Paul Austernarrative and thought from a dual consciousness

  1. BECERRA DA COSTA, JAIME JOSE
Dirigida por:
  1. Juan José Coy Ferrer Director/a

Universidad de defensa: Universidad de Salamanca

Fecha de defensa: 02 de junio de 2006

Tribunal:
  1. María Eugenia Díaz Sánchez Presidenta
  2. Viorica Patea Birk Secretaria
  3. Carme Manuel Vocal
  4. Baltasar Cuart Moner Vocal
  5. Jesús Benito Sánchez Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 199423 DIALNET

Resumen

It is the aim of the present dissertation to cast a look at the narrative space created by Paul Auster, a space into which two different perspectives of the craft of writing flow. Within a personal conception of American postmodernism, Auster uses fiction as a space outside the flow of reality in order to apprehend reality in its fullest expression. This apprehension of reality enables the novel to overtake and transcend its limitations as a genre, the novel belongs to the realms of both fiction and reality and becomes the center in the movement of approximation between philosophy and literature. This approximation preserves and reinforces the values of the novel and opens the way to an enriching contact with the values of the world of life. The novel is highlighted as a fundamental cognitive tool communicating information about reality in its exclusive and characteristic way. Reality is not a final product; in order to be made available it demands actualization by redescription. This is one of the preoccupations and concerns of Auster's writer-heroes always intent on creating and developing their own language in order to deal with reality and, ultimately, find their own personal identities in it. This task will lead on to consider the reality situated beyond words, the reality beyond linguistic expression and beyond material objects. Once this point is attained, the desire to access the "thing-in-itself", out of the constrictions of presence and linguistic imprisonment, is put at the forefront. Both the semiotically obtained reality and empirical reality are equated as part of the human experience of being. En mi tesis doctoral, me propongo echar una mirada hacia espacio narrativo creado por Paul Auster. Un espacio en el que confluyen dos perspectivas de la escritura en prosa, tal y como ellas fueron definidas ya en el siglo diecinueve. Auster utiliza la ficción como un espacio fuera del fluir de la realidad, para lograr aprehenderla en toda su plenitud. Esta aprehensión de la realidad hace que la novela transite y transcienda más allá de las limitaciones de la novela como género y se sitúe, al mismo tiempo, como algo perteneciente a la ficción y a la realidad. Así, es el centro de la aproximación del caminar de los dos espacios de reflexión que utilizan la prosa para su expresión: la filosofía y la literatura. Esta aproximación no desatiende los valores de la novela como tal, ya que estos se refuerzan, al ponerla más en contacto con los valores del mundo de la vida, lo que hace de la novela una herramienta cognitiva fundamental, al comunicar información acerca de la realidad de una forma propia y no exclusiva. La realidad no es un producto final, ya que esta exige su propia actualización, a través de la redescripción para hacerse manifiesta. Esto conllevará, por fin, a considerar la realidad más allá de lo que puede conocerse a través de las palabras y de los objetos materiales, situando el esfuerzo narrativo en el deseo de conseguir un acceso a la "cosa en sí" fuera de un aprisionamiento logocéntrico y esto con la consciencia de que tanto lo que constituye la realidad semiótica como lo que constituye la realidad empírica forman parte, en un plano de igualdad, de todo aquello que constituye la realidad de la experiencia del ser humano.