Herramientas geomáticas utilizadas en educaciónsituación actual y su relación con procesos educativos

  1. MUÑOZ RODRÍGUEZ, José Manuel 1
  2. JOO NAGATA, Jorge Cristián 2
  3. GARCÍA-BERMEJO GINER, José Rafael 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Chile
Journal:
Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

ISSN: 2386-3927 2386-3927

Year of publication: 2015

Volume: 33

Issue: 1

Pages: 25-56

Type: Article

DOI: 10.14201/ET201533125 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

Abstract

The aim of this article is a diagnosis about Geomatics ICT as teaching tools about the territory, and to determine whether these technologies replace cognitive characteristics showing real space, when used in educational contexts, establishing elements, similarities, differences and special features of the territorial virtualization on perception. Using a descriptive and correlational study, where the basic input is a survey of students in Chile and Spain in a university context, an analysis of the use of ICT Geomatics tools and the relations between the cognitive characteristics showing real space and the digital virtualization of the territories. The main results of this analysis show us that, despite a massive and initial use of these tools, the territorial dimension and their respective spatial perception are not replaced by the concrete reality, something that should be considered when used as an educational methodology.

Bibliographic References

  • ARTVINLI, E. (2010). The contribution of geographic information systems (GIS) to geography education and secondary school students’ attitudes related to GIS. Educational Sciences: Theory and Practice, 10 (3), 1277-1292.
  • BOSQUE, I. (2012). Los sistemas de información geográfica y la investigación en ciencias humanas y sociales. Madrid: Confederación Española de Centros de Estudios Locales.
  • BURROUGH, P. A. y McDonnell, R. (1998). Principles of Geographical Information Systems (vol. 3). Oxford: Oxford University Press.
  • BUZAI, G. D. (1999). Geografía global: el paradigma geotecnológico y el espacio interdisciplinario en la interpretación del mundo del siglo XXI. Buenos Aires: Lugar.
  • CALVO, M. (2011). Geo-conceptualización y modelado del espacio geográfico. Madrid: Editorial Académica Española. Recuperado a partir de https://www.eae-publishing.com/ catalog/details/store/es/book/978-3-8465-6367-0/geo-conceptualizaci%C3%B3n-y-modelado-del-espacio-geogr%C3%A1fico.
  • CAPEL, H. (2009). La enseñanza digital, los campus virtuales y la geografía. Geocrítica. Recuperado el 23 de enero de 2013, a partir de http://www.ub.edu/geocrit/aracne/ aracne-125.htm.
  • CAPEL, H. (2012). Filosofía y ciencia en la geografía contemporánea: una introducción a la geografía. Barcelona: Ediciones del Serbal.
  • CERDA, D. (2008). Tierra, sentido y territorio: La ecuación geosemática. Revista Aainteligencia. Recuperado el 23 de enero de 2013, a partir de http://www.aainteligencia. cl/?p=133.
  • COMES, P. (2002). Geografía escolar y tecnologías de la información y el conocimiento (TIC). Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 32, 50-61.
  • CONTRERAS, M. (2013). El mercado del PC se desploma. FayerWayer. Recuperado a partir de http://www.fayerwayer.com/2013/04/mercado-pc-desploma/.
  • COWEN, D. J. (1988). GIS versus CAD versus DBMS: What are the differences? Photogrammetric Engineering and Remote Sensing, 54, 15-19.
  • DANGERMOND, J. (2004). Keynote address to ESRI User Conference. En ESRI User Conference. Presentado en San Diego. Recuperado a partir de http://www.esri.com.
  • DEPARTAMENTO de Historia y Geografía y UMCE (2009). Informe de Autoevaluación 2008. Santiago, Chile: Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.
  • ENLACES (2011). Competencias y estándares TIC para la profesión docente (p. 98). Santiago de Chile: Ministerio de Educación, Chile. Recuperado a partir de http://www.enlaces. cl/libros/docentes/index.html.
