Adquisición de competencias documentales en estudios universitarios

  1. José Antonio Merlo Vega 1
  1. 1 Universidad de Salamanca (España)
Aldizkaria:
Informatio: Instituto de Información. Facultad de Información y Comunicación

ISSN: 2301-1378

Argitalpen urtea: 2023

Alea: 28

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 158-188

Mota: Artikulua

DOI: 10.35643/INFO.28.2.4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Informatio: Instituto de Información. Facultad de Información y Comunicación

Laburpena

Higher education is structured in programs designed for the progressive acquisition of knowledge to prepare students for professional practice. University studies are supported by information resources necessary for academic instruction and scientific research. Universities offer information literacy services provided by libraries to instruct students in information skills and resources. Universities also have official courses that teach students how to select, use and apply information resources. The objective of the research is to analyze the frameworks of informational competencies and to propose a pedagogical model for university studies. The methodology is divided into three phases: systematic review and analysis of cases, design and implementation of a model, and evaluation and communication of the model. Research results provided are a terminology framework for teaching by documentary competencies, the Framework for the Acquisition of Documentary Competencies in University Studies (MACDEU) and a teaching-learning pedagogical model based on four phases: thinking, knowing, learning, doing. The main conclusion is that the combination of a competency framework, a pedagogical model and an educational program is the method for university training in documentary skills

