Gestión de objetos de aprendizaje a través de la red, basado en el desarrollo de competencias

  1. Morales Morgado, Erla Mariela
  2. Díaz San Millán, Eduardo
  3. García Peñalvo, Francisco José
Journal:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Year of publication: 2011

Issue Title: La Red como recurso de información en la educación

Volume: 12

Issue: 1

Pages: 99-115

Type: Article

More publications in: Education in the knowledge society (EKS)

Abstract

Nowadays there are a large amount of virtual libraries and repositories of resources, where people can access an great variety of information in multiple fields of knowledge. One of these types of data is Learning Objects (LOs), which contain metadata to locate and recover them, according to the specific educational needs of users. Educational objectives are clearly oriented to skills development. Therefore, it is important to consider educational materials that promote their use. Due to the LOs characteristics as independent units that can be reused, we propose a guide to LOs design with the aim of developing these resources according to levels of knowledge required for competency development. In order to promote the learning objects management based on skill levels, we suggest that their metadata be cataloged by level of knowledge and competencies classification.

Bibliographic References

  • ADL (2005). Advanced Distributed Learning Initiative. Disponible en http://www.adlnet.org.
  • De Miguel Díaz, M. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Modalidades de enseñanza para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Ediciones Universidad de Oviedo.
  • Downes, S. (2002). Design and Reusability of Learning Objects in an Academic Context: A New Economy of Education?. Moncton, Canada: National Research Council Extraído el 8 de agosto de 2004, de http://www.downes.ca/files/milan.doc.
  • IEEE LOM (2002). IEEE 1484.12.1-2002 Standard for Learning Object Metadata. Extraído en June, 2007, from http://ltsc.ieee.org/wg12.
  • López, G. & García, F. J. (2005). Repositorios de Objetos de Aprendizaje basados en Estándares. En Polo Márquez, A y Herrera Viedma, E. (Eds.), Actas de las V Jornadas de Bibliotecas Digitales, JBiDi’2005 (Granada, 13-16 de septiembre de 2005). (pp. 93- 98). Thomson.
  • Morales, E. M. (2010). Gestión del Conocimiento en Sistemas e-learning, Basado en Objetos de Aprendizaje Cualitativa y Pedagógicamente definidos. Colección Vítor, 273. Ediciones Universidad de Salamanca y Erla Mariela Morales Morgado. I.S.B.N: 978- 84-7800-174-3. Depósito legal: S.1.152-2010.
  • Morales, E. M., García, F. J. & Barrón, Á. (2007). Definición pedagógica del nivel de granularidad de Objetos de Aprendizaje. En . López, A.; García, F.; Seoane, A. & Morales, E. (Eds.). Actas del I Congreso Internacional de Tecnología, Formación y Comunicación (EuniverSALearning’07). (12-14 de septiembre, Salamanca, España). Editorial LOGO. Asociación Española de Estudios sobre Lengua, Pensamiento y Cultura Clásicas. ISBN: 978-84-930218-4-9
  • Muñoz, J., Ruiz, R.E. & Álvarez, F. (2007). Evaluación de Objetos de Aprendizaje a través del aseguramiento de Competencias Educativas. Actas del Virtual Educa Brasil 2007. http://e-spacio.uned.es/fez/view.php?pid=bibliuned:19233.
  • Spencer, L.M. & Spencer, S. M. (1993). Competence at work. Models for superior performance. New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Villa Sánchez, A. & Poblete Ruiz, M. (2008). Competence-based learning. A proposal for the assessment of generic competences. Universidad de Deusto. Serie Tuning project. ISBN: 978-84-9830-967-6 (formato digital), ISBN: 978-84-9830-198-4 (formato impreso).