Género y programación televisivael caso de Nitro y Nova

  1. González de Garay Domínguez, Beatriz
  2. Alfeo Álvarez, Juan Carlos
Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2011

Issue Title: Discursos de la sexualidad en el cine

Volume: 9

Issue: 3

Pages: 396-409

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V9I3.21 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Icono14

Abstract

Nitro and Nova are channels that belong to the Grupo Antena 3 and are broadcasted in the Spanish Digital Terrestrial Television. The first one targets men as its main demographic and the second one programming is geared towards women. The aim of this article is to compare both schedules in order to know what is considered male and female contents in present-day context. Whereas "women's channels", and their study, have a longer tradition; a "men.' channel" is innovative and, therefore, and interesting research field. The methodology consists of analyzing programming data of both channels during a week. The different kinds of contents, their quantity and schedule, are compared with traditional male and female programs. In this way, we can check if these contents refuse or support social stereotypes.

Bibliographic References

  • Bermejo Berros, J. y Núñez Cansado, M. (2008). Valores y actitudes de los espectadores de series de ficción televisiva. Actas del I Congreso de la AE-IC: Investigar la Comunicación.
  • Butler, J. (2001) [1990], El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad, Buenos Aires: Editorial Paidós Mexicana S.A.
  • De Paz, A. R. (2010, Julio, 16). Las teles insisten en la audiencia femenina. La Vanguardia. Recuperado de http://www.lavanguardia.es/ciudadanos/noticias/ 20100716/53965484307/las-teles-insisten-en-laaudiencia-femenina-antena-3-tdt-telecinco-la-sextala-2.html (27/12/2010).
  • Grupo Antena 3, “Antena 3 TV: Televisión de nueva generación”. Recuperado de http://www.grupoantena3.com/GrupoAntena3/d etalleFicha.do?titularFicha=Antena&idFicha=2674111&hea dingTitle=Detalleempresa&opcLeft=empresasGrupo&language=1 (13/11/2011).
  • Jorge Alonso, A. (2004). Mujeres en los medios, mujeres de los medios. Imagen y presencia femenina en las televisiones públicas: Canal Sur TV. Barcelona: Icaria.
  • La Vanguardia (27/04/2002). La disolución de Quiero TV crea divergencias entre sus accionistas. Recuperado de http://hemeroteca.lavanguardia.es/preview/ 2002/01/11/pagina-11/33966037/pdf.html (19/01/2011).
  • Lema Trillo, Ava Victoria (2004). Los modelos de género masculino y femenino en el cine de Hollywood, 1990-2000 (Tesis Doctoral).
  • Martín Alegre, S. (2008, Noviembre). Mujeres y ciencia ficción. Observatori de les dones en els mitjans de comunicació. Recuperado de http://www.observatoridelesdones.org/articles_pd f/Sara_Martin.pdf (27/12/2010).
  • Martín-Barbero, J. (1993). La telenovela en Colombia: Televisión, melodrama y vida cotidiana.
  • Mazziotti, N. (comp.) (1993) El espectáculo de la pasión: Las telenovelas latinoamericanas. Buenos Aires: Editorial Colihue. pp. 43-62.
  • Nieva de la Paz, P. (coord.) (ed.) (2009). Roles de género y cambio social en la literatura española del siglo XX. Amsterdam: Rodopi.
  • Peñamarín, C. y López, P. (coords.) (1995). Los melodramas televisivos y la cultura sentimental. Madrid: Dirección General de la Mujer, Instituto de Investigaciones Feministas, Universidad Complutense
  • Tosca, S. (2011). Gizmopolitan. O cómo reconciliar la femineidad y los videojuegos. Revista Icono14 [en línea] 1 de enero de 2011, Año 9, Volumen 1. pp. 03-20. Recuperado de http://www.icono14.net/ monografico/gizmopolitan (20/01/2011)