Rendimiento académico y autoconcepto en estudiantes de educación secundaria obligatoria según el género

  1. Costa, Sandra
  2. Tabernero Urbieta, María del Carmen
Revue:
Revista iberoamericana de psicología y salud

ISSN: 2171-2069

Année de publication: 2012

Volumen: 3

Número: 2

Pages: 175-193

Type: Article

D'autres publications dans: Revista iberoamericana de psicología y salud

Résumé

Based on social cognitive theory, the purpose of this research is to identify the gender differences in academic performance and self-concept in a sample of Spanish students of secondary. Also, the role of self-concept as predictor of academic performance is analyzed. For this, 406 students (190 female and 215 male) participated in this research and the questionnaire used to measure self-concept was the AF5. Our results show gender differences in favour of girls in the subject: Spanish Language and Literature and also marginal differences in favour of girls in other subject: Foreign Language. Furthermore, students have got a positive self-concept, not only in general but also in the academic, social, emotional, family and physical aspects. Finally, a path analyses showed that academic, familiar and physical self-concept, and the age of students had a great influence on the academic performance. This search also showed the great importance of family and physical self-concept to determinate the academic self-concept.

Références bibliographiques

  • Appel, M., Kronberger, N., y Aronson J. (2011). Stereotype threat impairs ability building: Effects on test preparation among women in science and technology. European Journal of Social Psychology, 41, 904-913.
  • Arenas, A., Tabernero, C., y Briones, E. (2011). ¿Qué determina el desempeño en la toma de decisiones de hombres y mujeres. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 27, 55-66.
  • Backhoff, E., Sánchez, A., Peón, M., y Andrade, E. (2010). Comprensión lectora y habilidades matemáticas de estudiantes de educación básica en México: 2000- 2005. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol12no1/contenido/backhoffsanchez.htm
  • Barco, B. L., Castaño, F. R., Carroza, T. G., Delgado, G. G., y Pérez, C. L. (2007). Socialización y autoconcepto en una muestra de alumnos inmigrantes marroquíes. Apuntes de Psicología, 25, 53-65.
  • Casé, L. R., Neer, R., Lopetegui, S., y Doná, S. (2010). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico según el género en estudiantes universitarios. Revista de Psicología, 11, 199-211.
  • Cerrato, S. M., Sallent, S. B., Aznar, F. C., Pérez, E. G., y Carrasco, M. G. (2011). Análisis psicométrico de la escala multidimensional de autoconcepto AF5 en una muestra de adolescentes y adultos de Cataluña. Psicothema, 23, 871-878.
  • Cervini, R., y Dari, N. (2009). Género, escuela y logro escolar en matemática y lengua de la educación media: Estudio exploratorio basado en un modelo multinivel bivariado, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14, 1051-1078.
  • Fortoul, T. I., Varela, M., Ávila, M. R., López, S., y Nieto, D. M. (2006). Factores que influyen en los estilos de aprendizaje en el estudiante de medicina. Revista de la Educación Superior, 35(138), 55-62.
  • Gabelko, N. H. (1997). Age and gender differences in global, academic, social and athletic self-concepts in academically talented students. Comunicación presentada al Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, Marzo 24-28.
  • Ganley, C. M., y Vasilyeva, M. (2011). Sex differences in the relation between math performance, spatial skills, and attitudes. Journal of Applied Developmental Psychology, 32, 235–242.
  • Gaviria, J., Martínez-Arias, R., y Castro, M. (2004). Un estudio multinivel sobre los factores de eficacia escolar en países en desarrollo: El caso de los recursos en Brasil. Education Policy Analysis Archives, 12(20). Recuperado de http://epaa.asu.edu/epaa/consultado
  • Ghazvini, S. D. (2011). Relationships between academic self-concept and academic performance in high school students. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 15, 1034–1039.
  • Ghazvini, S. D., y Khajehpour, M. (2011). Gender differences in factors affecting academic performance of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1040–1045.
