Desarrollo de competencias a través de objetos de aprendizaje

  1. Morales Morgado, Erla Mariela
  2. García Peñalvo, Francisco José
  3. Campos Ortuño, Rosalynn Argelia
  4. Astroza Hidalgo, Carlos
Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2013

Issue: 36

Type: Article

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Abstract

Today, there are many educational resources available for free on the Internet. However, due to the diversity of background and learning styles of students, it is not at all easy to find those that meet their specific needs. One of the most important features of Learning Objects (LOs) is the ability to reuse resources to meet various educational situations. To maximize the usefulness of the LOs, it is important for it design to contain teaching elements necessary to become a learning resource in itself, so that it can be reused in other learning units. Competency-based learning requires an effort that depends not only on teaching strategies, but also on knowing how to select and apply appropriate resources to achieve them. On this basis, we propose a guide to help to design and classify LOs as resources for skills development, helping adequate recovery and reuse of these resources.

Bibliographic References

  • ADL. (2005). Advanced Distributed Learning Initiative, http://www.adlnet.org
  • BOE (2006). Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria.BOE 293 (8 diciembre 2006): 43060.
  • De Miguel, Mario. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Modalidades de enseñanza para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Ediciones Universidad de Oviedo, Oviedo
  • Downes, S. (2002). Design and Reusability of Learning Objects in an Academic Context: A New Economy of Education?. In: eLearning: una sfida per l’universita
  • IEEE LOM. (2002). IEEE 1484.12.1-2002 Standard for Learning Object Metadata, http://ltsc.ieee.org/wg12
  • Mena, B. (2010). Listado de competencias y subcompetencias. XI Encuentro nacional de inspectores de educación. Del éxito escolar en las aulas al éxito del sistema educativo. Extraído de RD 1631/2006 (Secundaria), Anexo I, BOE nº 5 de viernes 5 de enero de 2007.
  • Monereo, C. (coord.). (2007). Competencias básicas. Cuadernos de Pedagogía, núm. 370, pp. 10-18.
  • Morales Morgado, E. M., Díaz San Millán, E., García-Peñalvo, F. J., (2011a). Gestión de objetos de aprendizaje a través de la red, basado en el desarrollo de competencias. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, ISSN-e 1138-9737, Vol. 12, Nº. 1, 2011
  • Morales Morgado, E. M., García-Peñalvo, F. J., Díaz, San Millán, E., Seoane Pardo, A. M. (2011b). Learning Objects Searching based on Skills Development. International Journal of Computers Applications Proceedings on Design and Evaluation of Digital Content for Education (DEDCE) (2):13–19. USA: Foundation of Computer Science. ISBN: 978-93-80746-65-9
  • Morales Morgado, E. M., García-Peñalvo, F.J., Barrón Ruiz, Á. (2007). Definición Pedagógica Del Nivel De Granularidad De Objetos De Aprendizaje. In: Actas del I Congreso Internacional de Tecnología, Formación y Comunicación, EuniverSALearning´07
  • Muñoz, J., Ruiz, R.E., Álvarez, F. (2007). Evaluación De Objetos De Aprendizaje a Través Del Aseguramiento De Competencias Educativas. In: Actas de Virtual Educa Brasil
  • Spencer, L.M., Spencer, S.M. (1993). Competence at work. Models for superior performance. John Wiley & Sons, Inc., New York
  • Villa, A., Poblete, M. (2008). Competence-Based Learning. A Proposal for the Assessment of Generic Competences. Universidad de Deusto, Bilbao
  • Wiley, D. (2006) .«RIP-ping on Learning Objects» http://opencontent.org/blog/archives/230. Revisado el 06 de febrero de 2013.
  • Zapata, M. (2006). ¿Han muerto los Objetos de Aprendizaje?. En RED, Revista de Educación a Distancia, 14. http://www.um.es/ead/red/14/columna14.pdf