Desenganchados de la educaciónprocesos, experiencias, motivaciones y estrategias del abandono y del fracaso escolar

  1. Mena Martínez, Luis
  2. Fernández Enguita, Mariano
  3. Rivière Gómez, Jaime
Revista:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Any de publicació: 2010

Títol de l'exemplar: Abandono temprano de la educación y la formación

Número: 1

Pàgines: 119-145

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista de educación

Resum

This paper presents the results of a resarch on early school dropout and school failure performed by the Department of Sociology at the University of Salamanca. The basic idea, already shown in another research, is that early school dropout is the outcome of a gradual process of disengagement from the school of those who end up dropping out before obtaining a post-secondary degree. The various aspects of the failure processes should be seen, from this point of view, as symptoms of this gradual and previous disengagement of the pupil from the institution. The aim of this article is to present the steps and elements of this process as they arise from the information at hand. With this goal in mind, we have compiled a database of school records (academic, disciplinary and orientation records) of students aged between 16 and over 25 who had already quit the educational system in the academic year 2007-08 and we have interviewed students who dropped out recently. From this information we have generated a number of profiles on the pupil academic behaviour . We are also in disposition to formulate a critique of diversification measures, and we verify the scarce weight of disciplinary problems in the dropout process. From the point of view of students, five aspects appear as key elements of the dropout: (1) the relative attraction of the transition to labour life, (2) the gradual loss of motivation with the vital offer from the school; (3) changes among centers; (4) the effect of incompetent teachers and (5) the understanding of dropout as a personal success �as a tactical win�. All these aspects appear in the student discourse as key elements in the school dropout process.

