Intención y práctica de actividad física en maestros españoles

  1. Blázquez Manzano, A.
  2. León-Mejía, A.
  3. Feu Molina, S.
Journal:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Year of publication: 2015

Volume: 15

Issue: 2

Pages: 163-170

Type: Article

DOI: 10.4321/S1578-84232015000200018 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Cuadernos de psicología del deporte

Abstract

The main goal of this paper is to compare intention of being physically active with actual weekly practice of physical exorcize among 451 preschool and primary teachers who participated in this study (162 males and 353 females). We explore this topic in relation to social and labour variables. The adapted and validated Spanish version of the Intention to be Physically Active Scale (Hein, Müür and Koka, 2004) indicated high internal consistency (α=.91). Further inferential analyses showed that women engage less in physical activity compared to men. Also, single teachers without kids scored higher in both intention and actual practice of physical activity in comparison with those who are married and have kids. Intention and practice are correlated and these results are interpreted in terms of differences in leisure-time, as well as in terms of social variables related to spare time

Bibliographic References

  • Arias, J.L., Castejón, F.J. y Yuste, L. (2013). Propiedades psicométricas de la escala de intencionalidad de ser físicamente activo en Educación Primaria. Revista de Educación, 362, 485-505.
  • Ato, M., López, J.J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología, 29(3), 1038-1059.
  • Becker, M.H. (1974). The health belief model and personal health behavior. Health Educ Monogr, 2(4), 324-508.
  • Caracuel, J.C. y Arbinaga, F. (2010). Repercusión del ejercicio físico sobre la salud. Apuntes de psicología, 28(2), 315-328.
  • Córdoba, R., Cabezas, C., Camarelles, F., Gómez, J., Díaz, D., López, A., Marqués, F. Muñoz, E., Navarro, B., Ramírez, J.I. (2012). Recomendaciones sobre el estilo de vida. Atención Primaria, 44(1), 16-22.
  • Expósito, C., Fernández E.J., Almagro B.J. y Sáenz-López, P. (2012). Validación de la escala medida de la intencionalidad para ser físicamente activo adaptada al contexto universitario. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12 (2), 49-56.
  • Fox, K.R. (1999). The influence of physical activity on mental wellbeing, Public Health Nutrition, 2(3), 411-418
  • Franco, E., Pérez-Tejero, J. y Arrizabalaga, A. (2012). Motivación e intención de ser físicamente activo en jugadores de baloncesto en formación. Diferencias en función de la competición. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 23-26.
  • García, M. y Llopis, R. (2011). Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010. Madrid: Consejo Superior de Deportes y Centro de Investigaciones Sociológicas. Recuperada de: http://www.csd.gob.es/csd/ estaticos/dep-soc/encuesta-habitos-deportivos2010.pdf.
  • Gutiérrez, A. y Pino, M. (2013). Actitudes hacia la práctica de actividad física saludable en futuros docentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(2), 73-82
  • Hein, V., Müür, M., y Koka, A. (2004). Intention to be physically active after school graduation and its relationship to three types of intrinsic motivation. European Physical Education Review, 10(1), 5-19.
  • INE (2013). Presentación de la encuesta nacional de salud: ENSE 2011-2012. Recuperado de: https://www.msssi.gob.es/estadEstudios/ estadisticas/encuestaNacional/encuesta2011.htm.
  • Martínez-Gómez, D., Martínez-De-Haro, V., Del-Campo, J., Zapatera, B., Welk, G., Villagra, A., et al. (2009). Validez de cuatro cuestionarios para valorar la actividad física en adolescentes españoles. Gaceta Sanitaria, 23(6), 512-517.
  • Martínez, S., Rodríguez, J., y De Abajo, S. (2008). Sedentarismo y salud:efectos beneficiosos de la actividad física. Apunts: Educación física y Deportes, 83, 12-24.
  • Moreno, J.A., Moreno, R. y Cervelló, E. (2007). El autoconcepto físico como predictor de la intención de ser físicamente activo. Psicología y Salud, 17(2) 261-267.
  • Moscoso, D.; Serrano, R.; Biedma, L. y Martín, M. (2013). Ciudadanía activa versus ciudadanía sedentaria. Un nuevo canon social en el acceso a la salud y el bienestar. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 1(1), 123-140.
  • Nocon, M., Hiemann, T., Müller-Riemenschneider, F., Thalau, F., Roll, S. y Willich, S.N. (2008). Association of physical activity with all-cause and cardiovascular mortality: a systematic review and metaanalysis. The European Journal of Cardiovascular Prevention and Rehabilitation, 15(3), 239-46.
  • OMS (2009). 2008-2013 Action Plan for the Global Strategy for the Prevention and Control of Noncommunicable Diseases. Recuperado de: http://www.who.int/nmh/publications/9789241597418/en/
  • OMS (2010). Global status report on noncommunicable diseases, 2010. Recuperado de: http://www.who.int/nmh/publications/ncd_report_ full_en.pdf
  • Pate, R.R., Pratt, M., Blair, S.N., Haskell, W.L., Macera, C.A., Bouchard, C. et al (1995). Physical activity and public health. A recommendation from the Centers for Disease Control and Prevention and the American College of Sports Medicine. JAMA, 273, 402-407.
  • Ramírez, A., Timón, R., Olcina, G., Muñoz, D., Robles, M.C., Maynar, M. (2012). Los efectos de un programa de actividad física aeróbica sobre el estado de ánimo en mujeres premenopáusicas. E-balonmano. com: Revista de Ciencias del Deporte, 8(2), 121-130.
  • Rodríguez-Larrubia, P., Aguilar, J.M. y Pérez, E. (2011). Influencia de la actividad física sobre los niveles de depresión. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 5(1), 203-208.
  • Sofi, F., Capalbo, A., Cesari, F., Abbate, R. y Gensini, G.F. (2008). Physical activity during leisure time and primary prevention of coronary heart disease: an updated meta-analysis of cohort studies. The European Journal of Cardiovascular Prevention and Rehabilitation, 15(3), 247-57. doi: 10.1097/HJR.0b013e3282f232ac.
  • Trost, S.G., Pate, R., Freedson, P.S., Sallis, J.F. y Taylor, W.C. (2000). Using objective physical activity measures with youth: How many days or monitoring are needed? Medicine and Science in Sports and Exercise, 32, 426-431.