La textualización de la identidad en el cine de Peter Greenawayanálisis semiótico de The Pillow Book (1996)

  1. Hernández Lobato, Jesús
Journal:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Year of publication: 2013

Issue: 7

Pages: 176-205

Type: Article

More publications in: Fonseca, Journal of Communication

Abstract

This paper aims to reassess Peter Greenaway�s filmography, in particular his acclaimed 1996 motion picture The Pillow Book, as a lucid reflection on the postmodern problem of textualized identities. By means of a thorough analysis of the sophisticated narrative, intertextual and aesthetical devices used in this film, this study identifies and interprets for the first time some particularly relevant visual clues, which give proof of a surprising depth and consistency as cinematic metaphors.

Bibliographic References

  • -Barthes, R. (2002): Variaciones sobre la escritura. Barcelona: Paidós.
  • -Baudrillard, J. (2001): “La precesión de los simulacros”. En Wallis, B. (edición): Arte después de la Modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación. Madrid: Akal: pp. 252-281.
  • -Benjamin, W. (1977): The Origin of German Tragic Drama (traducción de George Steiner). London: NLB.
  • -Borges, J. L. (1960): “Del rigor de la ciencia”. En Borges, J. L.: El Hacedor. Buenos Aires: Emecé.
  • -Borges, J. L. (1960a): “El idioma analítico de John Wilkins”. En Borges, J. L.: Otras Inquisiciones. Buenos Aires: Emecé.
  • -Derrida, J. (1967): De la grammatologie. Paris: Éditions de Minuit.
  • -Elliot, B. y Purdy, A. (1997): Peter Greenaway: Architecture and Allegory. London: Academy Editions.
  • -Elliot, B. y Purdy, A. (2001): “Skin Deep: Fins-de-Siècle and New Beginnings in Peter Greenaway’s The Pillow Book”. En Willoquet-Maricondi, P. y AlemanyGalway, M. Peter Greenaway’s Postmodern/Poststructuralist Cinema. LanhamMaryland-London: The Scarecrow Press: pp. 255-281.
  • -Foucault, M. (1999): Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Madrid: Siglo Veintiuno.
  • -García Tsao, L. (1996): “Entrevista con Peter Greenaway. El cuerpo es un libro”. En La Jornada Semanal (23 de junio de 1996).
  • -Gaudreault, A. y Jost, F. (1995): El relato cinematográfico. Barcelona: Paidós.
  • -Gorostiza, J. (1995): Peter Greenaway. Madrid: Cátedra.
  • -Gras, V. y Gras, M. (2000): Peter Greenaway: Interviews. Jackson: University Press of Mississippi.
  • -Greenaway, P. (1996): The Pillow Book (guión original). Paris: Dis Voir.
  • -Harvey, D. (1998): La condición de la posmodernidad. Investigación sobre los orígenes del cambio cultural. Buenos Aires: Amorrortu.
  • -Ricoeur, P. (1987): Tiempo y narración (3 vol.). Madrid: Cristiandad.
  • -Rimbau, E. (1999): Peter Greenaway. La ordenación del caos. Barcelona: Norma.
  • -Sei Shônagon (2003): El libro de la almohada (traducción, prólogo y notas de Amalia Sato). Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • -Willoquet-Maricondi, P. (1999): “Fleshing the Text: Greenaway’s Pillow Book and the Erasure of the Body”. En Postmodern Culture, Volume 9, Number 2 enero de 1999, volúmen 9 (número 2), The Johns Hopkins University Press. Disponible en http://pmc.iath.virginia.edu/text-only/issue.199/9.2willoquet.txt
  • -Willoquet-Maricondi, P. y Alemany-Galway, M. (2001): Peter Greenaway’s Postmodern/Poststructuralist Cinema. Lanham-Maryland-London: The Scarecrow Press.
  • -Woods, A. (1996): Being naked playing dead: the art of Peter Greenaway. Manchester: Manchester University Press.