Percepción sobre el costo de pensar críticamente en universitarios chilenos y españoles

  1. Valenzuela Carreño, Jorge
  2. Saiz Sánchez, Carlos
Revista:
Electronic journal of research in educational psychology

ISSN: 1696-2095

Año de publicación: 2010

Volumen: 8

Número: 21

Páginas: 689-706

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Electronic journal of research in educational psychology

Referencias bibliográficas

  • Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: toward unifying theory of behavior change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., y Pastorelli, C. (1996). Multifaceted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning. Child Development, 67(3), 1206-1222.
  • Eccles, J., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L., et al. (1983). Expectancies, values, and academic behaviors Achievement and achievement motivation (pp. 75-146). San Francisco, CA: W.H.Freeman.
  • Eccles, J., y Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, Values and Goals. In S. T. Fiske, D. L. Schacter y C. Sahn-Waxler (Eds.), Annual Review of Psychology (pp. 109-132). Palo Alto, CA: Annual Reviews.
  • Ennis, R. H. (1989). Critical Thinking and Subject Specificity: Clarification and Needed Research. Educational Researcher, 18(3), 4-10.
  • Evans, J. S. B. T. (2003). In two minds: dual process accounts of reasoning. Trends in Cognitive Sciences, 7(10), 454-459.
  • Facione, P. (1990). APA Delphi Research Report, Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. ERIC Doc.No.: ED, 315, 423.
  • Hakstian, R., y Whalen, T. (1976). A K-Sample Significance Test for Independent Alpha Coefficients. Psychometrika, 41(2), 219-231.
  • Halpern, D. (2006). Halpern Critical Thinking Assessment Using Everyday Situations: Background and scoring standards. Unpublished manuscript.
  • Mertes, L. (1991). Thinking and Writing. Middle School Journal, 22, 24-25.
  • Neuville, S., Bourgeois, É., y Frenay, M. (2004). The subjective task value: clarification of a construct. In S. Neuville (Ed.), La perception de la valeur des activités d'apprentissage étude des déterminants et effets. Louvain la neuve: Unpublished Doctoral Thesis. Université Catholique de Louvain.
  • Neuville, S., Frenay, M., y Bourgeois, É. (2007). Task Value, Self-Efficacy and Goal Orientations: Impact on self-regulated learning, choice and performance among university students. Psychologica Belgica, 47(1), 95-117.
  • Noveck, I., Mercier, H., Rossi, S., y Van der Henst, J. B. (2007). Psichologie cognitive du raisonnement. In S. Rossi y J. B. Van der Henst (Eds.), Psychologies du raisonnement. Bruxelles: de Boeck.
  • Pajares, F. (1996). Self-Efficacy beliefs in Academic Settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578.
  • Phan, H. (2006). Aproximación a los enfoques de aprendizaje, el pensamiento reflexivo, y las creencias epistemológicas: un enfoque de variables latentes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(10), 577-610.
  • Phan, H. (2009). Reflective thinking, effort, persistence, disorganization, and academic performance: A mediational approach. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(3), 927-952.
  • Saiz, C. (Ed.). (2002). Pensamiento crítico: conceptos básicos y actividades prácticas. Madrid: Pirámide.
  • Saiz, C., y Nieto, A. (2002). Pensamiento crítico: capacidades y desarrollo. In C. Saiz (Ed.), Pensamiento crítico: conceptos básicos y actividades prácticas (pp. 15-19). Madrid: Pirámide.
  • Saiz, C., y Rivas, S. (2008). Intervenir para transferir en Pensamiento Crítico. Revista Praxis, 10(13), 129-149.
  • Sungur, S. (2007). Modeling the Relationships among Students' Motivational Beliefs, Metacognitive Strategy Use, and Effort Regulation. Scandinavian Journal of Educational Research, 51(3), 315-326.
  • Tishman, S., y Andrade, A. (2004). Disposiciones de pensamiento: Una revisión de teorías, prácticas y temas de actualidad. Unpublished manuscript.
  • Ugartetxea, J. (2002). La metacognición, el desarrollo de la autoeficacia y la motivación escolar. Revista de psicodidáctica, 13, 49-73.
  • Valenzuela, J. (2007). Alpha comparator (Version 2.0). Louvain la Neuve: Université Catholique de Louvain.
  • Valenzuela, J., y Nieto, A. (2008a). Motivación y desempeño en pensamiento crítico.. In J. A. González-Pienda y J. C. Núñez Pérez (Eds.), Psicología y Educación: Un lugar de encuentro (pp. 980-989). Oviedo: Ediciones Universidad de Oviedo.
  • Valenzuela, J., y Nieto, A. (2008b). Motivación y Pensamiento Crítico: Aportes para el estudio de esta relación. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 28(1), 1-8. Retrieved from http://reme.uji.es/reme/numero28/indexsp.html
  • Valenzuela, J., y Nieto, A. (2009). Motivación y Disposiciones como predictores del desempeño del Pensamiento Crítico. Paper presented at the VI Simposio de la Asociación de Motivación y Emoción (AME). Tenerife, Spain.
  • Valenzuela, J., Nieto, A., y Saiz, C. (2009). Validation study of the Critical Thinking Motivational Scale. [Submited article].
  • Visdómine-Lozano, J., y Luciano, C. (2006). Locus de control y autorregulación conductual: revisiones conceptual y experimental. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6(3), 729-751.
  • Wigfield, A., y Eccles, J. (1992). The development of achievement task values: A theoretical analysis. Developmental Review, 12, 265-310.
  • Wigfield, A., y Eccles, J. (2002). The development of competence beliefs, expectancies for success, and achievement values from childhood through adolescence Development of achievement motivation (pp. 91-120).
  • Wigfield, A., Eccles, J., y Roeser, R. W. (1998). Relations of young children's ability related beliefs to their subjective task values, performance, and effort. Paper presented at the Motivation and affect in the classroom (P. Pintrich, Organizer) at the International Congress of Applied Psychology.