Evaluación de calidad de un proceso de tutoría de titulación universitariala perspectiva del estudiante de nuevo ingreso en educación

  1. Torrecilla Sánchez, Eva María
  2. Rodríguez Conde, María José
  3. Herrera García, María Esperanza
  4. Martín Izard, Juan Francisco
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2013

Volume: 24

Issue: 2

Pages: 79-99

Type: Article

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

Tutoring has become particularly relevant in the university edu cational process following approval RD1393/2007 in the Spanish context. The u se of "support and guidance to the student" during his studies and access to employment as one of the criteria for verification of degrees has brought about a revolution to this area of work. Our study aims to show the importance of "tutoring" in Higher Education, for the acquisition of skills for students, and for optimizing perform ance rates in the teachings. S urveys based on satisfaction indicators were designed and applied to the student population for intervention, during 2010/2011, at the Faculty of Education at the University of Salamanca, in the context of the first implementation of the mentoring program for freshmen. Specifically, the paper analyzes the factors that produce high satisfaction freshmen of Education Degree in a Spanish university, after a process of tutoring or academic degree. The results point to the prioritization of affective factors and methodological adequacy in student satisfaction.

Bibliographic References

  • González, A.M., La tutoría académica en el Espacio Europeo de Educación Superior (2008) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (1), pp. 71-88
  • Pérez, A.P., Asensio, I., Forner, A., Sobrado, L., Los planes de acción tutorial en la universidad (2006) Investigación en Innovación Educativa, Algunos Ámbitos Relevantes, pp. 147-200. , T. Escudero y D. Correa Coords., Madrid: La Muralla
  • Pérez, A.P., Afonso, G.M., Análisis y valoración conceptual sobre las modalidades de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior (2008) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (1), pp. 49-70
  • Rojo, A.V., (2004) Las Tutorías: Otra Forma de Enseñar en la Universidad, , http://campus.usal.es/~ofeees/PONENCIAS_TUTORIA/Victor%20Alvarez%20Rojo. pdf, La tutoría: elemento clave en el modelo europeo de Educación Superior. Universidad de Salamanca. Recuperado el 10 de mayo, 2011 de
  • Pérez, A.P., (2002) La Función Tutorial en la Universidad, , Madrid: EOS
  • (2011) Plantilla de Evaluación Para la Verificación de Títulos de Grado y Máster Universitario, , http://www.aneca.es/Programas/VERIFICA, Madrid: Ministerio de Educación, ANECA. Recuperado el 15 de octubre, 2012 de
  • Aróstica, Y.M., Castellanos, I., Santander, S., Reflexiones en torno a la sistematización teórica de la tutoría en condiciones de universalización y su contribución a la práctica investigativa de los docentes (2011) Cuadernos de Educación y Desarrollo, (27), p. 3. , http://www.eumed.net/rev/ced/27/lsr.htm, Recuperado el 8 de mayo, 2012, de
  • Boronat, J., Castaño, N., Ruíz, E., Aportaciones a la formación del profesorado desde un Programa de Orientación Universitaria dirigido al desarrollo personal, académico y profesional del estudiante (1999) Revista Interuniversitaria del Formación del Profesorado, 2 (1), pp. 293-302
  • Caldevilla, D., (2009) El Modelo de Bolonia Basado en el Tutorial Anglosajón, , http://www.revistalatinacs.org/09/Sociedad/07_m3_ucm.html, diciembre, Ponencia presentada en el I Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Recuperado el 21 de mayo, 2012 de
  • Carabaña, J., Competencias y Universidad, o un desajuste por mutua ignorancia (2011) Bordón, 63 (1), pp. 15-31
  • Chiva, I., Ramos, G., Una reflexión acerca de las tutorías universitarias a partir de las valoraciones realizadas por profesores/tutores en la Universitat de València (2007) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. REOP, 18 (2), pp. 179-187
  • De Miguel, M., (2006) Metodologías de Enseñanza y Aprendizaje Para el Desarrollo de Competencias. Orientaciones Para el Profesorado Universitario Ante el Espacio Europeo de Educación Superior, , Madrid: Alianza Editorial
