La catedral como principal referente del ceremonial español durante la Edad Moderna

  1. Cruz Rodríguez, Javier
Journal:
Anales de historia del arte

ISSN: 0214-6452

Year of publication: 2013

Issue Title: Investigaciones en historia del arte

Issue: 1

Pages: 305-320

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ANHA.2013.V23.41917 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anales de historia del arte

Abstract

The cathedral stands out as one of the main performance places during the recurrent celebrations in Modern Age; while the main square used to be reserved for recreational events, the cathedral soon became the most relevant building for the celebration of religious events, but also political and academic acts. Even when we will speak about other cathedrals within the limits of the Castilian kingdom, we will focus on the cathedral in Salamanca, with its two emplacements (Old and New Cathedral), as the perfect locus for the celebration of important formal events related to the monarchy (royal visits, funeral rites, baptisms and weddings), university events and, of course, celebrations that were strictly religious (beatifications, canonizations, etc.). This essay will approach different celebrations promoted by the three main official institutions in the city of Salamanca (the city council, the regional council and the university), with enormous splendor and protocol, as well as the confluence of elements that enhanced the beauty of the cathedral grounds while also sending implicit political and religious ideas to the audience.

Bibliographic References

  • Ángel Rodríguez, en SÁNCHEZ VAQUERO, José; BERRIOCHOA SÁNCHEZ-MORENO, Valentín; GÓMEZ GONZÁLEZ, Pedro J. y VICENTE BAZ, Raúl, Ieronimus: 900 años de arte y de historia, 1102 - 2002. Torres de la Catedral de Salamanca, Salamanca, Caja Duero, 2002, pp. 111-114.
  • MONTANER LÓPEZ, Emilia, “Exequias reales y pompa funeral”, en la Separata Salamanca y su proyección en el mundo, Salamanca, 1992.
  • DE SENA, Enrique y PEÑA, Jaime, Salamanca en las fotografías de V. Gombau, Salamanca, Ayuntamiento de Salamanca, 1989, p. 19
  • RIVERA BLANCO, José J. (coord.), Las Catedrales de Castilla y León, León, Edilesa, 1992, p. 156 y ss.
  • SÁNCHEZ SÁNCHEZ, Daniel, La Catedral Nueva de Salamanca, Salamanca, Cabildo de la Catedral de Salamanca, 1993
  • CHUECA GOITIA, Fernando, La Catedral de Valladolid. Una página del Siglo de Oro de la arquitectura española, Madrid, Consejo Superior De Investigaciones Científicas, 1947, pp. 32-34 (en la p. 34 se puede observar un plano sobre la coexistencia de templos que habría en torno al 1600).
  • MORENO, Manuel, Catálogo monumental de la provincia de Ávila. Texto, Ávila, Ediciones Institución Gran Duque de Alba, 1983, p. 88.
  • San Juan Crisóstomo, Este tratado contiene seis puntos. 1 La Reverencia que se a de tener a los lugares sagrados..., en CÁMARA MUÑOZ, Alicia, Elementos manieristas en la arquitectura del primer barroco español: la arquitectura y sociedad en el reinado de Felipe III, Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 1984, p. 787.
  • MARAVALL, José A., La cultura del Barroco. Análisis de una estructura histórica, Barcelona, Ariel, 1990, p. 167.
  • ALLO MANERO, María A., Exequias de la Casa de Austria en España, Italia e Hispanoamérica, Tesis doctoral, Universidad de Zaragoza, 1992, pp. 435 y 437.
  • CABEZA RODRÍGUEZ, Antonio, TORREMOCHA HERNÁNDEZ, Margarita y MARTÍN DE LA GUARDIA, Ricardo, “Fiesta y política en Valladolid. La entrada de Felipe III en el año 1600”, en Investigaciones Históricas, n° 16, Valladolid, Universidad de Valladolid, 1996, p. 87.
  • BARCO LÓPEZ, Manuel y GIRÓN, Ramón, Historia de la ciudad de Salamanca que escribió D. Bernardo Dorado: aumentada, correjida y continuada hasta nuestros días, Salamanca, Imprenta del Adelante, 1863, pp. 434-436.
  • LORENZO PINAR, Francisco J., Fiesta religiosa y ocio en Salamanca en el siglo XVII (1600-1650), Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2010, pp. 56, 59, 93 y ss.,
  • RODRÍGUEZ-SAN PEDRO BEZARES, Luis E., La Universidad Salmantina del Barroco, periodo 1598-1625. Tomo II: régimen docente y atmósfera intelectual, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1986, p. 744.
  • CUBAS MARTÍN, Noemí, Grados Universitarios en la Salamanca del Renacimiento, Grado de Salamanca en la Facultad de Geografía e Historia de la Universidad Salamanca, 2005, p. 334.
  • POLO RODRÍGUEZ, Juan Luis, “Ceremonias de graduación en la Universidad de Salamanca. Siglos XVIXVIII”, en Miscelánea Alfonso IX. 2003, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2004, pp. 142- 143.
  • MADROÑAL DURÁN, Abraham, Sobre el vejamen de grado en el Siglo de Oro. La Universidad de Toledo, Instituto de Lexicografía. Real Academia Española, http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:Epos-C85D885E-8B88-6C31-F731-0D39ACFA961D&dsID=Documento.pdf, p. 206-207).
  • HERNÁNDEZ DE CASTRO, Jerónimo, y POLO RODRÍGUEZ, Juan Luis, Ceremonias y grados en la Universidad de Salamanca. Una aproximación al protocolo académico, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2004, p. 33.
  • RODRÍGUEZ-SAN PEDRO BEZARES, Luis E. (coord.), Historia de la Universidad de Salamanca, Vol. I: Trayectoria histórica e instituciones vinculadas, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2002, p. 405.
  • SÁNCHEZ SÁNCHEZ, Daniel, La Catedral Vieja de Salamanca, Salamanca, Cabildo de la Catedral de Salamanca, 1991, p. 154.
  • Actas Capitulares de la Catedral de Valladolid (Vol. 5, año 1645-1669), fol. 621, en LÓPEZ CALO, José, La música en la Catedral de Valladolid, Vol. VII, Valladolid, Ayuntamiento de Valladolid, 2007, p. 166.