Naturaleza social de la arquitectura y educación. Un estudio descriptivo

  1. Muñoz Rodríguez, José Manuel 1
  2. Olmos Migueláñez, Susana 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Year of publication: 2016

Issue Title: Educación y arquitectura

Volume: 68

Issue: 1

Pages: 99-114

Type: Article

More publications in: Bordón: Revista de pedagogía

Abstract

INTRODUCTION. In this paper we present the results of a study about the social nature of architec-ture, and its educational implications. The goal is to analyse the level of entailment between a place (the Plaza Mayor of Salamanca) and its users, considering this square as a mediator instrument, an educational artefact, in the process of identity building, by means of the level of interdependence that the square has with the citizens. METHOD. After presenting the theoretical framework, authors have conducted a descriptive study using the technique of the questionnaire in a survey format, with the probabilistic sampling method, by random routes of sampling. Then a descriptive statisti-cal analysis and inferential non-parametric analysis was carried out. RESULTS. The study shows a medium-high interdependence and entailment level in the users of the Plaza Mayor in Salamanca, from the identification of identity and meaningful, emotional, relational and communication ele-ments. Also, significant differences were found in the consideration of the Plaza as a mediating ele-ment according to age. DISCUSSION. We cannot keep thinking that architectural spaces shape the identity of persons without studying the ways in which these spaces display an educational language that generally is hidden and invisible. An educational debate that involves ideology and values that, on many occasions, is silent within the walls that surround us.

Bibliographic References

  • (2000) Pedagogías Del Siglo XX, , AA. VV. España, Barcelona: Cisspraxis
  • Acaso, M., (2012) Pedagogías Invisibles. El Espacio Del Aula Como Discurso, , España, Madrid: Catarata
  • Aiello, M., Logic for physical space. from antiquity to present days (2012) Synthese, 186, pp. 619-632
  • Bakis, H., Communication and political geography in a changing world (1995) Revue Internationale de Science Politique, 16 (3), pp. 219-311
  • Bars, S., Sounds different: Listening to the proliferating spaces of technological modernity in the city (2014) Space and Culture, 17, pp. 4-15
  • Beery, T.H., Wolf-Watz, D., Nature to place: Rethinking the environmental connectedness perspective (2014) Journal of Environmental Psychology, 40, pp. 198-205
  • Bleibleh, S., Walking through walls: The invisible war (2015) Space and Culture, 18, pp. 156-170
  • Boys, J., (2011) Towards Creative Learning Spaces, , Reino Unido, London: Routledge
  • Bruner, J., (1991) Actos de Significado. Más Allá de la Revolución Cognitiva, , España, Madrid: Alianza
  • Camic, C., Joas, H., (2004) The Dialogical Turn, , New York: Rowman and Littlefield
  • Coward, M., Beetwen us in the city: Materiality, subjectivity and community in the era of global urbanization (2012) Environment and Planning D: Society and Space, 30 (3), pp. 468-481
  • Errázuriz-Larraín, L.H., Calidad estética del entorno escolar: el (f)actor invisible (2015) Arte, Individuo y Sociedad, 27 (1), pp. 113-132
  • Escobar, A., The dialogic turn: Dialogue for deliberation. In-Spire Journal of Law (2009) Politics and Societies, 4 (2), pp. 42-70
  • Galindo, L.J., La comunicación y su espacio de posibilidad. Apuntes hacia una propuesta general (2010) Razón y Palabra, 72. , http://www.razonypalabra.org.mx/N/N72/Monotematico/2_Galindo_72.pdf, Recuperado de
  • García-Domenech, S., Percepción social y estética del espacio público urbano en la sociedad contemporánea (2014) Arte, Individuo, Sociedad, 26, (2), pp. 301-316
  • Gehl, J., (2009) La Humanización Del Espacio Urbano, , España, Barcelona: Reverté
  • Hall, E.T., (1973) La Dimensión Oculta. Enfoque Antropológico Del Uso Del Espacio, , España, Madrid: IEAL
  • Kozulin, A., El camino hacia la Psicología del Arte, y más allá (2004) Cultura y Educación: Revista de Teoría, Investigación y Práctica, 16 (1-2), pp. 73-76
  • Moral, C., Amores, F.J., Arquitectura resistente determinante de liderazgo pedagógico en los centros de Educación Secundaria (2014) Bordón. Revista de Pedagogía, 66 (2), pp. 121-138
  • Morales, P., Urosa, B., Blanco, A., (2003) Construcción de Escalas de Actitudes Tipo Likert, , España, Madrid: La Muralla
  • Muntañola, J., Arquitectura, educación y dialogía social (2004) Revista Española de Pedagogía, 228, pp. 221-228
  • Muntañola, J., Muntañola, D., La sociología del espacio al encuentro de una arquitectura oculta en la educación (2011) Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 4 (2), pp. 133-151
  • Muñoz Rodríguez, J.M., (2004) Pedagogía de Los Espacios. Bases Teóricas para El Análisis y Reconstrucción de la Educatividad de Los Espacios, , (tesis inédita de doctorado). Universidad de Salamanca. España, Salamanca
  • Muñoz Rodríguez, J.M., El lenguaje de los espacios: Interpretación en términos de educación (2005) Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 17, pp. 209-226
  • Muñoz Rodríguez, J.M., La pedagogía de los espacios como discurso de la Educación Ambiental (2007) Bordón. Revista de Pedagogía, 59 (4), pp. 641-654
  • Muñoz Rodríguez, J.M., Pedagogía de los espacios. La comprensión del espacio en el proceso de construcción de las identidades (2009) Revista Portuguesa de Pedagogía, 43 (1), pp. 5-26
  • Muñoz Rodríguez, J.M., Olmos, S., Espacios abiertos y educación. Análisis e interpretación del lenguaje educativo en un espacio público (2010) Revista de Educación, 352, pp. 331-352
  • O'Doherty, D.P., Off-Road and spaced-out in the city: Organization and the interruption of topology (2013) Space and Culture, 16, pp. 211-228
  • Romañá, T., Arquitectura y educación: perspectivas y dimensiones (2004) Revista Española de Pedagogía, 228, pp. 199-220
  • Saeter, O., The body and the eye: Perspectives, technologies, and practices of urbanism (2011) Space and Culture, 14 (2), pp. 183-196
  • Torrado, M., Estudios de Encuesta (2004) Metodología de la Investigación Educativa, pp. 231-258. , R. Bisquerra (coord.). España, Madrid: La Muralla
  • Turney, P.D., Pantel, P., From frequency to meaning: Vector space models of semantics (2010) Journal of Artificial Intelligence Research, 37, pp. 141-188
  • Valderrama-Hernández, R., (2012) Pedagogía Social y Territorio: Participación para Innovar en la Práctica Educativa, , (tesis inédita de doctorado). Universidad de Sevilla. España, Sevilla
  • Vermaas, P.E., The design stance and its artefacts (2013) Synthese, 190, pp. 1131-1152
  • Zia, A., Spatial discounting, place attachment, and environmental concern: Toward an ambit-based theory of sense of place (2014) Journal of Environmental Psychology, 40, pp. 283-295