Competencias de los profesores para el uso de las TIC en la enseñanzaAnálisis de sus conocimientos y actitudes

  1. Tejedor Tejedor, Francisco Javier 1
  2. García-Valcárcel Muñoz-Repiso, Ana 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Year of publication: 2006

Volume: 64

Issue: 233

Pages: 21-43

Type: Article

More publications in: Revista española de pedagogía

Abstract

The article analyzes teacher´s competences to integrate ICT in the school practice. Their knowledge and attitudes are studied like variables that determine the use of the technological resources. We also study the differences that could be exist in function of the gender, the educational level and the years of experience. Lastly, we establish the relationships between knowledge and attitudes with other variables as: personal use of the ICT, use in the classroom of the ICT, integration in the curricular development and obstacles for the use of the ICT in the school.

Bibliographic References

  • ALMERICH, G. y otros (2003) Teacher's competencies in primary and secondary education, en A. MÉNDEZ-VILAS, J. A. MESA y J. MESA (Eds.) Advances in technology-based education: towards a knowledge based society. Proceedings of the II International Conference on Multimedia and Information & Communication Technologies, m-ICTE 2003. Vol 2, pp. 1045-1049. (Badajoz, Consejeria de Educaciǒn Ciencia y Tecnologia, Junta de Extremadura).
  • ANDERSON, R. (2002) Guest editorial: international studies on innovative uses of ICT in schools, Journal of Computer Assisted Learning, 18, pp. 381-386.
  • AREA, M. (2005) Tecnologias de la información y comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las lineas de investigación, Relieve, 11 (1). http://www.uv.es /RELIEVE/V11n1/RELIEVEv11n1_1.htm
  • BARQUÍN, J. (2004) La implantación de las tecnologías de la información en la sociedad y en los centros educativos públicos de la Comunidad de Andalucia, Revista Iberoamericana de Educación, 36, pp. 155-174.
  • BECTA (2004) A Review of the Research Literature on Barriers to the Uptake of ICT by Teachers. (London, UK, BECTA). Disponible en: http://www.becta.org.uk
  • CEO FORUM (2000) The power of digital learning: Integrating digital content. (The CEO Forum on Education and Technology) http:// www.ceoforum.org/downloads/report3.pdf
  • CEO FORUM (2001) Key Building Blocks for student achievement in the 21st century. Four Year. Documento electrónico: http://www.ceoforum.org/downloads/report4.pdf
  • CABERO, J. (Dir.) (2000) Uso de los medios Audiovisuales, informáticos y las NNTT en los centros andaluces (Sevilla, Kronos).
  • CASTAÑO, C. (1994) Análisis y evaluación de las actitudes de los profesores hacia los medios de enseñanza. (Bilbao, Universidad del Pais Vasco).
  • COLLINS, A. (1998). El potencial de las tecnologias de la información para la educación, en C. VIZCARRO Y J. A. LEÓN (Eds.) Nuevas tecnologias para el aprendizaje, pp. 29-51 (Madrid, Pirámide).
  • COMISIÓN EUROPEA-EOS GALLUP EUROPE (2002) Les enseignants et la societé de l'information. FLASH EB-119, (Bruselas, Comisión Europea). http://europa.eu.int/comm/public-opinion/flash /fl119_fr.pdf
  • CONDIE, R.; SIMPSON, M.; PAYNE, F. y GRAY, D. (2002) The impact of information and communication technology initiatives in Scottish Schools. Scottish Executive, Insight Series, 2. http:// www.scotland.gov.uk/consultations/education/ictimpact.pdf.
  • CUBAN, L. (2001) Oversold and Underused: Computers in the Classroom. (London, Harvard University).
  • DEPARTAMENTO DE EDUCAC1ÓN DE VICTORIA (1998) Learning Technologies. Teacher Capabilities. Skill Development Matrix. Documento electrónico: http://www.sofweb.vic.edu.au/pd
  • GARCÍA-VALCÁRCEL, A. (1997) La actitud de los futuros maestros hacia las Nuevas Tecnologías. Edutec'97. Creación de materiales para la Innovación Educativa con Nuevas Tecnologias (Mága, Universidad de Málaga).
  • GARCÍA-VALCÁRCEL, A. (2003) Tecnologia Educativa. Implicaciones educativas del desarrollo tecnológico (Madrid, La Muralla).
  • GUTIÉRREZ, A. (2000) Comunicación, multimedia, interactividad y aprendizaje. Tesis doctoral, Dpto. de DOE y DDEE, LINED. Informe disponible en: http://www.doe.uva.es/alfonso/web /webalftes/cOindice.htm
  • ISTE (2002) Educational Computing and Technology Standards for Technology Facilitation, Technology Leadership and Secondary Computer Science Education. (Eugene OR, ISTE). http://www.iste.org.
  • KAY, R. (1993) An exploration of theoretical and practical foundations for assessing attitudes toward computers: the Computer Attitude Measure (CAM), Computers in Human Behavior, 9:4, pp. 371-386.
  • MARCHESI, A.; MARTÍN, E.; CASAS, E.; IBÁÑEZ, A.; MONGUILLOT, I.; RIVIERE, V. y ROMERO, F. (2005) Tecnologia y aprendizaje. lnvestigación sobre el impacto del ordenador en el aula (Madrid, Ediciones SM). Disponible en: http://www.piloto. librosvivos.neV
  • MOOIJ, T. (2004) Optimising ICT effectiveness in instruction and learning: multilevel transformation theory and a pilot project in secondary education, Computers & Education, 42, pp. 25-44.
  • PICARDO, O. (2002) Pedagogía informacional. Enseñar a aprender en la sociedad del conocimiento, Edutec, 15, Documento digital: http://www.uib.es/depart/gte/edutec-e/revelecl5/ oscarpicardo.htm
  • REEVES, T.C. (1998) The impact of media and technology in schools: A research report prepared for The Bertelsmann Foundation (The University of Georgia). Disponible en: http://www.athensacademy.org/ instruct/media_tech/reevesO.html
  • ROGERS, E. M. (1995) Diffusion of innovations (New York, Free Press).
  • ROMAGNOLI, C.; FEMENINAS, G. y CONTE, P. (2000) Internet, un nuevo recurso para la educación (Santiago de Chile, MECE-MINEDUC).
  • SCRIMSHAW, P. (2004) Enabling Teachers to Make Successful Use of ICT. (London, UK, BECTA). Disponible en: http://www.becta.org.uk
  • SUÁREZ, J. y otros (2005) Los profesores ante el proceso de integración de las TIC en la educación. Algunas dimensiones clave. Simposiurn presentado en el XII Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. Investigación en innovación educativa, Universidad de La Laguna, 21-23 de septiembre. Organizado por AIDIPE (Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica).
  • ULEARN (2003) ICT in education for Pioneer teachers (Litografia Botolini, Ortona, Italy).
  • URQUIJO, M. (2004) Investigación: lntegración de las TIC en centros de ESO (Departamento de Educación, Universidades e Investigación del Gobierno Vasco).
  • VAN BRAAK, J. (2001) Factors influencing the use of computer mediated communication by teachers in secondary schools, Computers & Education, 36, pp. 41-57.
  • WINDSCHITL, M. y SAHL, K. (2002) Tracing Teachers' Use of Technology in a Laptop Computer School: The Interplay of Teacher Beliefs, Social Dynamics, and Institutional Culture American Educational Research Journal, 39:1, pp. 165-205.
  • ZHAO, Y.; PUGH, K.; SHELDON, S. y BYERS, J. (2002) Conditions for classroom technology innovations: Executive summary, Teachers College Record, 104:3, pp. 482-515.