Creación y edición de contenidos en Wikipediavaloración de una experiencia formativa en la enseñanza del derecho

  1. Morato García, Rosa M.
  2. Moreno de Vega Lomo, Fernando
Journal:
Trabajo: Revista iberoamericana de relaciones laborales

ISSN: 1136-3819

Year of publication: 2013

Issue Title: A la búsqueda de la felicidad en el trabajo

Issue: 28

Pages: 141-159

Type: Article

More publications in: Trabajo: Revista iberoamericana de relaciones laborales

Abstract

The aim, of this paper is to take part in a debate about the teaching of Labour and Social Security Law, two subjectsfrom the Labour Relations and Human Resources Degree. The present work provides some reflections about thefact that WIKIPEDIA's employment has emerged as a didactic resourcefor the acquisition of different skills and competences by the students. First, the eductional objectives will be identified. Later on, the development of the activity will be studied. The teacher acts as guide in this learning process. But in this context, students play an important role. They demand more tasks that induce them to think for themselves. WIKLPEDIA allows them to search for information and create new content or edit the existing content of a document. Finally, this paper will present the advantages and disadvantages of the participatory methodologyproposed, all with the goal of improving the quality of teaching.

Bibliographic References

  • Adell Segura, Jordi (2007): “Wikis en educación”, Cabero Almenara, Julio y Barroso Osuna, Julio (Coords), Posibilidades de la teleformación en el espacio europeo de educación superior, Granada, octaedro Andalucía, pp. 323-333.
  • Cabero Almenara, Julio (2006): “Bases pedagógicas del e-learning”, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, vol.III, núm. 1 (http://www.uoc.edu/ rusc/3/1/dt/esp/cabero.pdf).
  • García Marco, Francisco Javier (2011): “Apuntes para una ética y jurídica de la información y la documentación: la centralidad de los principios de autonomía, reciprocidad y solidaridad”, Ibersid revista de sistemas de información y documentación = journal of information and documentation systems, Num.4, pp.13-19
  • Fernández March, Amparo (2006): “Metodologías activas para la formación de competencias”, Educatio siglo XXI, 24, pp. 35-56.
  • Ferro Soto, Carlos; Martínez Senra, Ana Isabel y Otero Neira, Mª Carmen (2009): “Ventajas del uso de las TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles”, EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, núm. 29, pp. 1-12. Disponible en http://edutec.rediris.es/ Revelec2/revelec29/articulos_n29_pdf/5Edutec-E_Ferro-Martinez-otero_n29.pdf
  • Ortega, Felipe (2012). “Wikipedia en el proceso educativo”, Boletín SCOPEO, 72, disponible en http://scopeo.usal.es/node/2620
  • Peña, Ismael; Córcoles, César Pablo y Casado, Carlos. (2006): “El Profesor 2.0: docencia e investigación desde la Red”. Disponible en http://www.uoc.edu/uocpapers/3/ dt/esp/pena_corcoles_casado.pdf
  • Pérez Fernández, Francisco (2006): “Usos educativos de wikis”, Escuela abierta: revista de Investigación Educativa, núm. 9, pp. 127-144.