Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=celex%3A32006H0962
  • REED, S., KREYLOS, O., HSI, S., KELLOGG, L., SCHLADOW, G., YIKILMAZ, M.B., SEGALE, H., SILVERMAN, J., YALOWITZ, S., y SATO, E. (2014). Shaping Watersheds Exhibit: An Interactive, Augmented Reality Sandbox for Advancing Earth Science Education, American Geophysical Union (AGU) Fall Meeting 2014, Abstract no. ED34A-
  • SANGÜESA, R. (2013). La tecnocultura y su democratización: ruido, límites y oportunidades de los Labs. Revista CTS, 8, 259-282.
  • VAN KREVELEN, D. W. F., & POELMAN, R. (2010). A survey of augmented reality technologies, applications and limitations. International Journal of Virtual Reality, 9(2), 1
  • VILLAR, R. (2011). La significación del MediaLab en Iberoamérica. TRIM: revista de investigación multidisciplinar, 3, 105-117.
  • WEBER, S. (2004).The success of open source (Vol. 368). Cambridge, MA: Harvard University Press
  • WU, H. K., LEE, S. W. Y., CHANG, H. Y., y LIANG, J. C. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education.Computers & Education, 62, 41-49. doi:10.1016/j.compedu.2012.10.024.
  • ZHOU, F., DUH, H. B. L., y BILLINGHURST, M. (2008, September). Trends in augmented reality tracking, interaction and display: A review of ten years of ISMAR. In Proceedings of the 7th IEEE/ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality (pp. 193-202). IEEE Computer Society.