Gusto y promoción en el contexto cortesanolos condes de Miranda en el tránsito a la Contemporaneidad

  1. Zaparaín Yáñez, María José 1
  2. Escorial Esgueva, Juan 2
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
De arte: revista de historia del arte

ISSN: 1696-0319

Year of publication: 2019

Issue: 18

Pages: 135-155

Type: Article

DOI: 10.18002/DA.V0I18.5896 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: De arte: revista de historia del arte

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 2 (25-02-2024)
  • Dimensions Cited by: 1 (14-01-2024)

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2019
  • Journal Impact: 0.150
  • Field: ARTE Quartile: C1 Rank in field: 16/137
  • Field: HISTORIA DEL ARTE Quartile: C1 Rank in field: 9/42
  • Field: HISTORIA Quartile: C2 Rank in field: 103/313

CIRC

  • Human Sciences: C

Dimensions

(Data updated as of 14-01-2024)
  • Total citations: 1
  • Recent citations (2 years): 0

Abstract

The Counts of Miranda’s lineage is an exponent of the transformations that affected the idea of nobility in the end of the Modern Age and the beginning of the Contemporary world. Their artistic promotion in Madrid and Burgos shows their adaptation to the changes and reflects how they tasked their projects to renowned artists with academic relationship and reveals the social transformations in this period. Their personal trajectories shows the evolution of their own history and the value of artistic expressions to identify their social position.

