La Visión trágica de la vida.Una intersección clave entre la filosofía de Friedrich Nietzsche y la filmografía de Woody Allen
-
1
Universidad de Salamanca
info
ISSN: 2172-0150
Year of publication: 2021
Issue: 23
Pages: 349-372
Type: Article
More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía
Metrics
Cited by
SCImago Journal Rank
- Year 2021
- SJR Journal Impact: 0.13
- Best Quartile: Q2
- Area: Visual Arts and Performing Arts Quartile: Q2 Rank in area: 206/618
- Area: History Quartile: Q2 Rank in area: 710/1591
- Area: Communication Quartile: Q4 Rank in area: 349/472
Índice Dialnet de Revistas
- Year 2021
- Journal Impact: 0.130
- Field: ARTE Quartile: C1 Rank in field: 22/134
- Field: COMUNICACIÓN Quartile: C4 Rank in field: 54/67
Scopus CiteScore
- Year 2021
- CiteScore of the Journal : 0.2
- Area: Visual Arts and Performing Arts Percentile: 41
- Area: History Percentile: 33
- Area: Communication Percentile: 13
Journal Citation Indicator (JCI)
- Year 2021
- Journal Citation Indicator (JCI): 0.11
- Best Quartile: Q4
- Area: FILM, RADIO, TELEVISION Quartile: Q4 Rank in area: 50/64
- Area: ART Quartile: Q4 Rank in area: 106/141
Abstract
Woody Allen's filmography has been widely analyzed from the perspective of the field of philosophy. These investigations make a holistic analysis in which they relate broad issues such as mass culture, politics, psychoanalysis, death, or sexuality to the cinema of the New York director. In many of these studies, the figure of Nietzsche appears, as is logical, since he is one of the thinkers with the greatest impact on Western culture throughout the 20th century. However, the holistic nature of these investigations prevents a more exhaustive analysis of the possible relationships between philosopher and filmmaker. This article aims to fill this gap by focusing on one of the key points in Nietzsche's thought and Allen's filmography: the tragic vision of life, forged from chance-luck and becoming-death, two key concepts both for the filmmaker and the philosopher.
Bibliographic References
- Allen W. (2020). A propósito de nada. Trad. E. Hojman. Madrid: Alianza Editorial.
- Ávila C. R. (2000). Aquella excéntrica fisonomía de sileno. Agonismo y piedad en la reflexión de Nietzsche en torno a Grecia. Logos. Anales del Seminario de Metafísica, 2, pp. 91-117. Servicio de Publicaciones, Universidad Complutense: Madrid.
- García Gual. C. (1995). Introducción a la mitología griega. Madrid: Alianza.
- Girgus, S. (2005). El cine de Woody Allen. Trad. F. López. Madrid: Akal.
- Hirsch, F. (2001). Love, Sex, Death, and the Meanning of Live: The Films of Woody Allen. New York: Da Capo Press.
- Lax, E. (2008). Conversaciones con Woody Allen. Trad. A. Leiva. Barcelona: Lumen.
- Lee, S. (2013). Woody Allen´s Angst: Philosophical Commentaries on His Serious Films. North Carolina: McFarland.
- Lyotard, J. F. (1987). La condición postmoderna. Trad. M. Antolín. Madrid: Cátedra.
- Nietzsche, F. (2009a). Así habló Zaratustra. Un libro para todos y para nadie. (Vol. 2). Trad. J. R. Hernández. Madrid: Gredos.
- Nietzsche, F. (2009b). El crepúsculo de los ídolos o Cómo se filosofa con el martillo. (Vol. 2). Trad. J. Mardomingo. Madrid: Gredos.
- Nietzsche, F. (2009c). El nacimiento de la tragedia. (Vol. 1). Trad. G. Cano. Madrid: Gredos.
- Nietzsche, F. (2009d). La ciencia jovial. (Vol. 1). Trad. G. Cano. Madrid: Gredos.
- Nietzsche, F. (2009e). La genealogía de la moral. Un escrito polémico. (Vol. 2). Trad. J. Mardomingo. Madrid: Gredos.
- Nietzsche, F. (2009f). Más allá del bien y del mal. Preludio para una filosofía del futuro. (Vol. 2). Trad. C. Vergara. Madrid: Gredos.
- Nietzsche, F. (2009g). Sobre la utilidad y el perjuicio de la historia para la vida. (Vol. 1). Trad. G. Cano. Madrid: Gredos.
- Nietzsche, F. (1995). Aurora. Trad. M. de Juan. Barcelona: Alba Editorial.
- Nietzsche, F. (2015). Ecce Homo. Trad. A. Sánchez Pascual. Madrid: Alianza Editorial.
- Nietzsche, F. (1998). La filosofía en la época trágica de los griegos. Trad. L. F. Moreno. Madrid: Valdemar.