Un Protocolo para Observar cómo los Profesores Ayudan a sus Alumnos cuando Leen Textos en el Aula

  1. Ruano Hernández, Elvira
  2. Sánchez Miguel, Emilio
  3. Ciga Tellechea, Elena
  4. García Pérez, José Ricardo
Journal:
Psicología educativa

ISSN: 1135-755X

Year of publication: 2011

Volume: 17

Issue: 2

Pages: 127-145

Type: Article

DOI: 10.5093/ED2011V17N2A2 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Psicología educativa

Sustainable development goals

Bibliographic References

  • Broncano, A., Ciga, E. y Sánchez, E. (2011). ¿Qué papel tiene la lectura de los textos en el seno de las Unidades Didácticas? Cultura y Educación, 23, 57-74.
  • Cervera, M. y Toro, J. (1980). T.A.L.E.: Test de análisis de la lecto-escritura. Madrid: Visor libros
  • Cuetos, F. y Ramos, J. L. (1997). Batería de Evaluación de los Procesos Lectores en el Alumnado del Tercer Ciclo de Educación Primaria y Educación Secundaria Obligatoria (PROLECSE). Madrid: TEA Ediciones.
  • Cuetos, F., Rodríguez, B., Ruano, E. y Arribas, D. (2004). Batería de evaluación de los procesos lectores Revisada. Madrid: TEA Ediciones.
  • Elosúa, M. R., Gutiérrez, F., García-Madruga, J. A., Luque, J. L. y Gárate, M. (1996). Adaptación española del “Reading span test” de Daneman y Carpenter. Psicothema, 8, 383-395.
  • García, T. y Pintrich, P. R. (1994). Regulating Motivation and Cognition in the Classroom: The role of Self-Schemas and Self-Regulatory Strategies. En D. H. Schunk y B. J. Zimmerman (Eds.), Self-Regulation of Learning and Performance. Issues and Educational Applications (Vol. 3, pp. 127-153). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Kintsch, W. (1998). Comprehension. A paradigm for cognition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Lemke, J. (1990). Talking science: Language, learning, and values. Norwood, New York: Ablex.
  • Oakhill, J. y Cain, K. (2007). Issues of causality in children’s reading comprehension. En D. S. McNamara (Ed.), Reading comprehension strategies. Theories, interventions, and technologies (pp. 47-71). New York: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Oakhill, J., Cain, K. y Bryant, P. E. (2003). The dissociation of word reading and text comprehension: Evidence from component skills. Language and Cognitive Processes, 18, 443-468.
  • Otero, J. y Campanario, J. M. (1990). Comprehension evaluation and regulation in learning from science texts. Journal of Research in Science Teaching, 27, 447-460.
  • Ruano, E. (2009). Desarrollo de los planes de lectura: estudios de la comprensión lectora en el aula. Conserjería de Educación de Asturias.
  • Sánchez, E. y García, J. R. (2009). The relation of knowledge of textual integration devices to expository text comprehension under different assessment conditions. Reading and Writing, 22, 1081-1108.
  • Sánchez, E., García, J. R. y Rosales, J. (2010). La lectura en el aula. Qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer. Barcelona: Graó.
  • Seigneuric, A., Ehrlich, M. F., Oakhill, J. y Yuill, N. (2000). Working memory resources and children’s reading comprehension. Reading and Writing, , 13, 81-103.
  • Swanson, H. L., Howard, C. B. y Sáez, L. (2007). Reading Comprehension and Working Memory in Children with Learning Disabilities in Reading. In K. Cain & J. Oakhill (Eds.), Children’s Comprehension Problems in Oral and Written Language: A Cognitive Perspective (pp. 157-190). New York: Guilford