Hábitos lectores de los alumnos de la ESO en la provincia de Salamanca¿son el género y el entorno factores diferenciales?

  1. Muñoz Rodríguez, José Manuel
  2. Hernández Martín, Azucena
Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2011

Issue Title: La formación práctica de estudiantes universitarios: repensando el Practicum

Issue: 354

Pages: 323-325

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-354-013 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Abstract

Introduction: Reading is an interesting factor of value in education and in selfconstruction. This paper presents the results of a research project studying the leisuretime reading habits, tastes and skills of secondary school students in the province of Salamanca. The study focuses on the variables of sex and environment (rural or urban). The purpose of this project was to analyse teenage reading tastes and habits in order to present proposals for practical implementations to measure the effects of the Plan for Promotion of Reading and to extend the Plan. Methodology: Questionnaires were used as the data collection instrument. Random single sampling of units was performed by clusters, set up by schools and by strata, according to schools' geographical location (rural or urban) and public or private ownership. The analysis used two variables, sex and environment. Results: Results show that, in general, reading is not one of the most frequent leisure time activities for teenagers. They read, but not much. Girls and students in the early years of compulsory secondary education display better results in reading habits and skills, and there few significant differences between teenagers in rural and urban areas. Sex is a variable that makes for notable differences in reasons for reading, reading frequency, reading preferences and reading tastes. Discussion and conclusions: Reading, at this stage and in this environment, still needs improvement. The paper concludes with some suggestions of possible lines of action to help improve educational practice.

Bibliographic References

  • Arraiz, A. y Sabirón, F. (2005). De adolescente a joven: los retos de una vida bajo las paradojas de la investigación. Revista de Investigación educativa, 23 (2), 523-546.
  • Basanta Reyes, A. (2005). La pasión de leer. Revista de Educación, número extraordinario, 189-201.
  • Beentjes, J. W., Koolstra, M., Marseille, N. y Van der Voort (2001). Children’s use of different media:for how long and why?, En S. Livingstone y M. Bovill, Children and their changing media environment. Londres: Lawrence Erlbaum.
  • Bransford, J. D., Brown, A. L. y Concking, R. R. (2000). How people learn. Brain, Mind, Experience, and School. Washington, DC: National Academy Press.
  • Bordieu, P. (1998). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
  • Cerrillo, P. C. (2005). Lectura y sociedad del conocimiento. Revista de Educación, número extraordinario, 53-61.
  • Camarero Rioja, L. A. (2000). Jóvenes sobre la tierra y el asfalto. Los ocios de los jóvenes rurales y urbanos. Estudios de juventud, 50, 63-81.
  • Colomer, T. (1993). La enseñanza de la lectura. Estado de la cuestión. Cuadernos de Pedagogía, 216, 15-18.
  • Conell, R. W. (2003). Masculinidades. México, UNAM.
  • García Madruga, J. A. (2006). Lectura y conocimiento. Barcelona: Paidós.
  • Hernández, A. y Quintero, A. (2001). Comprensión y composición escrita. Estrategias de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
  • Larrosa, J. (2008). La lectura como experiencia humana. En J. M. Asensio, J. M. et. al., XXVI Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación. Lectura y Educación. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Marchesi, A. (2005). La lectura como estrategia para el cambio educativo. Revista de Educación, número extraordinario, 15-35.
  • Muñoz Rodríguez, J. M. (2005). El lenguaje de los espacios. Interpretación en términos de educación. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 17, 209-226.
  • MEC (2002). Los hábitos lectores de los adolescentes españoles. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa.
  • Moreno, V. (2004). El deseo de leer: propuestas creativas para despertar y mantener el gusto por la lectura. Pamplona: Pamiela.
  • Moreno, V. (2005). Lectores competentes. Revista de Educación, número extraordinario, 153-167.
  • Moret, Z. (1999). Dejad que los libros vengan a mí, o la aventura de leer y escribir creativamente. En Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Animar a escribir para animar a leer (pp. 179-190). Salamanca: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • Petit, M. (1999). Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Pindado, J. (2004). El desencuentro entre los adolescentes y la lectura. Comunicar, 23, 167-172.
  • Reading the Situation (2000). Book reading, buying and borrowing habits in the UK. Book Marketing Ltd: The Reading Partnership.
  • Rodari, G. (2003). Gramática de la fantasía. Argentina: Colihue.
  • Rodríguez Menéndez, M. C. (2008). Mujeres, hombres y lectura. Las diferencias de género en los hábitos de lectura de libros, revistas y periódicos. En J. M. Asensio et al. XXVI Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación. Lectura y Educación. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Rodríguez Menéndez, M. C. y Peña Calvo, J. V. (2005) Identidad de género y contexto escolar: una revisión de modelos. Revista española de investigaciones sociológicas, 112, 165-196.
  • Santos, J. et al. (2004). Diseño de encuestas para estudios de mercado. Técnicas de muestreo y análisis multivariante. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Sarlan, Ch. (2003). La lectura en los jóvenes: cultura y respuesta. México: Fondo de cultura económica.
  • Solé, I. (1999). Lectura y consumo cultural. En AA.VV., Por una ciudad comprometida con la educación (pp. 157-184). Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
  • Boersner, J. (2008). La lectura: ¿Un asunto de mujeres? Recuperado el 23 de marzo de 2009, de: http://www.papelenblanco.com/2008/01/04-la-lecturaun-asunto-de-mujeres
  • Calleja, R. Tres de cada cuatro alumnos de 6.º de primaria afirma que va bien en matemáticas y que lee con asiduidad. Recuperado el 30 de marzo de 2009, de: http://comunidadescolar.educacion.es/677/info1-1.html
  • Etxeberría, F., et al. (2008). Lectura en la Educación. En J. M. Asensio et al., Lectura y Educación (pp. 3-76). Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona. Recuperado el 10 de abril de 2008, de: http://www.ucm.es/info/site/docu/26site/actas26site.pdf
  • MEC (2007). Balance del Plan de Fomento de la lectura 2004-2007. Recuperado el 25 de marzo de 2003, de: http://www.mcu.es/libro/MC/PFL/Balance/capitulos.html
  • MEC (2008). Como acercar a los adolescentes a la lectura. Recuperado el 20 de mayo de 2008, de: http://www.planlectura.es