Bibliographic References

  • Albarrán, Virginia. “El desafío de lo blanco”: Goya y Esteve, retratistas de la casa de Osuna. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2017.
  • Albarrán, Virginia. “Goya y el refinamiento femenino en el siglo XVIII” en Goya y la corte ilustrada. Madrid: Museo Nacional Del Prado, Museo de Bellas Artes de Bilbao y Obra Social La Caixa, 2017, 128-163.
  • Alonso Ruiz, Begoña. “De la capilla gótica a la renacentista: Juan Gil de Hontañón y Diego de Siloé en La Vid”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, nº 15 (2003) 45-57.
  • Amador de los Ríos, José y Rada y Delgado, Juan de Dios de la. Historia de la villa y corte de Madrid. Madrid: Ferrá de Mena, 1860.
  • Andrés, Gregorio de. “Los códices del conde de Miranda en la Biblioteca Nacional”, Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, vol. LXXXII, nº 4 (1979), 611-627.
  • Ansón Navarro, Arturo. Los Bayeu, una familia de artistas de la Ilustración. Zaragoza: Caja Inmaculada, 2012.
  • Añón, Carmen. Real Jardín Botánico de Madrid: sus orígenes, 1755-1781. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1987.
  • Cadiñanos Bardeci, Inocencio. “Actuación de Ventura Rodríguez en la provincia de Burgos”, Archivo Español de Arte, vol. LIX, nº 233 (1986) 53-68.
  • Cadiñanos Bardeci, Inocencio. “El arquitecto Manuel Martín Rodríguez, discípulo de Ventura Rodríguez”, Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 71 (1990) 411-480.
  • Carazo Lefort, Eduardo. “El palacio de los condes de Miranda en Peñaranda de Duero”, Academia. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, nº 85 (1995) 505-544.
  • Carrión González, Luis. Historia documentada del convento Domus Dei de La Aguilera. Madrid: Prensa Ibérica, 1930.
  • Constituciones de la Real Asociación de Caridad establecida para alivio de los pobres presos en las cárceles de Madrid, con la advocación del Buen Pastor. Madrid: Imprenta de la Viuda de Ibarra, 1799.
  • Constituciones y ordenanzas para el gobierno de los Reales Hospitales General y de la Passión de Madrid. Madrid: Antonio Marín, 1760.
  • Cruz Yábar, M.ª Teresa. “Los retablos de Ventura Rodríguez”, Ventura Rodríguez, arquitecto de la Ilustración. Madrid: Comunidad de Madrid, 2018, 169-206.
  • Demerson, Paula de. María Francisca de Sales Portocarrero (condesa de Montijo). Una figura de la Ilustración. Madrid: Editora Nacional, 1975.
  • Fernández Quintanilla, Paloma. La IX duquesa de Osuna. Una ilustrada en la corte de Carlos III. Madrid: Doce Calles, 2017.
  • Gómez Martínez, Javier. El gótico español de la Edad Moderna. Valladolid: Universidad de Valladolid, 1998.
  • Ibáñez Pérez, Alberto C. “La introducción del Neoclasicismo en Burgos: retablos y escultura”, Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 69 (1989) 63-90.
  • Iglesias Rouco, Lena S., y Zaparaín Yáñez, M.ª José. “El monasterio de San Pedro de Cardeña, centro dinamizador del desarrollo artístico burgalés en los primeros decenios del siglo XVIII. Aportación a su estudio”, Boletín de la Institución Fernán González, vol. LXXVIII, nº 220 (2000) 107-140.
  • La Parra, Emilio. Manuel Godoy. La aventura del poder. Barcelona: Tabula Tusquets, 2002.
  • León Tello, Francisco José y Sanz Sanz, M.ª Virginia. Estética y teoría de la arquitectura en los tratados españoles del siglo XVIII. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1994.
  • Llanos y Torriglia, Félix de. María Manuela Kirkpatrick, condesa de Montijo. Madrid: Espasa-Calpe, 1932.
  • López Sánchez, María del Carmen. La mano del rey: el mayordomo mayor en la Casa Real del siglo XIX. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid, 2017.
  • Maier Allende, Jorge. “Remodelación urbanística durante el siglo XIX: la creación de la Plaza de Oriente” en Plaza de Oriente: Arqueología y evolución urbana. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, 1998, 143-166.
  • Martínez Díaz, Ángel. “El Palacio Real nuevo y su entorno”, en Isidro Velázquez 1765-1850. Arquitecto del Madrid fernandino. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, 2009, 157-204.
  • Mena Marqués, Manuela B., y Maurer, Gudrun. La duquesa de Alba, “musa” de Goya: el mito y la historia. Madrid: El Viso, 2006.
  • Molina, Álvaro. Mujeres y hombres de la España ilustrada. Identidad, género y visualidad. Madrid: Cátedra, 2013.
  • Morais Vallejo, Emilio. “Formas góticas en la arquitectura del Barroco en la provincia de Burgos”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, nº 79 (2013) 117-142.
  • Moral Roncal, Antonio Manuel. “Del Rey abajo, ninguno. La depuración política de la Real Casa y Patrimonio durante la crisis del Antiguo Régimen (1814-1835)”, Historia Contemporánea, nº 29 (2004) 895-928.
  • Muñoz Jiménez, José Miguel. “Barroco y peregrinación: el santuario de San Pedro Regalado en La Aguilera”, Goya: revista de arte, nº 228 (1992) 330-336.
  • Navarrete Martínez, Esperanza. La Academia de Bellas Artes de San Fernando y la pintura en la primera mitad del siglo XIX. Madrid: Fundación Universitaria Española, 1999.
  • Nicolás Martínez, M.ª del Mar. “Sobre la procedencia de los paisajes de José de Ribera de la colección Casa de Alba y otras noticias”, Archivo Español de Arte, vol. LXXXIX, nº 355 (2016) 317-325.
  • Nicolau Castro, Juan. “Modelo de Ventura Rodríguez para el transparente de la Catedral de Cuenca”, Academia. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, nº 91 (2000), 51-54.
  • Noticia del estado de las cárceles de Filadelfia (Madrid: Imprenta Real, 1801).
