Hablamos de lo que no existe; y de lo que existe, no hablamos

  1. Sánchez Miguel, Emilio
  2. Mena Marcos, Juan José
Journal:
Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje

ISSN: 0210-3702 1578-4126

Year of publication: 2010

Issue Title: El conocimiento práctico

Volume: 33

Issue: 2

Pages: 185-197

Type: Article

DOI: 10.1174/021037010791114661 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje

Abstract

As a response to the call for comments on Clarà and Mauri's (2010) position paper, we present some evidence gathered from our own studies on teachers and school advisors' practice. The collected evidence leads us to consider four main conclusions. First, it seems necessary to distinguish between practical knowledge and knowledge on practice. Secondly, it is necessary to clearly differentiate between descriptive and prescriptive theories, and how, if this is not so, there might be a dangerous discrepancy between theory and practice. Thirdly, to empirically show that professional situational knowledge, despite its apparent practical nature, may have greatly departed from practice, which leads to question the role that Clarà and Maurí assign to it. Finally, it would also be necessary to differentiate between the concepts of research and innovation.

Bibliographic References

  • BAKER EL-DIB, M. A. (2007). Levels of reflection in action research. An overview and an assessment tool. Teaching and Teacher Education 23, 24-35.
  • BUTLER, D., NOVAK, H., JARVIS-SELINGER, S. & BECKINGHAM, B. (2004). Collaboration and self-regulation in teachers'professional development. Teaching and Teacher Education, 20, 435-455.
  • CLARÀ, M. & MAURI, T. (2010). El conocimiento práctico. Cuatro conceptualizaciones constructivistas de las relaciones entre conocimiento teórico y práctica educativa. Infancia y Aprendizaje, 33 (2), 131-141.
  • COLL, C. (1999). La concepción constructivista como instrumento para el análisis de las prácticas educativas escolares. En C. Coll (Ed.), Psicología de la instrucción: la enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria (pp. 15-44). Barcelona: ICEHORSORI.
  • FISHER, K. (2003). Demystifying Critical reflection: Defining criteria for assessment. Higher Education Research & Development, 22 (3), 314-325.
  • GARCÍA, J-R. & SÁNCHEZ, E. (2007). El desarrollo profesional de los asesores psicopedagógicos: análisis de los resultados de una experiencia de formación. Infancia y Aprendizaje 30 (4), 499-522
  • GARMON, M. A. (2004). Changing preservice teachers' attitudes/ beliefs about diversity. What are the critical factors? Journal of Teacher Education, 55 (3), 201-213.
  • GRIFFIN, M. L. (2003). Using critical incidents to promote and assess reflective thinking in pre-service teachers. Reflective practice, 4 (2), 207-220.
  • HATTON, N. & SMITH, D. (1995). Reflection in teacher education: Towards definitions and implementation. Teaching and Teacher Education, 11, 33-49.
  • MCLELLAN, E. (2004). How reflective is the academic essay? Studies in Higher Education, 29 (1), 76-89.
  • MENA, J. (2007). La Investigación-Reflexión-Acción 25 años después: Una comparación entre lo que "sesabe", "lo que se divulga"y "lo que se hace"a partir del análisis de documentos. Tesis doctoral no publicada. Universidad de Salamanca.
  • MENA, J., SÁNCHEZ, E. & TILLEMA, H. (2008). Teachers reporting on their work: articulating what is said about what is done. Teachers and Teaching: theory and practice, 14 (2), 95-114.
  • MENA, J., SÁNCHEZ, E. & TILLEMA, H. (2009). Teacher Reflection on Action: What is said (in research) and what is done (in teaching). Reflective practice, 10 (2), 191-204.
  • SÁNCHEZ, E. (2000) El asesoramiento psicopedagógico: un estudio observacional sobre las dificultades de los psicopedagogos para el asesoramiento. Infancia y Aprendizaje, 91, 55-77.
  • SÁNCHEZ, E. (2001). Ayudando a ayudar: el reto de la investigación educativa. Cultura y Educación, 13 (3), 249-266.
  • SÁNCHEZ, E. (2006). Algunas reflexiones sobre Infancia y Aprendizaje y la comunidad académica. Infancia y Aprendizaje, 29 (2), 131-135.
  • SÁNCHEZ, E., GARCÍA, J. R., DE SIXTE, R., CASTELLANO, N. & ROSALES, J. (2008). El análisis de la práctica educativa y las propuestas instruccionales: integración y enriquecimiento mutuo. Infancia y Aprendiza, 31 (2), 233-258.
  • SÁNCHEZ, E., GARCÍA, R. & ROSALES, J. (en prensa). Qué hacen los profesores cuando leen con sus alumnos. Barcelona: Graó
  • SCHÖN, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan Barcelona: Paidós (V.O.: 1983).
  • SCHÖN, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós (V.O.: 1987).
  • TILLEMA, H. (2006). Constructing Knowledge in professional conversations. The role of beliefs on knowledge and knowing. Learning and Instruction, 16 (6), 592-608.
  • WARD, J. R., & MCOTTER, S. S. (2004). Reflection as a visible outcome for pre-service teachers. Teaching and Teacher Education, 20, 243-257.