El hipervídeo y su potencialidad pedagógica

  1. García-Valcárcel Muñoz-Repiso, Ana
Aldizkaria:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Argitalpen urtea: 2008

Alea: 7

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 69-79

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Laburpena

At these moments the technologies of the information and communication are coming together in audio-visual applications more and more and interactive, a sample of it is the development of the hyperfilm. The hyperfilm is a type of interactive film based on the association of contents of diverse nature throughout its narrative line. This is an audio- visual hypertext, so that it is possible to be taken part in the sequence of the story and to be interacted with other types of information: texts, fixed images, etc. The hyperfilm is an instructive material that allows us to follow the sequence of the conductive video as it bases of the exhibition of the information and to be extending the audio-visual information with other complementary materials that could have any file format and which they would allow to deepen in the considered aspects of greater interest for the student. Thus, in a determined point of the audio-visual document, we could stop the film to open a document with one more an explanation detailed in format text or presentation, see an image with greater precision or thoroughness, make some type of exercise, accede to a Web with complementary information, listen to one more complete explanation or some example in audio or accede to a film or different hyperfilm

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aarseth, E. (1994). Non linearity and Literary Theory. Hyper/Text/Theory, pp. 51-86. Baltimore: Johns Hopkins Univ. Press.
  • Bartolomé, A. (1999). Hipertextos, hipermedia y multimedia: configuración técnica, principios para su diseño y aplicaciones didácticas. En J. Cabero (coord) Medios audiovisuales y nuevas tecnologías para la formación en el siglo XXI. Murcia: DM.
  • Bartolome, A. (2003). Video digital. Comunicar Revista científica iberoamericana de Comunicación y Educación, 21, 39-47.
  • Bartolomé, A. (2004). Video digital en la enseñanza, Bordón, 56 (3 y 4), 559-571.
  • Cabero, J. (1999). La evaluación de medios audiovisuales y materiales de enseñanza. En J. Cabero (Ed.) Tecnología Educativa (pp. 35-51). Madrid: Síntesis.
  • Campuzano, A. (1992). Tecnologías audiovisuales y educación. Madrid: Akal.
  • Cebrián, M. (2002). Experiencias educativas con la imagen y el video digital. Málaga: Universidad de Málaga.
  • García-Valcárcel, A. (2003). Tecnología educativa. Implicaciones educativas del desarrollo tecnológico. La Muralla: Madrid.
  • Haydn, T. (2006). Multimedia, interactivity and learning: some lessons from the United Kingdom. En A. Mendez-Vilas, A. Solano, J. Mesa y J.A. Mesa (ed.) Current Developments in Technology-Assisted Education (pp. 110-114). Badajoz: Formatex.
  • Merrill, M.D. (2002). First principles of instruction, Educational Technology Research and Development, 50 (3), 43-59.
  • Merrill, M.D. (2007). A Task-Centered Instructional Strategy, Journal of Research on Technology in Education, 40 (1), 33-50.
  • Nürnberg, P. (2003). What is hypertext?. Proc. Hypertext, pp. 220-221.
  • Romero, R. y Cabero, J. (2007). Bases generales para el diseño, producción y evaluación de las TIC en los procesos de formación. En J.Cabero y R.Romero (coord.) Diseño y producción de TIC para la formación (pp. 29-46). Editorial UOC: Barcelona.
  • Salinas, J. y Urbina, S. (2007). Bases para el diseño, la producción y la evaluación de procesos de Enseñanza-Aprendizaje mediante nuevas tecnologías. En J.Cabero (coord.) Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación (pp. 41-62). Madrid: McGraw Hill.
  • Sevillano, M.L. (1995). Evaluación de materiales y equipos en Tecnología Educativa. Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación. Elche: Marfil.
  • Wardrip-Fruin, N. (2004). What hypertex is. Disponible en: http://www.hyperfiction.org/texts/whatHypertextIs.pdf