Influence of character type and narrative setting on character design for fictional television series

  1. Igartua Perosanz, Juan José
  2. Marcos Ramos, María
Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Año de publicación: 2015

Volumen: 28

Número: 1

Páginas: 63-77

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Referencias bibliográficas

  • Areste (2003). Arrinconando estereotipos de género en medios de comunicación y la publicidad. Madrid: Dirección General de la Mujer.
  • Baron, R.M. & Kenny, D.A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
  • Chung, A.H. & Slater, M.D. (2013). Reducing stigma and out-group distinctions through perspective-taking in narratives. Journal of Communication 63(5), 984-911.
  • Cohen, J. (2001). Defining identification: a theoretical look at the identification of audiences with media characters. Mass Communication and Society 4(3), 245-264.
  • Cohen, J. (2006). Audience identification with media characters. In J. Bryant & P. Vorderer (Eds.), Psychology of entertainment (pp. 183-197). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cohen, J. (2009). Mediated relationships and media effects: parasocial interaction and identification. In R.L. Nabi & M.B. Oliver (Eds.). The Sage handbook of media processes and effects (pp. 223-236). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • de Graaf, A., Hoeken, H., Sanders, J. & Beentjes, J.W. J. (2012). Identification as a mechanism of narrative persuasion. Communication Research 39(6), 802-823.
  • Fernández, C., Revilla, J.C. & Domínguez, R. (2011). Identificación y especularidad en los espectadores de violencia en televisión: una reconstrucción a partir del discurso. Comunicación y Sociedad 24(1), 7-33.
  • Galán, E. (2006). La representación de los inmigrantes en la ficción televisiva en España. Propuesta para un análisis de contenido. El Comisario y Hospital Central. Revista Latina de Comunicación Social, 61. Retrieved from http://www.revistalatinacs.org/200608galan.htm
  • Gómez, A. (2007). Estereotipos. In J.F. Morales, M. C. Moya, E. Gaviria & I. Cuadrado (Coords.), Psicología social (pp. 213-241). Madrid: McGraw-Hill (3rd edition).
  • Greenberg, B.S., Mastro, J.E. & Brand, J.E. (2002). Minorities and the mass media. Television into the 21st century. In J. Bryant & D. Zillmann (Eds.), Media effects. Advances in theory and research (pp. 201-242). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Gilliam, F. D. & Iyengar, S. (2000). Prime suspects: the influence of local television news on the viewing public. American Journal of Political Science 44(3), 560-573.
  • Harwood, J. (2010). The contact space: a novel framework for intergroup contact research. Journal of Language and Social Psychology 29(2), 147-177.
  • Harwood, J. & Anderson, K. (2002). The presence and portrayal of social groups on primetime television. Communication Reports 15(2), 81-97.
  • Hayes, A. F. (2009). Beyond Baron and Kenny: statistical mediation analysis in the new millennium. Communication Monographs 76(4), 408-420.
  • Hayes, A.F. (2013). Introduction to mediation, moderation and conditional process analysis. A regression-based approach. New York, NY: The Guilford Press.
  • Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.
  • Igartua, J. J. (2010). Identification with characters and narrative persuasion through fictional feature films. Communications. The European Journal of Communication Research 35(4), 347-373.
  • Igartua, J. J. & Barrios, I.M. (2012). Changing real-world beliefs with controversial movies. Processes and mechanisms of narrative persuasion. Journal of Communication 63(3), 514-531.
  • Igartua, J. J., Barrios, I.M. & Ortega, F. (2012). Analysis of the image of immigration in prime time television fiction. Communication & Society/Comunicación y Sociedad 25(2), 5-28.
  • Igartua, J. J., Barios, I.M., Ortega, F. & Frutos, F. J. (2014). The image of immigration in fiction broadcast on prime time television in Spain. Palabra Clave, 17(3), 589-618.
