Arte participativo en España (2022-2023)La gestión de los eventos culturales temporales

  1. Raquel Lara-Ruiz 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Année de publication: 2024

Volumen: 36

Número: 2

Pages: 467-479

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.92056 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Arte, individuo y sociedad

Résumé

The 1990s witnessed a heightened focus on social and community art, leading to significant theoretical advancements in this domain. Presently, social art has firmly established its position within the contemporary Spanish artistic sector, finding expression through calls and programmes within institutional frameworks. This paper presents an updated study of the most noteworthy calls and programmes promoting participatory art in Spain, aiming to gain precise insights into their origins, management models, and social impact. Employing a qualitative methodology based on personal interviews with the organisers and curators, this research delves into the challenges, opportunities, and perspectives faced by these key actors in the production and organisation of participatory artistic events. Examining the gathered data will provide a deeper understanding of the dynamics of participatory art in the country and contribute to enriching the fields of cultural studies and artistic event management.

Références bibliographiques

  • Bermúdez, A. (s. f.-a). Manifiesto de la XI Bienal de Arte de Lanzarote. Bienal de Arte de Lanzarote.
  • Bishop, C. (2016). Infiernos artificiales. Arte participativo y políticas de la espectadora.
  • Blanco, P. (2001). Modos de hacer: arte crítico, esfera pública y acción directa. 1a. Universidad de Salamanca.
  • Braza, A. (2019). La Biennal de Mislata i el si no de les convocatories. En A. i. C. AVVAC Artistes visuals de València (Ed.), URGENCIES des de les EMERGENCIES (pp. 178-185). AVVAC.
  • Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., de la Cruz-Morales, F. del R., & Sangerman-Jarquín, D. M. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista mexicana de ciencias agrícolas, 8(7), 1603-1617. http://dx.doi.org/10.29312/remexca.v8i7.515
  • Cisterna Cabrera, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29900107
  • Gablik, S. (1995). Connective Aesthetics: Art After Individualism. En S. Lacy (Ed.), Mapping the Terrain: New Genre Public Art (pp. 74-87). Bay Press.
  • García-Huidobro-Munita, R., & Freire-Smith, M. (2023). Hacia prácticas artísticas de mediación en contextos sociales. Arte individuo y sociedad, Avance en línea(3), 1-20. https://doi.org/10.5209/aris.85576
  • Kelley, J. (1995). Common work. En S. Lacy (Ed.), Mapping the Terrain: New Genre Public Art (pp. 139-148). Bay press.
  • Moreno, A., Ferreras, R., Andrés, A., Martín Alicia, & Museo Thyssen-Bornemisza. (2017). Lección de arte: museo nacional thyssen-bornemisza, 7 de noviembre de 2017-28 de enero de 2018. Museo Nacional Thyssen Bornemisza.
  • Olmedo, F. B. (2018). Caminando sobre hielo, prácticas artísticas en contexto. En H. en Arte (Ed.), Glosario imposible (pp. 36-57). HEA.
  • Rosalyn Deutsche. (2018). Agorafobia. En Quaderns portàtils (p. 33). Museu D’Art Contemporani de Barcelona (MACBA).