Nuevos avances en los sistemas de visualización y presentación de contenidos docentes

  1. Gómez Borrallo, Juan José
  2. Sobreviela Viana, Eva
  3. Olivilla Muñoz, Fernando
  4. Juanes Méndez, Juan Antonio
Aldizkaria:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Argitalpen urtea: 2010

Zenbakien izenburua: Avances tecnológicos digitales en metodologías de innovación docente en el campo de las ciencias de la salud en España

Alea: 11

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 7-27

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Education in the knowledge society (EKS)

Laburpena

We report a general view of current systems for the visualization and presentation of biomedical teaching materials, reflecting on the new technological trends using three-dimensional imaging. As assessment is made of the didactic possibilities of such technological resources in the training process in the field of the health sciences. Different procedures, such as holography, stereoscopic vision, and virtual reality and enhancement techniques for simulating surgical approaches are described. An evaluation is made of the latest trends in the visualization and structuring of knowledge through the generation of the so-called conceptual maps, which allow teaching materials and their hierarchical relationships to be visualized. Finally, an analysis is made of role played by some devices, such as digital blackboards in training systems for the interactive visualization of teaching materials in the field of the biomedical sciences.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bautista Cuéllar, R.V. (2005). La pizarra digital: La enseñanza del futuro. “Investigación y Educación” Nº 16.
  • Beléndez, A. (2009). Holografía: ciencia, arte y tecnología. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 1, 1602. http://www.scielo.br/pdf/rbef/v31n1/v31n1a11.pdf (19-4-2010)
  • Cyganek, B. (2009). An introduction to 3D computer vision techniques and algorithms. Chichester: Wiley.
  • Fonseca, A P., Extremica, C L, Y Fonseca, F. (2004). Concept mapping: a strategy for meaningful learning in medical microbiology. En: Concept maps: theory, methodology technology.Proc of the first International Conference on concept mapping. Pamplona: Cañas AJ, Novak JD, Gonzalez FM (eds).
  • García Santiago, L. (2000). La holografía en el mundo de la documentación. http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2000/abril/5.pdf (23-4-2010)
  • García Santiago, L. (2005). La holografía hoy. Nuevos documentos del futuro. En Quaderns digitals.net. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloI U.visualiza&articulo_id=8619 (24-4-2010).
  • Gibson, J.J. (1974). La percepción del mundo visual. Buenos Aires: E. Infinito.
  • Hernández-Montes Y Otros (2004). Holografía digital pulsada aplicada a la detección de in-homogeneidades en materiales semisólidos. http://www.cio.mx/1_enc_mujer/files/Extensos/Posters/O-%2003.pdf (20-4-2010).
  • Howard, I. P. & Rogers, B.J. (1995.). “Binocular Vision and Stereopsis”, Oxford.University Press
  • Llamas-Nistal, M. (2003). Computers and education: towards a lifelong learning society. Dordrecht : Kluwer Academic.
  • Lewis-Willians, D. (2005). La mente en la caverna. La conciencia y los orígenes del arte. Madrid: Akal.
  • Lipton, L. (1997). “Stereo-vision formats for video and computers graphics”, StereoGraphics Corporation.
  • Martín Pascual, P. (1997). El libro de la Holografía. Madrid, Alianza.
  • Mirzoeff, N. (2003). Introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Piaget, J. (1980). Epistemología genética y equilibración. Madrid: Fundamentos DL.
  • Parra Marquez, J.C., García Alvarado, R., Santelices Malfani, I. (2001). “Introducción Práctica a la Realidad Virtual” Ediciones U. Bío-Bío, Concepción, (Chile).
  • Marqués P. (2004). La pizarra digital: http://dewey.uab.es/pmarques/pdigital/es/propuest.htm
  • Mayer R.E. (2005). The Cambridge handbook of multimedia learning / edited by Richard E. Mayer. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ontoria, P A. (1994). Mapas conceptuales: una técnica para aprender. Madrid: Narcea.
  • Pajares Martisanz, G. (2007). Visión por computador: imágenes digitales y aplicaciones. Madrid: Ra-Ma D.L.
  • Pichardo, J.P. (1999). Didáctica de los mapas conceptuales. Ed. Jertalhum, México.
  • Pons Moreno, A.M.Martínez Verdú, F.M. (2004). Fundamentos de vision binocular. Valencia: universidad de alicante.
  • Smith, A (1999). Interactive whiteboard evaluation. Mirandanet.
  • Sánchez-Quevedo, M. C, cubero, m a, alaminos, m y campos, a. (2005). El mapa conceptual como instrumento de evaluación del aprendizaje significativo en histología y embriología bucodental. Actas del XVII Congreso de Educación Médica 2005.
  • Torres Ponjúan, D. (2008). Visualización de la información bases y desafíos interdisciplinares. Bibliotecología y ciencia de la información. Facultad de comunicación. Universidad de la habana. Congreso internacional de información, 2008
  • Visions 2002: transforming education and training through advanced technologies. U.s. department of commerce, u.s. department of education netday
  • Vygotskii, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: crítica.
  • Wöhler, CH. (2009). 3d computer vision: efficient methods and applications. Berlín: springer cop.