  • Igartua, J. J. & Muñiz, C. (2008). Identificación con los personajes y disfrute ante largometrajes de ficción. Una investigación empírica. Comunicación y Sociedad 21(1), 2552.
  • Igartua, J. J., Muñiz, C., Otero, J. A. & de la Fuente, M. (2007). El tratamiento informativo de la inmigración en los medios de comunicación españoles. Un análisis de contenido desde la Teoría del Framing. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 13, 91-110.
  • Krakowiak, K.M. & Oliver, M.B. (2012). When good characters do bad things: examining the effect of moral ambiguity on enjoyment. Journal of Communication, 62(1), 117-135.
  • Lacalle, C. (2008). El discurso televisivo sobre la inmigración. Ficción y construcción de identidad. Barcelona: Ediciones Omega.
  • Libro Blanco de los Títulos de Grado en Ciencias de la Comunicación (2005). Títulos de Grado en Comunicación. Madrid: ANECA.
  • Mastro, D. (2009a). Effects of racial and ethnic stereotyping. In J. Bryant & M.B. Oliver (Eds.), Media effects. Advances in theory and research (pp. 325-341). New York, NY: Routledge (3rd edition).
  • Mastro, D. (2009b). Racial/ethnic stereotyping and the media. In R.L. Nabi & M.B. Oliver (Eds.), Media processes and effects (pp. 377-391). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mastro, D. & Behm-Morawitz, E. (2005). Latino representation on primetime television. Journalism and Mass Communication Quarterly 82(1), 110-130.
  • Mastro, D., Behm-Morawitz, E. & Kopacz, M.A. (2008). Exposure to television portrayals of Latinos. The implications of aversive racism and social identity theory. Human Communication Research 34(1), 1-26.
  • Moyer-Gusé, E., Chung, A.H. & Jain, P. (2011). Identification with characters and discussion of taboo topics after exposure to an entertainment narrative about sexual health. Journal of Communication 61(3), 387-406.
  • Müller, F. (2009). Entertainment anti-racism. Multicultural television drama, identification and perceptions of ethnic threat. Communications. European Journal of Communication Research 34(3), 239-256.
  • Murphy, S.T., Frank, L.F., Chatterjee, J.S., & Baezconde-Garbanati, L. (2013). Narrative versus nonnarrative: the role of identification, transportation, and emotion in reducing health disparities. Journal of Communication 63(1), 116-137.
  • Palacios, E. & Sánchez, J. J. (2014). Journalist’s frames y newsroom frames (la construcción de la imagen) de la inmigración en la prensa regional de Castilla y León. Paper presented at the IV Congreso Internacional Asociación Española de Investigación da Comunicación. Bilbao, 21-24 January 2014.
  • Park, S.Y. (2012). Mediated intergroup contact: concept explication, synthesis, and application. Mass Communication and Society 15(1), 136-159.
  • Petersen, T. (2008). Split ballots as an experimental approach to public opinion research. In W. Donsbach & M. W. Traugott (Eds.), The Sage handbook of public opinion research (pp. 322-329). London: Sage.
  • Raney, A. A. (2004). Expanding disposition theory: reconsidering character liking, moral evaluations, and enjoyment. Communication Theory 14(4), 348-369.
  • Ruiz-Collantes, X., Ferrés, J., Obradors, M., Pujadas, E. & Pérez, O. (2006). La imagen pública de la inmigración en las series de televisión españolas. Política y Cultura 26, 93-108.
  • Soto-Sanfiel, M.T., Aymerich-Franch, L. & Romero, E. (2014). Personality in interaction: how the Big Five relate to the reception of interactive narratives. Communication & Society / Comunicación y Sociedad 27(3), 151-186.
  • Soto-Sanfiel, M.T., Aymerich-Franch, L. & Ribes Guàrdia, F.X. (2010). Impacto de la interactividad en la identificación con los personajes de ficciones. Psicothema 22(4), 822827.
  • Vorderer, P., Steen, F.F. & Chan, E. (2006). Motivation. In J. Bryant & P. Vorderer (Eds.), Psychology of entertainment (pp. 3-17). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Weaver, A.I. (2011). The role of actors’ race in White audiences’ selective exposure to movies. Journal of Communication 61(2), 369-385.