E-infocenter, Una herramienta visual para la gestión de proyectos en robótica educativa usando tecnologías web

  1. Pittí Patiño, Kathia 1
  2. Curto Diego, María Belén 1
  3. Moreno Rodilla, Vidal 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Année de publication: 2012

Titre de la publication: Robótica educativa

Volumen: 13

Número: 2

Pages: 137-155

Type: Article

D'autres publications dans: Education in the knowledge society (EKS)

Résumé

Internet applications and educational robotics are technologies that are characterized by their relatively novelty and motivating character. They are the ideal setting for the application of active teaching methods. The project-based learning is considered as one of the most attractive of these teaching methods. Under our approach, the projects with robots makes use of the Web 2.0 collaborative environment, so this one will be considered as student support tool. In this way they can develop many skills that are easily transferable to the work-market. In this paper, an online visual tool called E-infocenter is described. We will show the developed selection process, the design and the implementation of the mentioned project management. This tool has been used for the first time for six weeks in the workshop �Vehicles LEGO NXT� that is, an experience dedicated to children aged between 8 and 15 years. The benefits perceived by the participants have been at management level, emotional and collaboration.

Références bibliographiques

  • Boss, S. & Krauss, J. (2007). Reinventing project-based learning: Your field guide to real-world projects in the digital age. Eugene, USA: ISTE.
  • Carbonaro, M., Rex, M. & Chambers, J. (2004). Using LEGO Robotics in a ProjectBased Learning Enviroment. The Interactive Multimedia Electronic Journal of Computer-Enhanced Learning. Wake Forest University, 6 (1). Extraído el 26 de abril, 2012, de http://imej.wfu.edu/articles/2004/1/02/index.asp#7.
  • INE (2011). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Extraído el 21 de marzo, 2012, de http://www.ine.es/prensa/np678.pdf.
  • ITESM (s. f.). El método de proyectos como técnica didáctica. Estrategias y técnicas en el rediseño. México. Extraído el 10 de mayo, 2012, de http://sitios.itesm.mx/va/dide2/documentos/proyectos.PDF.
  • Kniberg, H. & Skarin, M. (2010). Kanban y Scrum – obteniendo lo mejor de ambos. USA: C4Media Inc.
  • Marina, J. A. (2010). La educación del talento. Barcelona: Ariel.
  • Ortiz, J. (2011). Metodología de Evaluación y Sistema de Indicadores para la Robótica en el Aula. (Tesis de maestría), Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, Campus Chihuahua, Chihuahua, México.
  • Pittí, K., Curto, B. & Moreno, V. (2010). Experiencias construccionistas con robótica educativa en el Centro Internacional de Tecnologías Avanzadas. En De Pablos Pons, J. (Coord.), Buenas prácticas de enseñanza con TIC [monográfico en línea]. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, vol. 11, nº 1, 310-329. Universidad de Salamanca. Extraído el 8 de febrero, 2012, de http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/6294/6307
  • Pittí, K., Curto, B., García, J., Moreno, V. & Ontiyuelo, R. (2011). Use of an Infocenter to Improve the Management and Understanding of Project-Based Learning Robotics. En Stelzer, R. & Jafarmadar, K. (Eds.), Proceedings of 2nd International Conference on Robotics in Education (pp. 15-20). Viena: INNOC Austrian Society for Innovative Computer Sciences.
  • Railsback, J. (2006). Aprendizaje por proyectos. EDUTEKA. Traducción parcial: Project-based instruction: Creating Excitement for Learning. Communities. Portland, OR: Northwest Regional Educational Laboratory. Extraído el 16 de abril, 2012, de http://www.eduteka.org/AprendizajePorProyectos.php.
  • Vargas, F. (2004). Competencias clave y aprendizaje permanente. Montevideo: Cinterfor/OIT.