Motivar para pensar críticamente

  1. Olivares Moral, Sonia
  2. Saiz Sánchez, Carlos
  3. Fernández Rivas, Silvia
Revista:
Electronic journal of research in educational psychology

ISSN: 1696-2095

Año de publicación: 2013

Volumen: 11

Número: 30

Páginas: 367-394

Tipo: Artículo

DOI: 10.14204/EJREP.30.12168 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Electronic journal of research in educational psychology

Referencias bibliográficas

  • APA (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educa- tional assessment and instruction. Executive Summary "The Delphi Report". http://www.insightassessment.com/dex.html.
  • Eccles, J., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L. & Midgley, C. (1983). Expectancies, values, and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motivation (pp. 75-146). San Francisco, CA: W. H. Freeman.
  • Eccles, J. (1987). Gender roles and women's achievement-related decisions. Psychology of Women, 11, 135-172. DOI: 10.1111/j.1471-6402.1987.tb00781.x.
  • Eccles, J. (1993). School and family effects on the ontogeny of children's interests, self- perceptions and activity choice. In J. Jacobs (Ed.), Nebraska Symposium on Motivation, 1992: Developmental perspective on motivation (pp.145-208). Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
  • Eccles, J., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M. & Meece, J. L. (1983). Expectancies, values and academic behaviors. Achievement and achievement motivation (pp. 75-146). San Francisco, CA: W.H. Freeman.
  • Eccles, J. & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, Values and Goals. In S.T. Fiske, D.L. Schacter y C. Sahn-Waxler (eds.), Annual Review of Psychology (pp. 109-132). Palo Alto, CA: Annual Reviews.
  • Ennis, R. H. (1996). Critical Thinking. Upper Saddle River, Nueva Jersey: Prentice-Hall.
  • Facione, P. A. (2011). Think critically. New York: Prentice Hall.
  • Halpern, D. F. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains - dispositions, skills, structure training, and metacognitive monitoring. American Psychologist, 53 (4), 449-455. DOI: 10.1037/0003-066x.53.4.449.
  • Halpern, D. F. (2003). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking (Fourth edition). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Paul, R. W. & Elder, L. (2001). Critical thinking: Tools for taking charge of your learning and your life. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Rinaudo, M. C., Barrera, M. L. y Donolo, D. S. (2006). Motivación para el aprendizaje en alumnos universitarios. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 22 (9), 84-93. http://reme.uji.es/reme/numero22/indexsp.html.
  • Rivas, S. F. y Saiz, C. (2012). Validación y propiedades psicométricas de la prueba de pensamiento crítico PENCRISAL. Revista Electrónica de Metodología Aplicada. Vol. 17 (1), 18-34.
  • Saiz, C. (2002). Solución de problemas. En C. Saiz (Ed.), Pensamiento crítico: conceptos básicos y actividades prácticas (p. 183-211). Madrid: Pirámide.
  • Saiz, C. y Nieto, A. M. (2002). Pensamiento crítico: capacidades y desarrollo. En C. Saiz (Ed.), Pensamiento crítico: conceptos básicos y actividades prácticas (p.15-19). Madrid: Pirámide.
  • Saiz, C. y Rivas, S. F. (2008). Intervenir para transferir en pensamiento crítico. Praxis, 10 (13), 129-149.
  • Saiz, C. y Rivas, S. F. (2008). Evaluación en pensamiento crítico: una propuesta para diferenciar formas de pensar. Ergo, Nueva Época, 22-23, 25-26.
  • Saiz, C. & Rivas, S. F. (2011). Evaluation of the ARDESOS program: an initiative to improve critical thinking skills. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 11 (2), 34-51.
  • Salomon, G. & Globerson, T. (1989). When teams do not function the way ought to. International Journal of Educational Reseach, 13, 89-99. DOI: 10.1016/0883-0355(89)90018-9.
  • Wigfield, A. (1994). Expectancy-value theory of achievement motivation: A developmental perspective. Educational Psychology Review, 6, 49-78. DOI:10.1007/BF02209024.
  • Wigfield, A. & Eccles, J. (1992). The development of achievement task values: A theoretical analysis. Developmental Review, 12, 265-310. http://dx.doi.org/10.1016/0273-2297(92)90011-P.
  • Wigfield, A. & Eccles, J. (2000). Expectancy-Value Theory of Achievement Motivation. Contemporary educational psychology, 25, 68-81. http://dx.doi.org/10.1006/ceps.1999.1015.