La literatura ¿entre las bellas artes y el mercado?Siete aproximaciones y un caso

  1. Santamaría, Alberto
Journal:
Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

ISSN: 2254-4496

Year of publication: 2012

Volume: 1

Issue: 2

Pages: 148-158

Type: Article

More publications in: Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

Abstract

The present study analyses the current situation of literature relating to theoretical elements such as interartistic relationships that have developed in today�s culture, paying particular attention to performance and literary jam sessions. In order to achieve this, it provides a plurality of theoretical visions different to the contemporary phenomenon of literary artistic expression, so as to offer a multiplicity of approaches on the coeval nows of the creative space. Therefore, literary expressions such as Kosmopolis� jams, or the case of Tatiana Damsky, among others, will be here considered.

Bibliographic References

  • Acker, Kathy (1988). Empire of the Senseless. Londres: Picador.
  • África Vidal, Mª Carmen (1992). Arte y Literatura. Interrelaciones entre la pintura y la literatura del siglo XX. Madrid: Palas Atenea.
  • Avendaño, Tom (2011, 19 diciembre). “La era de la escritura no creativa”. El País <http://tentaciones.elpais.com/2011/12/la-era-de-la-escritura-no-creativa.html>
  • Baxter, Ed (1988). “A footnote to the Festival of Plagiarism”. Variant 5, verano-otoño, 1988, pp. 26-30.
  • Benjamin, Walter (2009). “Crítica de las editoriales”. Obras. Libro II. Vol 2. Madrid: Abada.
  • Brea, José Luis (2005). “La crítica en la era del capitalismo cultural”. Joseluisbrea.net <http://www.joseluisbrea.net/articulos/criticaeck.pdf>
  • Bourriaud, Nicolas (2006). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Fernández Mallo, Agustín (2009). Postpoesía. Hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Anagrama.
  • Foster, Hal (2001). El retorno de lo real. Madrid: Akal.
  • Foucault, Michel (1999). Las palabras y las cosas. Madrid: Siglo XXI.
  • Greenberg, Clement (2002). Arte y cultura. Madrid: Paidós.
  • Goldsmith, Kenneth (2011). Uncreative Writing. Nueva York: Columbia University Press.
  • Home, Stewart (1987). Plagiarism: Art as Commedity and Strategies for Its Negation. Londres: Aporia.
  • Laddaga, Reinaldo (2010). Estética de laboratorio. Estrategias en las artes del presente. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Mitchell, J.W.T. (2009). Teoría de la imagen. Madrid: Akal.
  • Mora, Vicente Luis (2011). El lectoespectador. Barcelona: Seix Barral.
  • Randall, Marilyn (2001). Pragmatic Plagiarism: Authorship, Profit and Power. Toronto: University of Toronto Press.
  • Steiner, Wendy (2000). “La analogía entre la pintura y la literatura”. VV.AA. Literatura y pintura. Madrid: Arco Libros.