Patrimonio disperso de la Universidad de Salamancados lienzos de Claudio Coello y el calvario del primitivo retablo

  1. Pérez Hernández, Manuel
Journal:
De arte: revista de historia del arte

ISSN: 1696-0319

Year of publication: 2011

Issue: 10

Pages: 117-128

Type: Article

More publications in: De arte: revista de historia del arte

Abstract

The finding, in the Archive of the University of Salamanca, of series of documents related to the chapel of San Jerónimo, has allowed us to complete the information we already had about the reforms carried out in that place in the mid eighteenth century, when the marble and jasper altar of Simón Gabilán Tomé was built. We could also confirm that the two paintings of Claudio Coello, currently found in the Chapel of Venerable Third Order of Carmen of Salamanca, belong to the University Chapel and also the calvary of the main altarpiece of San Benito is the same as the calvary that topped the altarpiece created in the early sixteenth century by Felipe Bigarny and Juan de Flandes, among others, for the Chapel of the Studio, and this one nowadays was considered lost.

Bibliographic References

  • ALVAREZ VILLAR, J. La universidad de Salamanca. Arte y tradiciones, Salamanca, 1972.
  • CAMÓN AZNAR, J. Guía de Salamanca. Madrid, 1932.
  • CAMPOS Y FERNÁNDEZ DE SEVILLA, J. «Fiestas celebradas en Salamanca con motivo de la canonización de su patrón San Juan de Sahagún», en Actas del Simposio, El culto a los santos: cofradías, devoción, fiestas y arte. San Lorenzo del Escorial, 2008.
  • CASAS HERNÁNDEZ, M. Un proyecto de los Churriguera: el tabernáculo y el coro de la Catedral Nueva de Salamanca. Universidad de Salamanca. Trabajo de Grado inédito, 2008.
  • CASTRO SANTAMARÍA, A. y BRASAS EGIDO, J. C. «La capilla dorada», en Las Edades del Hombre. El contrapunto y su morada, Salamanca, 1993, pp. 117-122.
  • GOMEZ-MORENO, M. «La capilla de la Universidad de Salamanca», Boletín de la Sociedad Castellana de Excursiones, 1913-1914, pp. 321-324.
  • GÓMEZ-MORENO, M. Catálogo monumental de España. Provincia de Salamanca. Madrid, 1967, pp. 219-220 (existe una reedición del año 2003, por la que citamos).
  • HERNÁNDEZ MARTÍN, M. J. Capillas camarín en la Provincia de Salamanca, Salamanca, 1990.
  • IBÁÑEZ, M. «Dos cuadros firmados por Claudio Coello», Archivo Español de Arte, 1953, pp. 129-132.
  • LAHOZ, L. Imagen visual de la Universidad de Salamanca, en L. E. RODRÍGUEZ-SAN PEDRO BEZARES y J. L. POLO RODRÍGUEZ (coords.), Historia de la Universidad de Salamanca, vol. IV, Vestigios y entramados, Salamanca, 2009.
  • MARTÍNEZ FRÍAS, J. M. «Iglesia de San Benito», en J. M. MARTÍNEZ FRÍAS, M. PÉREZ HERNÁNDEZ y L. LAHOZ, El arte gótico en Salamanca, Salamanca, 2005.
  • MARTÍNEZ FRÍAS, J. M. «Los monumentos religiosos (edad media)», en A. CABO ALONSO y A. ORTEGA CARMONA (coords.), Salamanca. Geografía, Historia, Arte y Cultura. Salamanca, 1986.
  • MONTANER LÓPEZ, E. La pintura barroca en Salamanca, Salamanca, 1987.
  • MONTANER LÓPEZ, E. Pintura barroca en Salamanca. Escuelas españolas. Salamanca, 1987.
  • NIETO GONZÁLEZ, J. R. «Escuelas mayores, menores y hospital del Estudio, siglos XIII-XX», en L. E. RODRÍGUEZ-SAN PEDRO BEZARES (coord.), Historia de la Universidad de Salamanca II. Estructuras y Flujos, Salamanca, 2003.
  • NIETO GONZÁLEZ, J. R. y AZOFRA AGUSTÍN, E. Inventario de bienes muebles de la Universidad de Salamanca, Salamanca, 2002.
  • PEREDA, F. «Antonio de Malinas, un escultor de los Países Bajos en la España del Renacimiento», Archivo Español de Arte, 2004, pp. 139-157.
  • PEREDA, F. La arquitectura elocuente. El edificio de la Universidad de Salamanca bajo el reinado de Carlos V, Madrid, 2000.
  • PÉREZ HERNÁNDEZ, M. «Lienzos de San Juan de Sahagún y Santo Tomás de Villanueva (Claudio Coello)», en J. M. MARTÍNEZ FRÍAS, M. PÉREZ HERNÁNDEZ y L. LAHOZ, El arte barroco en Salamanca, Salamanca, 2008.
  • PÉREZ HERNÁNDEZ, M. «Salamanca y la Guerra: Repercusiones en la platería», REVSA Sala-manca Revista de Estudios, 1997, pp. 61-84.
  • PÉREZ HERNÁNDEZ, M. «Sobre la interdisciplinariedad de las artes: Manuel García Crespo y el Barroco salmantino», en J. RIVAS CARMONA (coord.), Estudios de Platería. San Eloy 2007. Murcia, 2007.
  • PÉREZ SÁNCHEZ, A. E. «En torno a Claudio Coello», en Archivo Español de Arte, 1990, pp. 129-156.
  • RIVERA DE LAS HERAS, J. A. En torno al escultor Gil de Ronza. Zamora, 1998.
  • RODRIGUEZ G. DE CEBALLOS, A. «El retablo barroco en Salamanca: materiales, formas, tipologías», Imafronte, 1987-1989.
  • RODRIGUEZ G. DE CEBALLOS, A. «Los plateros del siglo XVIII Manuel y Luís García Crespo y su obra en Tierras de León», Tierras de León, 1979, pp. 60-70.
  • RODRIGUEZ G. DE CEBALLOS, A. Guía de Salamanca, León, 1989.
  • RODRÍGUEZ G. DE CEBALLOS, A. y NIETO GONZÁLEZ, J. R. «Aportaciones a Simón Gabilán Tomé», Archivo Español de Arte, 1981, pp. 29-60.
  • RUPÉREZ ALMAJANO, N. «Las intervenciones de Juan de Sagarvinaga, Nicolás Rodríguez y Jerónimo García de Quiñones en la iglesia de San Blas (Salamanca)», en Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 1992, pp. 469-480.
  • SANTANDER, T. El Hospital del Estudio (1413-1810), Salamanca, 1993.
  • SANZ HERMIDA, J. «Un coleccionista de reliquias: don Sancho Dávila y el Estudio Salmantino». Vía Spiritus, 2001, pp. 59-93.
  • SILVA MAROTO, P. Juan de Flandes, Salamanca, 2006.
  • SULLIVAN, E. J. Claudio Coello y la pintura barroca madrileña. MADRID, 1989.
  • VELASCO BAYÓN, B. Colegio mayor universitario de Carmelitas de Salamanca. Salamanca, 1978.