La intervención en las dificultades lectoescritoras desde un enfoque multidimensional

  1. Rueda Sánchez, Mercedes Isabel
Journal:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Year of publication: 2013

Volume: 41

Issue: 1

Pages: 27-38

Type: Article

More publications in: Aula abierta

Abstract

The aim of this paper is to present an integrative proposal to address reading difficulties. This proposal involves a deeper understanding of the needs of students with literacy difficulties and the needs and difficulties shown by their parents and teachers when they have or want to help them improve their learning. Traditionally, more and more effective intervention procedures have been designed to address the difficulties in reading. Such methods have mainly focused on the student, his/her difficulties and how to help him/her solve or mitigate them. However, few studies have been published on understanding the needs and difficulties of parents and teachers who live and work daily with students with literacy difficulties. In this sense, it is worth asking on how to learn the following: how do they live the difficulties of their children and / or students?, and what information do they have about what really happens? or, What are their expectations about them? and what kind of support do these parents and / or teachers need to address the problem and, in turn, help students with these reading difficulties? For this reason we propose and work from a multidimensional perspective that allows us to face intervention in literacy difficulties including students, parents and teachers.

Bibliographic References

  • Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development : Research perspectives. Developmental Psychology, 22(6), 723-742.
  • Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human : Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks, CA : Sage Publications.
  • Castellano, N. M. (2011). Mediación cálida y aprendizaje. La facilitación de los procesos motivacionales y volitivos a través del discurso, un estudio sobre su impacto en la comprensión. Tesis Doctoral. Universidad de Salamanca.
  • Ciga, E., Sánchez, E., Rueda, M. I., y García, M. E. (2012). Cómo ayudar a los “aprendices de profesor” a desarrollar un programa de intervención en dificultades de lecto-escritura desde un enfoque de aprendizaje auto-regulado. En J. A. González-Pienda, C. Rodríguez, D. Álvarez, R. Cerezo, E. Fernández, M. Cueli, T. García, E. Tuero, y N. Suárez (Coords.), Learning disabilities : Present and Future (pp. 68-80). Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • De Sixte, R. (2005). Un sistema de observación de las mediaciones emocionales en la interacción profesor-alumno. La estrecha relación entre cognición y emoción. Tesis Doctoral. Universidad de Salamanca.
  • De Sixte, R., y Rueda, M.I (2012). Relevancia de las mediaciones frías y cálidas en el asesoramiento a padres de niños con dificultades de aprendizaje en la lecto-escritura (DALE). En J. A. González-Pienda, C. Rodríguez, D. Álvarez, R. Cerezo, E. Fernández, M. Cueli, T. García, E. Tuero, y N. Suárez (Coords.), Learning disabilities: Present and Future (pp. 81-93). Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • García, T., y Pintrich, P. R. (1994). Regulating motivation and cognition in the classroom: the role of self-schemas and self-regulatory strategies. En D. H. Schunk y B. J. Zimmerman (Eds.), Self-Regulation of Learning and Performance. Issues and Educational Applications (Vol. 3) (pp. 127-153). Hillsdale, Nueva Jersey : Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Hernández, Y. C. (2005). La formación de instructores : Un estudio de las dificultades que experimentan en su formación. Grado de Salamanca. Universidad de Salamanca.
  • Meyer, D., y Turner, J. (2002). Discovering emotion in classroom motivation research. Educational Psychologist, 37(2), 107-114.
  • Meyer, D., y Turner, J. (2006). Re-conceptualizing emotion and motivation to learn in classroom contexts. Educational Psychology Review, 18(4), 377-390.
  • Miller, S. A. (1995). Parents´attributions for their children´s behavior. Child Development, 66, 1557-1584.
  • Natale, K., Aunola, K., y Nurmi, J.-E. (2009). Children´s school performance and their parents´causal attributions to ability and effort : A longitudinal study. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 14-22. DOI:10.1016/j.appdev.2008.10.002.
  • Navarro, J. J., y Rueda, M. I. (2012). Atribución causal, ideas y expectativas de familias y docentes sobre el rendimiento y el progreso de estudiantes con dificultades de aprendizaje en lectura. En J. A. González-Pienda, C. Rodríguez, D. Álvarez, R. Cerezo, E. Fernández, M. Cueli, T. García, E. Tuero, y N. Suárez (Coords.) Learning disabilities : Present and Future (pp. 94-110). Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315-341.
  • Pintrich, P. R. (2003). Motivation and classroom learning. En W. M. Reynolds y G. E. Miller (Eds.), Handbook of psychology: Educational psychology (Vol.7) (pp. 103-122). Hoboken, N.J: Wiley.
  • Pintrich, P. R., Marx, R. W., y Boyle, R. A. (1993). Beyond cold conceptual change : the role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63(2), 167-199.
  • Rueda, M. I. (1995). La lectura. Adquisición, dificultades e intervención. Salamanca : Amarú.
  • Rueda, M. I., y De Sixte, R. (2010a). Atendiendo a una necesidad : Procedimiento de actuación en el asesoramiento a padres de niños con dificultades en lecto-escritura. Internatinal Journal of Developemental and Educacional Psychology. INFAD Revista de Psicología, 1(3), 2003-2010.
  • Rueda, M. I., y De Sixte, R. (2010b). Seminario de prácticas de evaluación e intervención en lecto-escritura. Documento interno no publicado. Universidad de Salamanca.
  • Rueda, M. I., y Sánchez, E. (1996). Relación entre conocimiento fonémico y dislexia : Un estudio instruccional. Cognitiva, 8(2), 215-234.
  • Rueda, M. I., Sánchez, E., y González, L. (1990). El análisis de la palabra como instrumento para la rehabilitación de la dislexia. Infancia y Aprendizaje, 9, 39-52.
  • Sánchez, E. (1993). Los textos expositivos. Madrid : Santillana.
  • Sánchez, E. (1998). Comprensión y redacción de textos. Barcelona : Edebé.
  • Sánchez, E. (2000). El asesoramiento psicopedagógico : un estudio observacional sobre las dificultades de los psicopedagogos para trabajar con los profesores. Infancia y Aprendizaje, 91, 55- 77.
  • Sánchez, E. (2009). Ayudar a comprender y enseñar a comprender : necesidades de los alumnos y necesidades de los profesores. Madrid : Ministerio de Educación.
  • Sánchez, E., Ciga, E., García, E., y Rueda, M., I. (2012). La intervención en las dificultades de aprendizaje de la lectura : qué necesitan “aprender” quienes se encargan de desarrollarla. Madrid : AELFA.
  • Sánchez, E., y Rueda, M. I. (1991). Segmental awareness and dyslexia : is it possible to learn to segment well and yet continue to read and write poorly? Reading and Writing : An Interdisciplinary Journal, 3, 11-18.
  • Sánchez, E., Ciga, E., Mena, J. J., Rueda, M., García, E., y García, J. R. (2009). The challenge to teach Self Regulated Learning : Difficulties teachers encounter in teaching dyslexic students. Trabajo presentado en la 13th Biennial Conference EARLI 2009. Amsterdam (Holanda).
  • Sinatra, G. M. (2005). The “warming trend” in conceptual change research : the legacy of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, 40(2), 107–115.