El concepto de transversalidad en la enunciación del género cinematográfico

  1. González Sánchez, José Félix
  2. Gutiérrez San Miguel, Begoña
Journal:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Year of publication: 2013

Issue: 22

Pages: 41-50

Type: Article

More publications in: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Sustainable development goals

Abstract

This article aims to show a small review of the concept of gender and the evolution that leads to the term focusing it on the western genre. We started with a qualitative methodology, where the study of content from various films has led to the obvious finding that mainstreaming has been presented over the years. The concept of genres, this evolution, mixed transverse or collateral with other genres. As a result there is coexistence between horizontal film genres and cross genres.

Bibliographic References

  • ALTMAN, Rick: Los géneros cinematográficos. Paidós. Barcelona, 2000.
  • ASTRE, Georges-Albert y HOARAU, Albert- Patrick: El universo del western. Fundamentos. Madrid, 1986.
  • AUMONT, Jacques, BERGALÀ, Alain, MARIE, Michel y VERNET, Marc: Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Paidós. Barcelona, 1995.
  • BASSA, Joan y FREIXAS, Ramón: El cine de ciencia ficción. Paidós. Barcelona, 1993.
  • BAZIN, André: ¿Qué es el cine? Rialp. Madrid, 1990.
  • CASETTI, Francesco: Teorías del Cine. Cátedra. Madrid, 1994.
  • ECHART, Pablo: “La última comedia romántica estadounidense (2000-2007): panorámica de un género ensimismado”, Comunicación y Sociedad, vol. XXII, n. 1, 2009 pp.161-196. Recuperado el 13 de Enero de 2012
  • GONZÁLEZ SÁNCHEZ, José Félix (2010): “La trama maestra en la narrativa audiovisual. El caso del cine del oeste”, Fonseca Journal of Communication Nº1. 2010. 100-122. Recuperado 10 de Enero de 2012.
  • GUBERN, Román, y PRATS, Joan: Las raíces del miedo, Tusquets, Barcelona, 1979.
  • Gutiérrez-San Miguel, Begoña: “La investigación cinematográfica desde la interdisciplinariedad”, Comunicar Nº13; Barcelona, 1979, 209-219. Recuperado el 20 de Diciembre de 2011.
  • GUTIÉRREZ SAN MIGUEL, Begoña: Teoría de la Narración Audiovisual . Cátedra. Madrid, 2006.
  • HEREDERO, Carlos y SANTAMARINA, Antonio: El cine negro. Maduración y crisis de la escritura clásica , Paidós. Barcelona, 1993.
  • KITSES, Jim: Horizons West, Indiana University Press, Bloomington, 1969.
  • LOSILLA, Carlos: El cine de terror, una introducción, Paidós Studio, Barcelona, 1993.
  • MADRID RAMÍREZ, Raúl: “Derrida y el nombre de la mujer. Raíces deconstructivas del feminismo, los estudios de género y el feminist law”, Anuario da Facultade de Dereito. 2001, pp. 403-429. Recuperado el 23 de Julio de 2012.
  • MENÉNDEZ FERNÁNDEZ, Rafael: “Cine y mitología de los orígenes en el Nacionalismo Norteamericano: El Último Mohicano”, Fonseca Journal of Communication, Nº1; 2010, 150-186. Recuperado 10 de Enero de 2012.
  • MONTERDE, José Enrique: Cine, historia y enseñanza, Laia, Barcelona, 1986.
  • NEALE, Steve: Género, Paidós, Barcelona, 1990.
  • SANCHEZ ESCALONILLA, Antonio: “Fantasía de aventuras: La exploración de universos fantásticos en literatura y cine” en: Comunicación y Sociedad. vol. XXII, n. 2, 2009, pp.109-138. Recuperado el 13 de enero
  • TORREGROSA, Marta: “La naturaleza del cine de no ficción: Carl. R. Plantinga y la herencia pragmatista del signo”, ZER Revista de Estudios de Comunicación , nº24. Bilbao: UPV/EHU, 2008, pp. 303-315. Recuperado el 14 de Enero de 2012
  • TUDOR, Andrew: Monsters and Mad Scientists. A cultural history of the horror movie, Basil Blackwell, OxfordCambridge, 1989.
  • WRIGHT, Will: Six-guns and Society: A Structural Study of the Western , University of California Press, Berkeley, 1976.