La inserción del discurso del receptor en la narrativa transmediael ejemplo de las series de televisión de ficción

  1. Molpeceres Arnáiz, Sara
  2. Rodríguez Fidalgo, Mª Isabel
Zeitschrift:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Datum der Publikation: 2014

Titel der Ausgabe: La comunicación en la profesión y en la universidad de hoy

Ausgabe: 19

Nummer: 2

Seiten: 31-42

Art: Artikel

DOI: 10.5209/REV_HICS.2014.V19.45008 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Historia y comunicación social

Zusammenfassung

Technological advances have caused a certain revolution in the way entertainment products are created, transmitted and consumed. As a result, a new way of telling stories has been born: transmedia storytelling, whose characteristics are that it tells a story using different contents in different platforms and that it allows the creative receiver to be incorporated into the story. This paper deals with the potentials of transmedia storytelling applied to TV shows. The cases under consideration are Game of Thrones, Isabel and Cuéntame cómo pasó. Our analysis will focus on their multiplatform content and the possibility of introducing the receiver’s discourse as an important part of the narrative universe of each TV show.

Bibliographische Referenzen

  • COSTA SÁNCHEZ, C.; PIÑEIRO OTERO, T. (2012). “Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE)”. En Icono14, nº 10 (2), p. 102-125.
  • GENETTE, G. (1998). Nuevo discurso del relato. Madrid: Cátedra.
  • ISER, W. (1987). “El proceso de lectura: el enfoque fenomenológico”. En MAYORAL, J. A. (comp.) (1987). Estética de la recepción. Madrid: Arco/Libros, p. 215-143.
  • ISER, W. (2003). “Transmedia Storytelling”. En MIT Technology Review. Disponible en: http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling/?a=f. [10-10-2013]
  • JENKINS, H. (2009). “The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytelling”. En; H. JENKINS, Confessions of an Aca-Fan (blog). Entrada del 12 de diciembre. Disponible en: http://henryjenkins.org/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html (parte 1) y http://henryjenkins.org/2009/12/revenge_of_the_origami_unicorn.html (parte 2). [10-10-2013].
  • PIÑERA TARQUE, I. (2009). Mundos narrativos. Relato literario y relato fílmico. Universidad de Oviedo: Edition Reichenberger.
  • POZUELO YVANCOS, J. M. (1994). Teoría del lenguaje literario. Madrid: Cátedra.
  • RAUSELL KÖSTER, C. (2005). “A propósito del discurso interactivo”, Anàlisi, nº 32, p. 147-161.
  • RODRÍGUEZ FIDALGO, M. I.; GALLEGO SANTOS, M. C. (2012). “Las webs de series de ficción como nuevas experiencias narrativas en el contexto hipermediático”. LEÓN, B. (coor.) (2012). La televisión ante el desafío de internet. Comunicación Social ediciones y publicaciones: Salamanca. p. 110-121.
  • RODRÍGUEZ FIDALGO, M. I.; MOLPECERES ARNÁIZ, S. (sin fecha). “The Inside Experience y la construcción de la narrativa transmedia. Un análisis comunicativo y teórico-literario”. En C.I.C Cuadernos de Información y Comunicación (volumen Narrativas transmediáticas y construcción de los asuntos públicos), pendiente de publicación.
  • SCOLARI, C. A. (2013). Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Barcelona. Deusto: S.L.U.