Evaluar para optimizar el uso de la plataforma moodle (studium) en el departamento de didáctica, organización y métodos de investigación

  1. Iglesias Rodríguez, Ana
  2. Olmos Migueláñez, Susana
  3. Torrecilla Sánchez, Eva María
  4. Mena Marcos, Juan José
Journal:
Tendencias pedagógicas

ISSN: 1133-2654

Year of publication: 2014

Issue: 23

Pages: 155-170

Type: Article

More publications in: Tendencias pedagógicas

Abstract

The ICT have given rise to all sorts of digital tools which lend themselves to new areas of research seeking to deepen the understanding of e-learning and the way students build new virtual learning communities where their knowledge is integrated in unprecedented ways. Within this context, Moodle is one of the most widely used virtual learning environments in educational institutions, which as a consequence have witnessed a great enrichment of teacher-student interactions (Celik 2010). This new frame of work led members of the University of Salamanca Faculty of Education to propose an innovative pedagogical project aimed at using assessment in order to optimize the USAL Moodle Learning Management System (Studium) at the Department of Didactics, Organization and Research Methods.

Bibliographic References

  • Adell Segura, J. & Castañeda Quintero, L. (2010). “Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje”. En Roig Vila, R. & Fiorucci, M. (Eds.). Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Stumenti di ricerca per l’innovaziones e la qualità in ámbito educativo. La Tecnologie dell’informazione e della Comunicaziones e l’interculturalità nella scuola. Alcoy: Marfil-Roma TRE Universita degli studi
  • Bruce, B. & Curson, N. (2001). UEA Virtual Learning Environment. Norwich: P.e. report editor
  • Çelik, L. (2010).Evaluation of the views of pre-service teachers taught with Moodle during the course named ‘instructional technology and material design’ on the use of teaching materials.Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1793–1797.
  • Crespo, R. y García, J. (2010). “Redes sociales: la madeja tecnificada”. En Castañeda, L. (Coord.).Aprendizaje con Redes Sociales. Tejidos educativos en los nuevos entornos. Sevilla: MAD Eduforma
  • Dougiamas, M.& Taylor, P.C. (2003).“Moodle: Using Learning Communities to Create an Open Source Course Management System”. En Lassner & Mcnaught (Eds.).Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2003. Chesapeake, VA: Editorial AACE.
  • Garrison, D.R. & Anderson, T. (2005) El e-learning en el Siglo XXI. Barcelona: Octaedro.
  • Gómez, J. (2006).Moodle 1.5 Manual de Consulta. Propuesta Pedagógica.Valladolid: GNU Press.
  • González Mariño, J.C. (2006).B-Learning utilizando software libre, una alternativa viable en Educación Superior. Revista Complutense de Educación, Vol. 17, nº 1, 121-133.
  • Iglesias Rodríguez, A. (2012).Feedback y feedforward a través de los foros. Experiencia en un curso online de la Universidad de Salamanca.TESI, 13 (1), 459-477.
  • Jin, S.H. (2005). Analyzing student-student and student-instructor interaction through multiple communication tolos in web-based learning. International Journal of Instructional Media, 32(1), 59-67
  • Medina, A. y Salvador, F. (Coords.) (2007). Didáctica General. Madrid: Pearson Educación.
  • O’Reilly, T. (2005, 30 de septiembre). What is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software [entrada de blog] http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html
  • Ros Martínez de Lahidalga, I. (2008). Moodle, la plataforma para la enseñanza y organización escolar. Ikastorratza, e-Revista de Didáctica (2). Extraído el 1 de abril de 2012, de https://addi.ehu.es/bitstream/10810/6876/1/moodle.pdf
  • Seoane, A.M.; García-Peñalvo, F.J. y Tejedor-Gil, C. (2012). Manual de tutoría online para la adaptación de la labor docente al EEES mediante el uso de Studium Versión 2.0. Extraído el 25 de julio de 2012, de http://grial.usal.es/grial/sites/default/files/Manual_tutoria_studium.pdf
  • Tóth, Á., Pentelényi, P. &. Tóth, P. (2006). Virtual Learning Aspects of Curriculum Development in Technical Teacher Training, in Proceedings of Intelligent Engineering Systems. London: Ed. IEEE.
  • UNESCO (2011). Informe del Consejo de Administración del Instituto de la UNESCO para la utilización de las Tecnologías de la Información en la educación (ITIE) sobre las actividades del Instituto en 2010-2011. 36º Reunión Conferencia General. París: Ed. UNESCO septiembre de 2011
  • Zenha-Rela, M. & Carvalho, R. (2006, October). Work in Progress: Self Evaluation through Monitored Peer Review Using the Moodle Platform (28- 31). Frontiers in Education Conference, 36th Annual, San Diego, California