El Proceso de generalización y la generalización en acto. Un estudio de casos

  1. Ayala-Altamirano, Cristina 1
  2. Molina, Marta 2
  1. 1 University of Granada (España)Departamento de Didáctica de la Matemática
  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

ISSN: 1887-3987

Año de publicación: 2021

Volumen: 15

Número: 3

Páginas: 211-241

Tipo: Artículo

DOI: 10.30827/PNA.V15I3.18109 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

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Resumen

Based on a microgenetic analysis of the generalization process of three fourth grade students, we describe how they construct, make sense of and express a functional relationship in a problem-solving context. The results contribute to the understanding and reflection on the implementation of the functional approach in primary classrooms. Different degrees of sophistication in the generalization process are distinguished according to the semiotic means employed. One of the students explicitly expresses generalization while in the other two cases it is implicit in the students' actions suggesting an incipient awareness of indeterminacy or presence of analyticity.

Información de financiación

Este trabajo se ha realizado en el proyecto con referencia EDU2016-75771-P, financiado por la Agencia Estatal de Investigaci?n (AEI) de Espa?a y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER). Una de las autoras es beneficiaria de una Beca de Doctorado otorgada por la Agencia Nacional de Investigaci?n y Desarrollo (ANID) de Chile, folio 72180046.

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