Fascinación estética y separación de juicios en la imitación de prototipos negativoscasos de inversión en la mímesis
-
1
Universidad de Zaragoza
info
ISSN: 1130-2097
Year of publication: 2024
Issue Title: Ejemplaridad y moralidad. Sobre el espíritu y la letra de la imitación: ejemplos y ejemplaridad pública
Issue: 70
Type: Article
More publications in: Isegoría: Revista de filosofía moral y política
Abstract
Since the beginning of Modernity, narrative has evolved as much as thought has, and this has been substantially appreciated in the twists and turns of taste and in the construction of characters. Under this premise, this article analyzes the differences between exemplary and non-exemplary prototypes in fiction, focusing on the audiovisual medium. Based on the theory of imitation and the imitation of prototypes established by Javier Gomá, we review some archetypes of amoral characters that, sharing their non-exemplary character, arouse an aesthetic fascination contrary to the one they provoke in the field of morality. In order to explain this phenomenon, the separation of judgments established by Friedrich Schiller and by other theorists who follow in his wake, such as Adam Kotsko, is used, and the possible contradictions implicit in the amoral facet of the characters are pointed out, when their non-exemplary character is a reference for specific social sectors, turning fiction into the starting point of the imitative process.
Bibliographic References
- Adler, Tim (2007). Hollywood and the Mob. London: Bloomsbury Publishing.
- Agüero González, Bárbara (2012). Caen “Los Corleone”, banda de narcotraficantes que imitaba a “mafiosos” de película El Padrino. La Tercera, 24 de julio. https://www.latercera.com/noticia/caen-los-corleone-banda-de-narcotraficantes-que-imitaba-a-mafiosos-de-pelicula-el-padrino/
- Applewhite, Victoria Laine (2010). The Boy Who Lived: An Examination of the Hero’s Journey in J.K. Rowling’s Harry Potter Series”. Honors Theses. Oxford. https://egrove.olemiss.edu/hon_thesis/2289
- Argullol, Rafael (1982). El Héroe y el Único. Madrid: Taurus.
- Argullol, Rafael (2006). La atracción del abismo. Barcelona: Acantilado.
- Aristóteles (2018). Poética. Madrid: Alianza.
- Aspe, Virginia (2005). Nuevos Sentidos mímesis en la Poética de Aristóteles. Tópicos, Revista de Filosofía, (28), 201-234.
- Barnes, Brooks y Sperling, Nicole (2019). Families of Aurora Shooting Victims Express Concern About ‘Joker’. The New York Times, 5 de agosto. https://www.nytimes.com/2019/09/24/business/media/joker-aurora-shooting-warner-bros.html
- Boll, Julia (2011). Harry Potter’s Archetypal Journey. En Berndt, Katrin y Steveker, Lena (eds.) Heroism in the Harry Potter Series. London and New York: Routledge, pp. 85-104.
- Burke, Edmund (2014). De lo sublime y de lo bello. Madrid: Alianza.
- Cabot Ramis, Mateu (2008). Nuestra época en clave estética: estetización generalizada y nuevas artes. Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, (13), pp. 29-40. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v0i0.1269
- Campbell, Joseph (1972). El héroe de las mil caras. México: Fondo de cultura económica.
- Carrol, Noël (2005). Filosofía del terror o paradojas del corazón. Madrid: Antonio Machado.
- Cooper, Anthony Ashley (1997). Los moralistas. Barcelona: Ediciones internacionales Universitarias Eiunsa.
- Domínguez, Íñigo (2019). Crónicas de la mafia. Madrid: libros del KO.
- Eco, Umberto (2015). Historia de la fealdad. Barcelona: Debolsillo.
- Eisner, Lotte H. (1986), Fritz Lang. London: A Shadows Book.
- Furió Alarcón, Ana Patricia (2019). El cine como pensamiento, representación y construcción de la realidad, educación y cambio social [tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
- García, Pedro J. (2022). Dahmer’ es el mayor éxito de audiencia de Netflix desde ‘Stranger Things’, y sin promoción. Ecartelera, 28 de septiembre. https://www.ecartelera.com/noticias/dahmer-exito-audiencia-netflix-stranger-things-70612/
- García-Belaunde Bedoya, Inés (2023). La realidad supera la ficción: Películas que inspiraron crímenes reales. Perú 21, 12 de agosto. https://peru21.pe/cheka/cine/peliculas-asesinos-crimenes-scream-la-realidad-supera-la-ficcion-la-realidad-supera-la-ficcion-peliculas-que-inspiraron-crimenes-reales-noticia/
- Gomá, Javier (2014a). Aquiles en el gineceo. Barcelona: Taurus.