Erreferentzia bibliografikoak

  • ACRL (2016). Framework for Information Literacy for Higher Education. Association of College and Research Libraries. https://www.ala.org/acrl/standards/ilframework
  • ADBU (2022). RECIF: référentiel des compétences informationnelles. ADBU. https://referentiel.adbu.fr/referentiel
  • Angulo Rasco, J. F. (2008). La voluntad de distracción: Las competencias en la universidad. En J. Gimeno Sacristán (ed.), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 176-205). Morata.
  • Badia, A. (ed.). (2012). Estrategias y competencias de aprendizaje en educación. Síntesis.
  • Bernal, J. L. y Teixidó, J. (2012). Las competencias docentes en la formación del profesorado. Síntesis.
  • Bombaro, C. (2016). The Framework is elitist. Reference Services Review, 44(4), 552-563. https://doi.org/10.1108/RSR-08-2016-0052
  • Bundy, A. L. (ed.). (2004). Australian and New Zealand information literacy framework: Principles, standards and practice. Australian and New Zealand Institute for Information Literacy.
  • Calderón Rehecho, A. (2010). Informe APEI sobre alfabetización informacional. Asociación Profesional de Especialistas en Información.
  • Campal, M. F. y Ordás, A. (2021). Competencias mediáticas e informacionales. Universitat Oberta de Catalunya.
  • Castro-Granados, A. y Artavia-Díaz, K. Y. (2021). Modelos de Competencias Digitales Docentes: Análisis de las propuestas internacionales y nacionales más pertinentes. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 12(2), 144-169. https://doi.org/10.22458/caes.v12i2.3532
  • Crespí, P. y Gracia, J. M. (2019). La necesidad de una formación en competencias personales transversales en la universidad: Diseño y evaluación de un programa de formación. Fundación Universitaria Española.
  • Domene, S. y Puig, M. (2014). Las competencias en la enseñanza obligatoria. En B. Bermejo Campos y C. Guerreiro Salgueiro (eds.), Manual de didáctica general para maestros de educación infantil y de primaria (pp. 94-108). Pirámide.
  • Domínguez Garrido, M. C., López Gómez, E., Cacheiro González, M. L. y Álvarez Arregui, E. (2021). Investigación e internacionalización en la formación basada en competencias. Dykinson.
  • Farfán Trujillo, D. G., García Masquita, M. D. y Jaramillo Pabón, J. (2020). Técnicas didácticas en alfabetización en información. Pontificia Universidad Javeriana. https://doi.org/10.11144/Javeriana.10554.12372
  • Fernández Sánchez, M. R., Sánchez-Oro Sánchez, M. y Robina Ramírez, R. (2016). La evaluación de la competencia digital en la docencia universitaria: El caso de los grados de empresariales y económicas. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 7(2), 332. https://doi.org/10.21501/22161201.1726
  • Foasberg, N. M. (2015). From Standards to Frameworks for IL: How the ACRL Framework Addresses Critiques of the Standards. Portal: Libraries and the Academy, 15(4), 699-717. https://doi.org/10.1353/pla.2015.0045
  • Henriquez-Coronel, P., Cervera, M. G. y Fernández, I. F. (2018). La evaluación de la competencia digital de los estudiantes: Una revisión al caso latinoamericano. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 137. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i137.3511
  • Hicks, A. y Lloyd, A. (2021). Deconstructing information literacy discourse: Peeling back the layers in higher education. Journal of Librarianship and Information Science, 53(4), 559-571. https://doi.org/10.1177/0961000620966027
  • INTEF (2022). Marco de referencia de la competencia digital docente. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://intef.es/competencia-digital-educativa/competencia-digital-docente/
  • Lau, J. (2006). Guidelines on Information Literacy for Lifelong Learning. International Federation of Library Associations and Institutions. https://repository.ifla.org/handle/123456789/193
  • Lloyd, A. (2010). Framing information literacy as information practice: Site ontology and practice theory. Journal of Documentation, 66(2), 245-258. https://doi.org/10.1108/00220411011023643
  • López Presmanes, J. L., Galcerán Álvarez, I. M., Linares Álvaro, M. J. y Torricella Morales, R. G. (2022). Evaluación de las competencias digitales en un ambiente universitario. Revista Científica Sinapsis, 21(1). https://doi.org/10.37117/s.v21i1.657
  • Mackey, T. P. y Jacobson, T. E. (2011). Reframing Information Literacy as a Metaliteracy. College y Research Libraries, 72(1), 62-78. https://doi.org/10.5860/crl-76r1
  • Marzal García-Quismondo, M. Á. (2013). Competencias informacionales. En Pacios Lozano, A. (ed.), Técnicas de búsqueda y uso de la información (pp. 11-22). Fundación Ramón Areces.
  • Mas Torelló, Ó. y Tejada Fernández, J. (2013). Funciones y competencias de la docencia universitaria. Síntesis.
  • Rath, L. (2022). Factors that influence librarian definitions of information literacy. The Journal of Academic Librarianship, 48(6), 102597. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102597
  • REBIUN (2016). Marco de competencia digital para estudiantes de grado: Adaptación de DIGCOMP. REBIUN. http://hdl.handle.net/20.500.11967/65
  • Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. (Y. Punie, ed.). Publications Office of the European Union. http://dx.doi.org/10.2760/159770
  • Rubio Roldán, M. J., Martín Cuadrado, A. M. y Cabrerizo Diago, J. (2020). Manual teórico-práctico para programar por competencias. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Sanches, T., Antunes, M. L. y Lopes, C. (2022). International standards for information literacy: The inspiration for national practices. LIBER Quarterly: The Journal of the Association of European Research Libraries, 32(1), 1-22. https://doi.org/10.53377/lq.11131
  • SCONUL, Working Group on Information Literacy (2011). The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy: Core Model for Higher Education. SCONUL. http://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/coremodel.pdf
  • Unesco (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
  • Uribe Tirado, A. (2014). Lecciones aprendidas en programas de Alfabetización Informacional en universidades de Iberoamérica: Propuesta de buenas prácticas. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/31219
  • Valiente, A. y Galdeano, C. (2009). La enseñanza por competencias. Educación Química, 20(3), 369-372. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30038-7
  • Vuorikari, R., Kluzer, S. y Punie, Y. (2022a). DigComp 2.2. The Digital Competence framework for citizens: With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2760/115376
  • Vuorikari, R., Kluzer, S. y Punie, Y. (2022b). DigComp 2.2. Marco de Competencias Digitales para la Ciudanía: Con nuevos ejemplos de conocimientos, habilidades y actitudes. Asociación Somos Digital. https://somos-digital.org/digcomp/