  • González-Pienda, J. A. G., Fernández-Cueli, M., Fernández, N. S., Herrero, E. T., Fernández, T. G., y Silva, E. H. (2012). Diferencias de género en actitudes hacia las matemáticas en la enseñanza obligatoria. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 3, 55-73.
  • Harter, S. (1988). Manual for the self-perception profile for adolescents. Denver, CO: University of Denver.
  • Inglés, C. J., Pastor, Y., Torregrosa, M. P., Redondo, J., y García-Fernández, J. M. (2009). Diferencias en función del género y el curso académico en dimensiones del autoconcepto: Estudio con una muestra de adolescentes españoles. Anuario de Psicología, 40, 271-288.
  • Leith, L. M. (1994). Foundations of exercise and mental health. Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
  • Maccoby, E. E., y Jacklin, C. N. (1974). The psychologist of sex differences. Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Matteucci, M., y Mignani, S. (2011). Gender differences in performance in mathematics at the end of lower secondary school in Italy. Learning and Individual Differences, 21, 43–548.
  • Membrilla, J. A. A., y Martínez, C. P. (2000). Diferencias de género en autoconcepto en sujetos adolescentes. Anales de Psicología, 16, 207-24.
  • Musitu, G., y García, J. F. (2001). ESPA29. Escala de socialización parental en la adolescencia. Madrid: TEA Ediciones.
  • Musitu, G., y García, J. F. (2009). Autoconcepto Forma 5 (AF5). Madrid: TEA Ediciones.
  • Musitu, G., García, F. y Gutiérrez M. (1991). Autoconcepto Forma-A. Madrid: TEA Ediciones.
  • Nowell, A., y Hedges, L. V. (1998). Trends in gender differences in academic achievement from 1960 to 1994. Sex Roles, 39, 21-43.
  • Obilor, I. E. (2011). Interaction between self-concept, and mathematics, English language and general academic achievement of senior secondary students in Port Harcourt. Journal of Educational and Social Research, 1(4), 39-46.
  • Padilla, M. T., García, S., y Suárez, M. (2010). Diferencias de género en el autoconcepto general y académico de estudiantes de 4º de ESO. Revista de Educación, 352, 495-515.
  • Paiva, M. O. A., y Lourenço, A. A. (2011). Rendimento acadêmico: Influência do autoconceito e do ambiente de sala de aula. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27, 393-402.
  • Pastor, Y., Balaguer, I., y García-Merita, M. L. (2003). El autoconcepto y la autoestima en la adolescencia media: Análisis diferencial por curso y género. Revista de Psicología Social, 18, 141-159.
  • Pierart, C. G. A., y Pavés, F. R. (2011). Estilos de aprendizaje, género y rendimiento académico. (2011). Revista Estilos de Aprendizaje, 8(8). Recuperado de: http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_8/articulos/lsr_8_articulo _5.pdf
  • Ries, F. (2011). El autoconcepto físico en adolescentes sevillanos en función del sexo y de la evolución de la carrera deportivo. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 19, 38-42.
  • Risoto, M. A. (2009). Autoconcepto e rendimento acadêmico em alunos de 1º de ensino médio segundo o gênero. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 2, 27-44.
  • Rusillo, M. T. C., y Arias, P. F. C. (2004). Gender differences in academic motivation of secondary school students. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2(1), 97-112.
  • Sepúlveda, M. J., López, M., Torres, P., Luengo, J., Montero, E., y Contreras, E. (2011). Diferencias de género en el rendimiento académico y en el perfil de estilos y de estrategias de aprendizaje en estudiantes de química y farmacia de la universidad de Concepción. Revista Estilos de Aprendizaje, 7(7). Recuperado de http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_7/articulos/lsr_7_articulo_8.pdf
  • Sepúlveda, M. J., Montero, E. F., y Solar, M. I. (2009). Perfil de estilos de aprendizaje y estrategias pedagógicas en estudiantes de farmacología. Revista Estilos de Aprendizaje, 4(4), 188-206.
  • Shavelson, R. J., Hubner, J. J., y Stanton, G. C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441.
  • Studenska, A. (2011). Educational level, gender and foreign language learning self- regulation difficulty. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 1349 – 1358.