Reasons for the collaborative difficulties between psychoeducational consultants and teachersan exploratory analysis

  1. García Pérez, José Ricardo
  2. Mesón, Rosa M.
  3. Sánchez Miguel, Emilio
Journal:
Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje

ISSN: 0210-3702 1578-4126

Year of publication: 2014

Volume: 37

Issue: 2

Pages: 278-309

Type: Article

DOI: 10.1080/02103702.2014.918817 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje

Abstract

This paper examines whether the difficulties in collaboration identified in the sessions of five consultants working with teachers and whether the consultants� high participation (a type of hyper-responsibility) are related to the ongoing episode of the problem solving process, the origin of the request, and the topic of the session. Results show that collaboration difficulties tend to be more frequent when consultants and teachers discuss teaching-learning processes and that the consultants� hyper-responsibility is more common: (a) when they are looking for solutions, (b) when they start some action with the support of the tradition of the educational setting or the support of the regulation, and (c) when they are discussing career guidance and mentoring

Funding information

A portion of the empirical study presented here was performed thanks to a grant awarded to the first author from Formación de Profesor Universitario (Referencia AP99 06579399, Convocatoria B.O.E. 15-09-99), while the final draft of the current article was developed with the support of a project funded by the Ministerio de Ciencia y Educación (EDU2009-13077). The authors wish to thank the two counselors and the three consultants who participated in this study, as well as the staff at the centres, for their willingness and assistance. / Parte del estudio empírico presentado en este trabajo fue realizado gracias a una beca de Formación de Profesor Universitario (Referencia AP99 06579399, Convocatoria B.O.E. 15-09-99) concedida al primer autor, mientras que la redacción definitiva del presente artículo se ha elaborado al amparo de un proyecto financiado por el Ministerio de Ciencia y Educación (EDU2009-13077). Los autores desean agradecer a las dos orientadoras y los tres asesores que participaron en este estudio, así como al personal de sus centros, toda su disponibilidad y ayuda.

