Expresión Corporal en Educación Físicabases para una didáctica fundamentada en los procesos creativos

  1. Coterón López, Javier
  2. Sánchez Sánchez, Galo
Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Any de publicació: 2013

Número: 24

Pàgines: 117-122

Tipus: Article

Altres publicacions en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Resum

Body Expression, as part of the curriculum in the area of Physical Education, has undergone a remarkable evolution in the last decades. Starting from an initial situation characterized by the absence of theoretical basis and lack of teachers training is currently in a process of consolidation, reflected in the increasing number of publications. The article presents some significant contributions, from the fields of creativity and Physical Education, and suggestions for establishing a specific teaching model for this subject based on the creative processes applied to the motor field

Referències bibliogràfiques

  • Anderson, L. W. & Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy for learning, teaching, and assessing : a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
  • Arteaga, M., Viciana, V. y Conde, J. (1999). Desarrollo de la expresividad corporal. Tratamiento globalizador de los contenidos de reEstímulo Barcelona: INDE.
  • Bloom, B. S. (Ed.). (1956). Taxonomy of educational objectives : the classification of educational goals. New York: David McKay Company.
  • Coterón, J., Sánchez, G., Montávez, M., Llopis, A. y Padilla, C. (2008). Los cuatro ejes de la dimensión expresiva del movimiento. En G. Sánchez, J. Coterón, C. Padilla y K. Ruano (Eds.), Expresión corporal: investigación y acción pedagógica (pp. 145-155). Salamanca: Amarú.
  • Csíkszentmihályi, M. (1998). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.
  • Kalmar, D. (2005). La expresión corporal: a partir de la corriente de trabajo creada por Patricia Stokoe. Buenos Aires: Lumen.
  • Learreta, B., Ruano, K. y Sierra, M. A. (2006). Didáctica de la expresión corporal. Talleres monográficos. Barcelona: INDE.
  • Maslow, A. H. (1978). La enseñanza de la educación física: del comando al descubrimiento. Buenos Aires: Paidós.
  • Montávez, M. (2011). La expresión corporal en la realidad educativa. Descripción y análisis de su enseñanza como punto de referencia para la mejora de la calidad docente en los centros públicos de educación primaria de la ciudad de Córdoba. Tesis doctoral: Universidad de Córdoba.
  • Montávez, M. y Zea, M. J. (1998). Expresión corporal: propuestas para la acción. [Málaga].
  • Montesinos, D. (2004). La expresión corporal: su enseñanza por el método natural evolutivo. Barcelona: INDE.
  • Mosston, M. (2008). Teaching Physical Education: Edición online. Disponible en http://www.spectrumofteachingstyles.org/ebook.
  • Mosston, M., & Ashworth, S. (2008). Teaching Physical Education: Edición online. Disponible en http:// www.spectrumofteachingstyles.org/ebook.
  • Motos, T. y García Aranda, L. (2001). Práctica de la expresión corporal. Ciudad Real: Ñaque.
  • Sánchez Bañuelos, F. (1984). Bases para una didáctica de la educación física y del deporte. Madrid: Gymnos.
  • Sánchez, G. y Coterón, J. (2012). Un modelo de intervención para una motricidad expresiva y creativa. Tándem. Didáctica de la educación física(39), 37-47.
  • Torrance, E. P. (1969). Orientación del talento creativo. Buenos Aires: Troquel.