  • FREYMAN, R. (2012). Ciudad y ciudadanos. Etcétera. Recuperado el 22 de enero de 2013, a partir de http://www.etcetera.com.mx/articulo.php?articulo=15138.
  • GARCÍA DEL DUJO, Á. (2009). Análisis del espacio en los entornos virtuales de formación. Teoría de la Educación, 21, 103-128.
  • GARCÍA DEL DUJO, Á. y Muñoz, J. M. (2007). Pedagogía de los espacios: análisis terminológico y construcción conceptual. Ethos Educativo, 39 (2), 17-28.
  • GARRIDO, M. (2005). El Espacio por aprender, el mismo que enseñar: las urgencias de la educación geográfica. Cadernos CEDES. Campinas, 25 (66), 137-163.
  • GOODCHILD, J. (2007). Citizens as sensors: the world of volunteered geography. GeoJournal, 69, 211-221. http://dx.doi.org/10.1007/s10708-007-9111-y
  • GOOGLE (2013). Google Earth. Recuperado el 2 de abril de 2013, a partir de http://www. google.es/intl/es/earth/index.html.
  • HERNÁNDEZ, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5.ª ed.). México: McGraw Hill.
  • IAB Spain (2013). IV Estudio anual de redes sociales. Interactive Advertising Bureau Spain. Recuperado a partir de http://www.iabspain.net/wp-content/plugins/download-moni- tor/download.php?id=114.
  • IDEE (2010). Análisis comparativo de Servidores de Mapas. Blog IDEE. Análisis comparativo de servidores de mapas. Recuperado a partir de http://blog-idee.blogspot.com. es/2010/08/analisis-comparativo-de-servidores-de.html.
  • JENNER, P. (2006). Engaging students through the use of GIS at Pimlico State High School. International Research in Geographical and Environmental Education, 15 (3), 278-282. http://dx.doi.org/10.2167/irgee196g.0
  • LLORET, J. R.; Omtzigt, N.; Koomen, E. y De Blois, F. S. (2008). 3D visualisations in simulations of future land use: exploring the possibilities of new, standard visualisation tools. International Journal of Digital Earth, 1 (1), 148-154. http://dx.doi.org/10.1080/17538940701782718
  • LÓPEZ, G. B. (2012). Geolocalización y Redes Sociales. Madrid: Bubok.
  • MARTÍN, A. V.; Muñoz, J. M.; García del Dujo, Á. y Sánchez, M. C. (2011). Notas para una interpretación educativa del espacio-tiempo social en la Red. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 18, 13-30.
  • MIZALA, A. (2011). Determinantes de la elección y deserción en la carrera de Pedagogía (Fonide n.º F511059) (p. 92). Santiago, Chile: Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile. Recuperado a partir de http://www.comunidadescolar.cl/ documentacion/FONIDE/Informe%20Final-Alejandra%20Mizala-UdeChile-F511059.pdf.
  • MUÑOZ, J. M. (2013). Programa curso Pedagogía Antropológica. Universidad de Salamanca. Recuperado a partir de https://moodle.usal.es/mod/resource/view. php?inpopup=true&id=397326.
  • PÉREZ, E. (2003). La situación de las mujeres en el sistema educativo de ciencia y tecnología en España y su contexto internacional. (Programa de análisis y estudios de acciones destinadas a la mejora de la calidad de la enseñanza superior y de actividades del profesorado. No. S2/EA2003-031) (p. 2007). Madrid: Unesco. Recuperado a partir de http://www.ohchr.org/Documents/Issues/CulturalRights/ConsultationEnjoyBenefits/ UNESCOLASITUACIaNDELASMUJERESENELSISTEMA.pdf.
  • PRENSKY, M. (2001). Digital natives, digital inmigrants. On the Horizon, 9 (5), 1-6. http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424843 http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816
  • ROYO, J. (2004). Diseño digital. Editorial Paidós.
  • SANTISTEBAN, A. Y PAGÈS, J. (2011). Didáctica del Conocimiento Social y Cultural en la Educación Primaria: Ciencias Sociales para comprender, pensar y actuar. Madrid: Síntesis. SENGUPTA, S. (2007). Geographical Information System Concepts And Business Opportunities. Concept Publishing Company.
  • TUAN, Y.-F. (2007). Topofilia: un estudio de las percepciones, actitudes y valores sobre el entorno. Barcelona: Melusina.
  • VTR, Adimark y Educar Chile (2008). Índice de Generación Digital 2004-2008. Recuperado a partir de http://www.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/CR_Articulos/IGD_2008.pdf.