- Gomá, Javier (2014b). Ejemplaridad pública. Barcelona: Taurus.
- Gomá, Javier (2019a). Imitación y experiencia. Barcelona: Debolsillo.
- Gomá, Javier (2019b). Necesario pero imposible. Barcelona: Debolsillo.
- Gomá, Javier (2023). Universal concreto. Barcelona: Taurus.
- Gubern, Román (2014). Cine, historia e ideología [Conferencia], 19 de agosto. Montevideo, Uruguay. https://youtu.be/AFOfbOBRUxs?si=sRJdUCVbmCvq87WY
- Jiménez González, Marcos (2022). Fritz Lang y el expresionismo. Valencia: Shangrila.
- Kant, Inmmanuel (2012). Crítica del discernimiento. Madrid: Alianza.
- Kotsko, Adam (2015). Creepiness. London: Zero Books
- Kotsko, Adam (2016). Por qué nos encantan los sociópatas. Tenerife: Melusina.
- Lang, Fritz (1968). “¿Por qué me interesa el asesinato?”, en Eibel, Alfred, El cine de Fritz Lang. México: Ediciones Era, pp. 126-132.
- Levin, David J. (1998). Richard Wagner, Fritz Lang and the Nibelungen. New Jersey: Princeton.
- Marche, Stephen (2012). Don’t Blame the Movie, but Don’t Ignore It Either. The New York Times, 26 de julio. https://www.nytimes.com/2012/07/27/opinion/dont-blame-the-movie-for-the-aurora-shootings.html
- Marinero, Ismael (2019). La historia secreta del cine de mafiosos: “El Padrino es la biblia de los gángsteres”. El Mundo, 14 de noviembre. https://www.elmundo.es/papel/cultura/2019/11/14/5dcc4624fdddfffd2e8b4609.html
- Márquez, Sanchez, Javier (2022). Uno de los vuestros. Madrid: Muddy Waters Books.
- Mejía Mosquera, Juan Fernando (2002). Las polémicas de la “mimesis” en Platón. Universitas Philosophica 19, 38, pp. 109-118.
- Molinuevo, José Luis (2009). Magnifica miseria. Murcia: Cendeac.
- Nancy, Jean-Luc (2006). La imagen: Mímesis y Méthesis. Escritura e imagen, (2), pp. 7-22.
- Pérez Bernal, Rosario y Stajnfeld, Sonja. (2016). El centelleo de la infamia: los personajes de Historia universal de la infamia. Aisthesis, (59), pp. 55-73. https://doi.org/10.4067/S0718-71812016000100004
- Platón (1999). La República o el Estado. Barcelona: Austral.
- Platón (2010). Hipias Mayor. Madrid: Gredos.
- Praz, Mario (1948). La carne, la morte e il diavolo nella letteratura romántica. Florencia: Sansoni editore.
- Rosenkranz, Karl (1992). Estética de lo feo. Madrid: Julio Ollero editor (Imaginarium N. 5).
- Ruiz Martínez, José Manuel (2017). Hannibal Lecter como ejemplo de personaje transmedia: un estudio de caso. Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (28), pp. 42–59. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2017282056
- Sánchez-Biosca, Vicente (1990). Sombras de Weimar. Contribución a la historia del cine alemán 1918-1933. Madrid: Verdoux.
- Schiller, Friedrich (2013). Escritos breves sobre estética. Huelva: Gegner Libros.
- Schlegel, Friedrich (1996). Sobre el estudio de la poesía griega. Madrid: Akal.
- Taussig, Michael (1993). Mimesis and Alterity: A Particular History of the Senses. New York: Routledge.
- Triguero, Guillermo (2022). Criaturas del cine expresionista alemán. Barcelona: Hermenaute.
- Verdú, Daniel (2023). Los tres pisos del capo Messina Denaro: cajas vacías, ropa de lujo y un póster de ‘El Padrino’. El País, 20 de enero. https://elpais.com/internacional/2023-01-20/los-tres-pisos-del-capo-messina-denaro-cajas-vacias-ropa-de-lujo-y-un-poster-de-el-padrino.html?event_log=fa
- Welsch, W. (1996). Aestheticization Processes: Phenomena, Distinctions and Prospects. Theory, Culture & Society, 13 (1), pp. 1-24. https://doi.org/10.1177/026327696013001001