Bibliographic References

  • Aciego De Mendoza, R., Álvarez, P., Muñoz De Bustillo, M.C., Análisis del rol profesional del asesor psicopedagógico: Una visión desde la práctica (2005) Infancia Y Aprendizaje, 17, pp. 35-52
  • Ashley, J., Tomasello, M., Cooperative problem-solving and teaching in preschoolers (1998) Social Development, 7, pp. 143-163
  • Bassedas, E., Huguet, T., Marrodán, M., Oliván, M., Planas, M., Rossell, M., Vilella, M., (1991) Intervención Educativa Y diagnóstico psicopedagógico, , Barcelona: Paidós
  • Davison, J., The process of school consultation: Give and take (1990) Effective Consultation in School Psychology, pp. 53-69. , E. Cole & J. A. Siegel (Eds.), Toronto: C. J. Hogrefe Publishers
  • De La Oliva, D., Martín, E., Vélaz De Medrano, C., Modelos de intervención psicopedagógica en centros de educación secundaria: Identificación y evaluación (2005) Infancia Y Aprendizaje, 28, pp. 115-139
  • Echeita, G., Rodríguez, V., El asesoramiento desde dentro. Lo que sobra y lo que importa (2005) La práctica Del Asesoramiento Educativo a Examen, pp. 253-269. , C. Monereo & J. I. Pozo (Eds.), Barcelona: Graó
  • Erchul, W.P., Conoley, C.W., Helpful theories to guide counselors’ practice of school-based consultation (1991) Elementary School Guidance & Counseling, 25, pp. 204-212
  • Escudero, J.M., Moreno, J.M., El asesoramiento a centros educativos (1992) Estudio Evaluativo De Los Equipos psicopedagógicos De La Comunidad De Madrid, , Madrid: Dirección General de Educación de la Consejería de Educación y Culturade la Comunidad de Madrid
  • Fullan, M.G., (1992) Successful School Improvement, , Buckingham: Open University Press
  • García, J.R., Sánchez, E., El desarrollo profesional de los asesores psicopedagógicos: Análisis de los resultados de una experiencia de formación (2007) Infancia Y Aprendizaje, 30, pp. 499-522
  • Hargreaves, A., Fullan, M.G., (1992) Understanding Teacher Development, , New York, NY: Teachers College Press
  • Kahn, B.B., A model of solution-focused consultation for school counselors (2000) Professional School Counseling, 3, pp. 248-254
  • Luna, M., Martín, E., La importancia de las concepciones en el asesoramiento psicopedagógico. Profesorado (2008) Revista De Currículum Y Formación De Profesorado, 12 (1), pp. 1-12
  • Luna, M., (2011) Buenas prácticas De Asesoramiento psicopedagógico, , (Unpublished doctoral dissertation). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España
  • Luque, A., ¿Imprescindibles o desconectados? Sentimiento de competencia y necesidades de formación de los orientadores en los departamentos de orientación (2005) La práctica Del Asesoramiento Educativo a Examen, pp. 221-239. , C. Monereo & J. I. Pozo (Eds.), Barcelona: Graó
  • Martín, E., Solé, I., Intervención psicopedagógica y actividad docente: Claves para una colaboración necesaria (1990) Desarrollo psicológico Y educación, pp. 463-476. , C. Coll, J. Palacios & A. Marchesi (Eds.), II. Psicología de la Educación, Madrid: Alianza Editorial
  • Martín, E., Pozo, J.I., Cervi, J., Pecharromán, A., Mateos, M., Pérez, M.P., Martínez, P., ¿Mantienen los psicopedagogos las mismas concepciones que el profesorado acerca de la enseñanza y el aprendizaje? (2005) La práctica Del Asesoramiento Educativo a Examen, pp. 69-88. , C. Monereo & J. I. Pozo (Eds.), Barcelona: Graó
  • Miezitis, S., Scholten, P.T., Responding to teachers’ needs. A case-study in consultation (1990) Effective Consultation in School Psychology, pp. 81-100. , E. Cole & J. A. Siegel (Eds.), Toronto: C. J. Hogrefe Publishers
  • Monereo, C., Solé, I., El modelo de asesoramiento educacional-constructivo: Dimensiones críticas (1996) El Asesoramiento psicopedagógico: Una Perspectiva Profesional Y Constructivista, pp. 15-32. , C. Monereo & I. Solé (Eds.), Madrid: Alianza Psicología
  • Nystrand, M., Wu, L.L., Gamoran, A., Zeiser, S., Long, D.A., Questions in time: Investigating the structure and dynamics of unfolding classroom discourse (2003) Discourse Processes, 35, pp. 135-198
  • Porras, R., Los condicionamientos legislativos e institucionales de la acción psicopedagógica (1997) Modelos De acción psicopedagógica: Entre El Deseo Y La Realidad, pp. 99-153. , R. A. Jiménez & R. Porras (Eds.), Málaga: Ediciones Aljibe
  • Robinson, S.M., Collaborative consultation (1991) Learning about Learning Disabilities, pp. 465-481. , B. Y. L. Wong (Ed.), San Diego, CA: Academic Press
  • Sánchez, E., García, J.R., Sobre la noción de asesoramiento colaborativo: Lo que se dice y lo que se hace (2005) La práctica Del Asesoramiento Educativo a Examen, pp. 29-54. , C. Monereo & J. I. Pozo (Eds.), Barcelona: Graó
  • Sánchez, E., García, J.R., Estrategias de colaboración. Ayudar a ayudar (2011) Orientación Educativa. Modelos Y Estrategias De intervención, pp. 33-51. , E. Martín & I. Solé (Eds.), Barcelona: Graó
  • Sánchez, E., El asesoramiento psicopedagógico: Un estudio observacional sobre las dificultades de los psicopedagogos para trabajar con los profesores (2000) Infancia Y Aprendizaje, 23 (3), pp. 55-77
  • Sheridan, S.M., Meegan, S.P., Eagle, J.W., Assessing the social context in initial conjoint behavioral consultation interviews: An exploratory analysis investigating processes and outcomes (2002) School Psychology Quarterly, 17, pp. 299-324
  • Solé, I., Martín, E., Un modelo educativo para la orientación y el asesoramiento (2011) Orientación Educativa. Modelos Y Estrategias De intervención, pp. 13-32. , E. Martín & I. Solé (Eds.), Barcelona: Graó
  • Solé, I., La concepción constructivista y el asesoramiento en centros (1997) Infancia Y Aprendizaje, 20, pp. 77-95
  • Tingstrom, H., Little, S.G., Stewart, K.J., School consultation from a social psychological perspective: A review (1990) Psychology in the Schools, 27, pp. 41-50
  • Tomasello, M., Carpenter, M., Shared intentionality (2007) Developmental Science, 10, pp. 121-125
  • Tomasello, M., The human adaptation for culture (1999) Annual Review of Anthropology, 28, pp. 509-529
  • Tomasello, M., (2010) ¿Por qué Cooperamos? Buenos Aires, , Katz editores, S.A
  • Vélaz De Medrano, C., Repetto, E., Blanco, A., Guillamón, J.R., Negro, A., Torrego, J.C., El desarrollo profesional de los orientadores de educación secundaria: Análisis de necesidades y prospectiva (2001) Revista De Investigación Educativa, 19, pp. 199-220
  • West, J.F., Idol, L., School consultation (Part I): An interdisciplinary perspective on theory, models and research (1987) Journal of Learning Disabilities, 20, pp. 388-408
  • Woods, P., (1996) Researching the Art of Teaching: Ethnography for Educational Use. London: Routledge, , [Trad. cast. de D. Menezo, Investigar el arte de la enseñanza. El uso de la etnografía en la educación. Barcelona: Paidós, 1998]