El papel del contexto educativo en la autodeterminación. Análisis de su influencia en el proceso de transición a la vida adulta de alumnos con discapacidad intelectual.

  1. Vega García, Carmen
  2. Gómez Vela, María
  3. Fernández Pulido, Ramón
  4. Badía Corbella, Marta
Revista:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Ano de publicación: 2013

Volume: 63

Número: 1

Páxinas: 19-33

Tipo: Artigo

DOI: 10.35362/RIE630418 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Iberoamericana de Educación

Resumo

Fostering self-determination in people with intellectual disabilities is considered an important goal as well as a way to obtain more autonomy, participation and personal wellbeing. This study aims to analyse the effects different individual (gender, age, etc.) and contextual variables (types of school enrollment, educative programs) have regarding the self-determination of students with intellectual disabilities in the transition process to adult life. The study involved 76 students aged between 12 and 33; 30 of them (39.5%) were diagnosed with intellectual disabilities. The evaluation was carried out based on the Escala de Evaluación de Autodeterminación (Verdugo et al., in press), adapted and translated from The arc's Self-Determination Scale (Wehmeyer, 1995). One of the most relevant results was that intellectually disabled students who enrolled in specific centres obtained higher scores concerning self-determination than those enrolled in regular ones, although their degree of disability was higher too. In this article, we will discuss the influence, context and not so much their IQ, that has on these students� self-determination. We will analyse as well the effect other variables may have.

Referencias bibliográficas

  • agran, M., snoW, K. y sWaner, J. (1999). «Teacher perceptions of self-determination: Benefits, characteristics, strategies». Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 34, pp. 293-301.
  • arellano, A. y Peralta, F. (2013). «Autodeterminación de las personas con discapacidad intelectual como objetivo educativo y derecho básico: estado de la cuestión». Revista Española de Discapacidad, 1(1), pp. 97-117.
  • chambers, C. y otros (2007). «Self-Determination: What Do We Know? Where Do We Go?» Exceptionality, 15(1), pp3-15.
  • cobb, B. y otros (2009). «Self-determination for students with disabilities. A narrative metasynthesis». Career Development for Exceptional Individuals, 32(2), pp. 108-114.
  • gómez-Vela, M. y otros (2012). «Assessment of the Self-Determination of Spanish Students with Intellectual Disabilities and other Educational Needs». Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 47(1), pp. 48–57.
  • gonzález-torres, M. C. y Peralta, F. (2006). «Autodeterminación y discapacidad: Antecedentes y estado actual de un nuevo paradigma en la educación especial». En F. Peralta, M. C. González, y C. Iriarte, Podemos hacer oír su voz. Claves para promover la conducta autodeterminada. Málaga: Aljibe, pp. 55-75.
  • grigal, M. y otros (2003). «Self-determination for students with disabilities: Views of parents and teachers». Exceptional Children, 70, pp. 97-112.
  • heller, T., schindler y otros (2011). «Self-Determination across the Life Span: Issues and Gaps». Exceptionality, 19(1), pp. 31-45.
  • ley orgánica de educación 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, n.º 106, de 4 de mayo de 2006.
  • marcilla, V. (2012). «Revisión teórica del concepto de autodeterminación en personas con discapacidad». Revista Arista Digital, 16, pp. 113-118.
  • nota, L., y otros (2007). «Self-determination, social abilities and the quality of life of people with intellectual disability». Journal of Intellectual Disability Research, 51, pp. 850-865.
  • Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) (2010). Metas Educativas 2021. La educación que queremos para la generación de los Bicentenarios. Madrid: OEI.
  • organización mundial de la salud (OMS) (2011). Informe mundial sobre la discapacidad. Malta: oms.
  • Peralta, F. (2008). «Educar en autodeterminación: profesores y padres como principales agentes educativos». Revista Interuniversitaria de Investigación sobre Discapacidad e Interculturalidad, 2, pp. 151-166.
  • Peralta, F., gonzález, M. C. y sobrino, A. (2005). «Creencias y conocimientos de los profesores acerca de la conducta autodeterminada en personas con discapacidad cognitiva». Revista de Investigación Educativa, 23(2), pp. 433-448.
  • schalock, R. L. y Verdugo, M. A. (2007). «El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual». Siglo cero, 38(4), pp. 21-36.
  • shogren, K. A. y otros (2007). «Examining individual and ecological predictors of the selfdetermination of students with disabilities». Exceptional Children, 73, pp. 488-509.
  • thoma, C. A., nathanson, R., y baker, S. R. (2002). «Self-determination: What do special educators know and where do they learn it?» Remedial and Special Education, 23, pp. 242-247.
  • Verdugo, M. A. y otros (2012). «Evaluación de la conducta autodeterminada de alumnos con discapacidad intelectual y dificultades de aprendizaje». En M. A. Verdugo y otros, Aplicación del paradigma de calidad de vida a la intervención con personas con discapacidad desde una perspectiva integral. Salamanca: Instituto Universitario de Integración en la Comunidad, pp. 55-66.
  • Verdugo, M. A. y otros (en prensa). «¿Cómo evaluar la autodeterminación? Escala arc-inico de Evaluación de la Autodeterminación». Siglo Cero.
  • ViVed, E. y otros (2013). «Avanzando hacia la vida independiente: planteamientos educativos en jóvenes con discapacidad intelectual». Revista Española de Discapacidad, 1(1), pp. 119-138.
  • Wehmeyer, M. L. (1995). The Arc’s Self-Determination Scale. Arlington, tx: The Arc of the United States.
  • Wehmeyer, M. L. (1999). «A functional model of self-determination: Describing development and implementing instruction». Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 14, pp. 53-62.
  • Wehmeyer, M. L. (2009). «Autodeterminación y la Tercera Generación de prácticas de inclusión». Revista de Educación, 349, pp. 45-67.
  • Wehmeyer, M. L., Field, S. y thoma, C. A. (2011). «Self-Determination and Adolescent Transition Education». En M. L. Wehmeyer y K. W. Webb (eds.), Handbook of adolescent transition education for youth with disabilities. Nueva York: Routledge, pp. 171-190.
  • Wehmeyer, M. L. y garner, N. W. (2003). «The impact of personal characteristics of people with intellectual and developmental disability on self-determination and autonomous functioning». Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 16, pp. 255-265.
  • Wehmeyer, M. L.y Palmer, S. B. (2003). «Adult outcomes for students with cognitive disabilities three years after high school: the impact of self-determination». Education and Training in Developmental Disabilities, 38, pp. 131-144.
  • Wehmeyer, M. L. y schalock, R. L. (2001). «Self-determination and quality of life: implications for special education services and supports». Focus on Exceptional Children, 33, pp. 1-16.
  • Wehmeyer, M. L., Verdugo, M.A. y Vicente E. (2013). «Autodeterminación». En M. A. Verdugo y R. L. Schalock, Discapacidad e inclusión: Manual para la docencia. Salamanca: Amarú, pp. 463-494.