  • Dufrene, B.A., Reisener, C.D., Olmi, D.J., Zoder-Martell, K., Mcnutt, M.R., Horn, D.R., Peer tutoring for reading fluency as a feasible and effective alternative in response to intervention systems (2010) Journal of Behavioral Education, 19, pp. 239-256
  • (2010) Focus on Higher Education in Europe 2010: The Impact of the Bologna Process, , http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/ 122ES.pdf, P9 Eurydice. Bruselas: Agencia Ejecutiva en el Ámbito Educativo, Audiovisual y Cultural EACEA, Comisión europea. Recuperado el 24 de septiembre, 2012 de
  • Fernández, F.D., Arco, J.L., López, S., Heilborn, V.A., Prevención del fracaso académico universitario mediante tutoría entre iguales (2011) Revista Latinoamericana de Psicopedagogía, 43 (1), pp. 59-71
  • Fernández Rico, J.E., Fernández Fernández, S., Álvarez Suárez, A., Martínez Camblor, P., Éxito académico y satisfacción de los estudiantes con la enseñanza universitaria (2007) Relieve, 13 (2), pp. 203-214
  • Gairín, J., Feixas, M., Guillamón, C., Quinquer, D., La tutoría académica en el escenario europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado (2004) REIFOP, 18 (1), pp. 61-77
  • Gairín, J., Muñoz, J.L., Feixas, M., Ramos, G.C., La transición secundariauniversidad. La acogida de los estudiantes de primer curso (2009) Revista Española de Pedagogía, 78 (242), pp. 27-44
  • Jiménez, G.E., Gil Flores, J., Gómez, R.G., (2000) Análisis Factorial, , Madrid: La Muralla: Cuadernos de Estadística
  • García Nieto, N., Asensio Muñoz, I., Carballo Santaolalla, R., García García, M., González González, S., La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea (2005) Revista de Educación, 337, pp. 189-210
  • González, I., Aproximación a una formación académica de calidad: El punto de vista de los estudiantes universitarios (2003) Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica, 1 (2), pp. 1-22
  • González, I., Dimensiones de evaluación de la calidad universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior (2006) Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4 (3), pp. 445-468
  • Jiménez, J., Hacia un nuevo Proyecto de Tutoría Universitaria en el EEES (2010) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. REOP, 21 (1), pp. 37-44
  • Lapeña, C., Sauleda, N., Martínez, A., Los programas institucional acción tutorial: Una experiencia desarrollada en la Universidad de Alicante (2011) Revista de Investigación Educativa, 29 (2), pp. 341-361
  • Lobato, C., Del Castillo, L., Arbizu, F., Las representaciones de la tutoría universitaria en profesores y estudiantes estudio de un caso (2005) International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 5 (2), pp. 145-164
  • Martínez, P., Echeverría, B., Formación basada en competencias (2009) Revista de Investigación Educativa, 27 (1), pp. 125-147
  • Ocampo, C.I., Tutoría Educativa en los diversos niveles y escenarios pedagógicos (2012) Orientación Educativa. Nuevas Perspectivas, pp. 217-243. , L. M. Sobrado; E. Fernández y M. L. Rodicio Coords., Madrid: Biblioteca Nueva
  • Abellás, P.A., (2007) La Tutoría, Factor de Calidad de la Enseñanza, , Santiago de Compostela: Tórculo Ediciones
  • Juste, P.R., Rupérez, L.F., Peralta, Ma.D., Municio, M., (2004) Hacia una Educación de Calidad. Gestión, Instrumentos y Evaluación, , Madrid: Narcea
  • Risquez, A., Peer electronic mentoring for transition into university: A theoretical review (2011) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. REOP, 22 (3), pp. 232-239
  • Romero, S., El proyecto vital y profesional (2009) Orientación Profesional, Nuevos Escenarios y Perspectivas, pp. 119-141. , L. M. Sobrado y A. Cortés Coords., Madrid: Biblioteca Nueva
  • Sanz, M.T., Estudio de la acción tutorial como paso previo a la implantación del EEES en la licenciatura de Administración y Dirección de Empresas de la Universidad de Huelva (2012) Revista de Investigación Educativa, 30 (1), pp. 145-160
  • Zabalza, M.A., (2003) Competencias Docentes del Profesorado Universitario. Calidad y Desarrollo, , Madrid: Narcea