  • Núñez Olarte, Juan Manuel. El Hospital General de Madrid en el siglo XVIII: actividad médico-quirúrgica. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1999.
  • Pascual, Ricardo. El botánico José Quer (1695-1764): primer apologista de la ciencia española. Valencia: Instituto de Historia de la Medicina, 1970.
  • Payo Hernanz, René J. “De los esplendores barrocos a las luces de la razón: retablos y esculturas del siglo XVIII en la Ribera del Duero”, Biblioteca: estudio e investigación, nº 20 (2005) 293-342.
  • Payo Hernanz, René J., y Matesanz del Barrio, José. “La presencia del maestro arquitecto fray José de San Juan de la Cruz en Castilla”, en Fray José de San Juan de la Cruz y el arte rococó en La Rioja. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos, 2018, 109-176.
  • Puerto Sarmiento, Francisco Javier. La ilusión quebrada. Botánica, sanidad y política científica en la España Ilustrada. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1988.
  • Rada y Delgado, Juan de Dios de la. “Mosaico romano de la Quinta de los Carabancheles, propiedad de la Excma. Señora Condesa de Montijo”, Museo Español de Antigüedades, vol. VII (1876) 413-418.
  • Redondo Cantera, M.ª José. “La situación profesional de la arquitectura y los arquitectos en Valladolid durante el reinado de Carlos III”, en 1992. El arte español en épocas de transición. Actas del IX Congreso Nacional de Historia del Arte (León: Universidad de León, 1992) 53-62.
  • Rodríguez Romero, Eva J. El jardín paisajista y las quintas de recreo de los Carabancheles: la posesión de Vista Alegre. Madrid: Fundación Universitaria Española, 2000.
  • Rodríguez Ruiz, Delfín. “José de Hermosilla. Arquitecto”, en José de Hermosilla y Sandoval. Badajoz: Diputación Provincial de Badajoz, 2015, 17-48.
  • Soria, Martín S. Agustín Esteve y Goya. Valencia: Institución Alfonso El Magnánimo y Diputación Provincial de Valencia, 1957.
  • Velázquez y Sánchez, José. Anales de Sevilla. Sevilla: Imprenta y Librería de Hijos de Fe, 1872.
  • Verdú Ruiz, Matilde. La obra municipal de Pedro de Ribera. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, 1988.
  • Vida, Javier Ortega, Sancho Gaspar, José Luis y Marín Perellón. Francisco Javier, Ventura Rodríguez. El poder del dibujo. Madrid: Comunidad de Madrid, 2018.
  • Zaparaín Yáñez, M.ª José. “El patronato del conde de Miranda en la iglesia colegial de Peñaranda de Duero, 1728-1732”, en Patronos, promotores, mecenas y clientes. VII Congreso Nacional de Historia del Arte. Murcia: Universidad de Murcia, 1992, 581-588.
  • Zaparaín Yáñez, M.ª José. El monasterio de Santa María de La Vid: arte y cultura. Del medievo a las transformaciones arquitectónicas de los siglos XVII y XVIII. Madrid: Religión y Cultura, 1994.
  • Zaparaín Yáñez, M.ª José. Desarrollo artístico de la comarca arandina. Siglos XVII y XVIII. Burgos: Diputación Provincial de Burgos, 2002.
  • Zaparaín Yáñez, M.ª José. “De la herencia barroca a la racionalización de la vivencia espiritual: las fábricas religiosas”, Biblioteca: estudio e investigación, 20 (2005), 253-292.
  • Zaparaín Yáñez, M.ª José. “Con otros ojos. La promoción nobiliar femenina en la Ribera burgalesa del Duero. Siglos XVI y XVII”, Biblioteca: estudio e investigación, nº 28 (2013), 261-298.
  • Zaparaín Yáñez, M.ª José y Escorial Esgueva, Juan. “María de Zúñiga y Avellaneda. “VI condesa de Miranda. Linaje, promoción artística y devoción en los umbrales del Barroco”, en El Barroco: universo de experiencias. Córdoba: Hurtado Izquierdo, 2017, 203-223.
  • Bédat, Claude. La Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (1744-1808). Madrid: Fundación Universitaria Española, 1989.
  • Cadiñanos Bardeci, Inocencio. “Actuación de Ventura Rodríguez en la provincia de Burgos”. Archivo Español de Arte, vol. LIX, nº 233 (1986), 53-68.
  • González Heras, Natalia. “De casas principales a palacio. La adaptación de la residencia nobiliaria madrileña a una nueva cotidianeidad”. Revista de Historia Moderna. Anales de la Universidad de Alicante, nº 30 (2012), 47-66.
  • Lazcano González, Rafael. “Colegio de doña María de Aragón (Madrid): de los orígenes a la desamortización de Mendizábal”, en La desamortización: el expolio del patrimonio artístico y cultural de la Iglesia en España, 369-411. Madrid: Ediciones Escurialenses, 2007.
  • Ortega Vidal, Javier, José Luis Sancho Gaspar y Francisco Javier Marín Perellón. Ventura Rodríguez. El poder del dibujo. Madrid: Comunidad de Madrid, 2018.
  • Saguar Quer, Carlos. “El cementerio de la sacramental de San Isidro: un Elíseo romántico en Madrid”. Goya: revista de arte, nº 202 (1987), 111-120.
  • Soria Mesa, Enrique. La nobleza en la España moderna. Cambio y continuidad. Madrid: Marcial Pons, 2007.
  • Urriagli Serrano, Diana. “Coleccionismo de pintura en España en la segunda mitad del siglo XVIII”, en El arte español entre Roma y París (siglos XVIII y XIX). Intercambios artísticos y circulación de modelos, 239- 240. Madrid: Casa de Velázquez, 2014.
  • Urquízar Herrera, Antonio. “Las obras de arte en la supresión de los mayorazgos: el debate parlamentario y el pleito por la testamentaría de la XIII duquesa de Alba (1802-1844)”. Boletín de Arte, nº 37 (2016), 203-211.
  • Urquízar Herrera, Antonio y José Antonio Vigara Zafra. “La nobleza española y Francia en el cambio de sistema artístico, 1700-1850”, en El arte español entre Roma y París (siglos XVIII y XIX). Intercambios artísticos y circulación de modelos, 257-274. Madrid: Casa de Velázquez, 2014.