Comparación de tres metodologías de evaluación de objetos de aprendizaje virtuales

  1. Insuasty Portilla, Edwin
  2. Martín García, Antonio Víctor
  3. Insuasti Portilla, Jesús
Journal:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Year of publication: 2014

Issue Title: Dimensiones para el diseño y catalogación de objetos de aprendizaje en base a competencias informacionales

Volume: 15

Issue: 2

Pages: 67-85

Type: Article

More publications in: Education in the knowledge society (EKS)

Abstract

This article is intended to exemplify the evaluation of a Learning Object "Construir la Geometría" using three different proposals that produce similar results for the object being evaluated. We describe two ways to perform an assessment, the internal and external; are used for evaluating proposals Rodríguez Sanz, Dodero et al. (2008), Morales Morgado (2007) and the assessment instrument used in the Universidad Autónoma de Aguascalientes (Mexico).

Bibliographic References

  • Acker, S. R., Pearl, D. K. et al. (2003). Is the Academy Ready for Learning Objects? En C. M. Gynn & S. R. Acker, Learning Objects: Contexts & Connections. Columbus USA: The Ohio State University.
  • Ferran Ferrer, N. & Minguillón, J. (2005). Información cualitativa sobre el uso de los objetos de aprendizaje. En II Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Descripción de Contenidos Educativos Reutilizables (SPDECE). Barcelona, España: UOC.
  • Friesen, N. (2004). Three Objections to Learning Objects and E-learning Standards. En R. McGreal (Ed.), Online Education Using Learning Objects. London UK: Routledge.
  • Gibbons, A. S., Nelson, J. et al. (2002). The Nature and Origin of Instructional Objects. En D. Wiley (Ed.), The Instructional Use of Learning Objects. Association for Educational Communications and Technology.
  • Halm, M. (2003). Beyond the LOM: A New Generation of Specifications. En C. M. Gynn & S. R. Acker, Learning Objects: Contexts and Connections. Columbus USA: The Ohio State University.
  • Lightle, K. S. (2003). Using Metadata Standards to Support Interoperability. En C. M. Gynn & S. R. Acker, Learning Objects: Contexts and Connections. Columbus USA: The Ohio State University.
  • Morales Morgado, E. M. (2007). Gestión del conocimiento en Sistemas e-learning, basado en objetos de aprendizaje, cualitativa y pedagógicamente definidos. Tesis Doctoral. Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Salamanca, España: Universidad de Salamanca.
  • Morales, E., García, F. J. et al. (2005). Propuesta de Evaluación de Objetos de Aprendizaje. En II Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Descripción de Contenidos Educativos Reutilizables (SPDECE). Barcelona, España: UOC.
  • Northrup, P. (2007). Learning Objects for Instruction: Design and Evaluation. London: Information Science Publishing.
  • Rodríguez, M. L., Yordi, I. et al. (2009). Indicaciones para el logro de competencias geométricas con una visión holística del Álgebra Lineal y la Geometría Analítica en los estudiantes de Arquitectura y de Ingeniería de la Universidad de Camagüey. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 49, n.º 4.
  • Ruiz González, R. E., Muñoz Arteaga, J. et al. (2007). Evaluación de Objetos de Aprendizaje a través del Aseguramiento de Competencias Educativas. En Virtualeduca Brasil 2007. São José dos Campos, Brasil: Universidade do Vale do Paraiba.
  • Sanz Rodríguez, J.,. Dodero, J. M. et al. (2008). Evaluación de la Reusabilidad de los Objetos de Aprendizaje. En V Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño y Evaluación de Contenidos Educativos Reutilizables. Salamanca, España: Universidad Pontificia de Salamanca.
  • Vidal, C. L., Segura, A. A. et al. (2008). Calidad en objetos de aprendizaje. En V Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño y Evaluación de Contenidos Educativos Reutilizables. Salamanca, España: Universidad Pontificia de Salamanca.
  • Wiley, D. (2002). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. En D. Wiley (Ed.), The Instructional Use of Learning Objects. Association for Educational Communications and Technology.
  • Wiley, D. (2003). The Coming Collision between Automated Instruction and Social constructivism. En C. M. Gynn & S. R. Acker, Learning Objects: Contexts & Connections. Columbus, USA: The Ohio State University.
  • Williams, D. D. (2002). Evaluation of learning objects and instruction using learning objects. En D. Wiley (Ed.), The Instructional Use of Learning Objects. Association for Educational Communications and Technology.