Referències bibliogràfiques

  • Bernstein, B. (1989[1971]). Clases, códigos y control. Estudios teóricos para una sociología del lenguaje. Madrid: Akal.
  • Bosco, A., Ruiz, M. A., Ortiz de Urbina, M., y Simó, N. (2005). ¿Es posible vivir la escuela como sujeto y alumno? Cuadernos de pedagogía, 350, 70-73.
  • Bourdieu, P. (1966). L’inégalité sociale devant l’école et devant la cultura. Revue française de sociologie, 3, 325-347.
  • Bourdieu, P. (1973). Cultural reproduction and social reproduction. En R. Brown, Knowledge, education and cultural change. Londres: Tavistock.
  • Calero, J. (2006). Desigualdades tras la educación obligatoria: nuevas evidencias. Madrid: Fundación Alternativas-Documentos de Trabajo.
  • Bourdieu, P. (2007). Desigualdades socioeconómicas en el sistema educativo español. Madrid: Ministerio de Educación-CIDE.
  • Charlot, B., Bautier, E. & Rochex, J. Y. (1992). École et savoirs dans les banlieues… et ailleurs. Paris: Armand Colin.
  • Cicourel, A. V. & Kitsuse, J. I. (1963). The educational decision-makers. Indianapolis: Bobbs-Merrill.
  • CIREM (1995). Éxit i fracàs escolar a Catalunya. Barcelona: Fundación Bofia.
  • Consejo Económico y Social (CES) (2009). Sistema educativo y capital humano. Madrid: CES.
  • Coulon, A. (1993). Ethnométodologie et education. Paris: PUF.
  • Croninger, R. G. y Lee, V. E. (2001). Social capital and dropping out of high school: benefits to at-risk student of teacher’ support an guidance. Teacher College Record, 103 (4), 548-581.
  • Entwisle, D. R. (1993). Schools and the adolescents. En H. Feldman & G. R. Elliot (Eds), At the threshold. The developing adolescent (pp. 197-224). Cambridge: Harvard University Press.
  • Entwisle, D. R. & Hayduk, L. A (1981). Academic Expectations and the School Attainment of Young Children. Sociology of Education, 54 (1), 34-50.
  • Escudero, J. M, González, M. T., y Martínez, B. (2009). El fracaso escolar como exclusión educativa: comprensión, políticas y prácticas. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 41-64.
  • Everhart, R. B. (1983). Reading, writing and resistance. Londres: RKP.
  • Fernández Enguita, M. (1988). El rechazo escolar: ¿Alternativa o trampa social? Política y Sociedad, 1, 23-36.
  • Fernández Enguita, M. (1998). La escuela a examen: un análisis sociológico para educadores y otras personas interesadas. Madrid: Pirámide.
  • Fernández Enguita, M., Mena, L. y Riviere, J. (en prensa). Desenganchados de la educación. Factores, procesos y dimensiones del fracaso y el abandono escolar en España. Barcelona: Fundación La Caixa – Colección Estudios Sociales.
  • Funes, J. (2004). Arguments adolescents. El mon dels adolescents explicat per ells mateixos. Barcelona: Fundación Bofill.
  • Gimeno Sacristán, J. (1996). La transición a la educación secundaria. Madrid: Morata.
  • Glasman, D. (2000). Le décrochage scolaire: une question sociale et institutionnelle. Ville-École-Integration Enjeux, 122, 10-25.
  • González, M. T. (2002). El agrupamiento de alumnos por itinerarios: cuando las apariencias engañan. Educar, 29, 167-182.
  • González, M. T. (2006). Absentismo y abandono escolar: una situación singular de la exclusión educativa. REICE-Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4 (1), 1-15.
  • Grañeras, M., Lamelas, R., Segalerva, A., Vázquez, E., Gordo, J. L. y Molinuevo, L. (1998). Catorce años de investigación sobre las desigualdades de educación en España. Madrid: CIDE.
  • INJUVE (2008). Sondeo de opinión. 1ª Encuesta 2008. Conclusiones Tema 2: Valores e identidades, Madrid: INJUVE.
  • Labov, W. (1985). La lógica del inglés no standard. Educación y sociedad, 4, 147- 170.
  • Lewis, O. (1966). The culture of poverty. Scientific American, 215 (4), 19-25.
  • Marchesi, A. (2003). El fracaso escolar en España. Madrid: Fundación Alternativas- Documento de Trabajo 11/2003.
  • Martínez, J. S. (2007). Fracaso escolar, clase social y política educativa. El Viejo Topo, 238, 45-49.
  • Martínez, J. S. (2009). Fracaso escolar, PISA y la difícil ESO. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 2 (1), 56-85.
  • McRobbie, A. (1977). Working-class girls and the culture of feminity. Birmingham: University of Birmingham.
  • Murillo, S. y Mena, L. (2006). Detectives y camaleones: el grupo de discusión. Herramientas para la investigación Cualitativa. Madrid: Talasa.
  • Natriello, G., Pallas, A. M. & McDill, E .L. (1986). Taking stock: renewing our research agenda on the causes and consequences of dropping out. Teacher College Record, 87 (3), 430-440.
  • OCDE (2007). PISA 2006. Science competencies for tomorrow’s world. Paris: OCDE.
  • OCDE (2008a). Education at a Glance 2008: OECD Indicators. Paris: OCDE.
  • OCDE (2008b). Panorama de la educación. Indicadores de la OECD 2008. Informe español. Madrid: MEPSYD.
  • Ogbu, J. (1993 [1981]) Etnografía escolar. Una aproximación a nivel múltiple. En H. Velasco (Ed.), Lecturas de antropología para educadores. Madrid: Trotta.
  • Otano, L. (1999). Los retos de esta transición. Cuadernos de Pedagogía, 282, 52- 57.
  • Pennac, D. (2008). Mal de escuela. Barcelona: Mondadori.
  • Rist, R. C. (2007 [1976]). On understanding the processes of schooling. En A. R. Sadovnik, Sociology of education: a critical reader. Nueva York: Routledge.
  • Romeroy, E. (1999). The teacher-student relationship in secondary school: insights from excluded students. British Journal of Sociology of Education, 20 (4), 465- 482.
  • Rosenthal, R. & Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the classroom; teacher expectation and pupils’ intellectual development. Nueva York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Rué, J. (Coord.) (2006). Disfrutar o sufrir la escolaridad obligatoria. ¿Quién es quién ante las oportunidades escolares? Barcelona: Octaedro.
  • Rumberger R. W. (1995). Dropping out of middle-school: a multilevel analysis of students and schools. American Educational Research Journal, 32, 583-625.
  • San Fabián, J. L. (1999). La escolaridad obligatoria. Transiciones y tradiciones. Cuadernos de Pedagogía, 282, 25-30.
  • Sikorski, J. B. (1996). Academic underachievement and school refusal. En R. F. DiClemente, W. B. Hansen y L. E. Ponton (Eds.), Handbook of adolescent health risk behaviour. (pp. 393-411). Nueva York: Plenum Press.
  • Willis, P. E. (1988[1977]). Aprendiendo a trabajar. Madrid: Akal.
  • Wilms, J. D. (2000) Student engagement at school. A sense of belonging and participation. Results from PISA 2000. Paris: OCDE.
  • Youngman, F. (1986). Adult education and socialist pedagogy. Londres: Croom Helm.
  • Hernández, F. y Tort, A. (2009). Cambiar la mirada sobre el fracaso escolar desde la relación de los jóvenes con el saber. Revista Iberoamericana de Educación, 49 (8). Recuperado el 1 de noviembre de 2009, de: http://www.rieoei.org/deloslectores/3109Hernandez.pdf.
  • Rodríguez Martínez, D. (2009). Chicos y chicas inmigrantes en el proceso de incorporación a un centro de secundaria: ¿éxito o fracaso? Revista Iberoamericana de Educación, 49 (5). Recuperado el 1 de noviembre de 2009, de: http://www.rieoei.org/expe/3096Martinez.pdf