Literatura digital infantil y juvenil en tabletas y smarthphonesuna oportunidad para lograr nuevos lectores

  1. Araceli García-Rodríguez 1
  2. Raquel Gómez-Díaz 1
  1. 1 Universidad de Salamanca, España
Journal:
Anuario ThinkEPI

ISSN: 1886-6344

Year of publication: 2017

Volume: 11

Issue: 1

Pages: 167-174

Type: Article

More publications in: Anuario ThinkEPI

Abstract

The connectivity phenomenon and the expansion of smartphones and tablets are playing a major role among children and adolescents. One option for promoting reading is to positively align children and reading on digital devices. For that, it is necessary for all agents involved in the chain of book creation, diffusion, and consumption get involved. In addition, global strategies need to be established that describe the ideal conditions for reading development. This article presents actions that publishers, developers, mediators, and the Administration can do to reach this goal.

Bibliographic References

  • Cordón-García, José-Antonio (2016). “La lectura digital y la formación del lector digital en España: la actividad de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez y el Proyecto Territorio Ebook”. Álabe, n. 13. https://doi.org/10.15645/Alabe2016.13.11
  • Cordón-García, José-Antonio; Gómez-Díaz, Raquel; Fernández-Gómez, María-José (2014). “Nube de lágrimas: el efecto de la formación en los lectores digitales” En: Nube de Lágrimas, club de lectura en la nube. Lectores digitales y lectura social. Colección La voz de los e-lectores, n. 5 (abril). Peñaranda de Bracamonte: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, pp 19-73 http://www.territorioebook.com/recursos/vozelectores/ nube_lagrimas/Informe_lectores_nube_lagrimas.pdf
  • Ditrendia (2016). Informe Mobile en España y en el mundo 2016. Ditrendia. Digital marketing trends. http://www.amic.media/media/files/file_352_1050.pdf
  • European Commission (2016). Promoting reading in the digital environment. European Commission; Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. https://bookshop.europa.eu/en/promoting-reading-inthe-digital-environment-pbNC0116152/
  • Federación del Gremio de Editores de España (2015). Plan integral para el foment del libro y de la lectura. 2015. Propuesta. Asociación de las Cámaras del Libro de España; Cegal; Fande; Feigraf; UNE. http://librocyl.com/wp-content/uploads/2016/01/Plan_ Integral_Libro.docx
  • Juárez, Verónica (2013). “¿Los libros electrónicos son malos para los niños?”. Leer en pantalla, 13 de junio. http://leerenpantalla.com/los-libros-electronicos-sonmalos-para-los-ninos
  • Koch, Tommaso (2017). “Los editores alertan en un informe sobre el estancamiento de la lectura”. El pais, 10 enero. http: / / cu ltura.e lpais .com/cultura/2017/01/06/ actualidad/1483721992_502985.html
  • Knowland, Victoria (2016). The use of technology to support literacy in the early years in 2015. National Literacy Trust. http://www.literacytrust.org.uk/assets/0003/3324/The_ Use_of_Technology_to_Support_Literacy_in_the_Early_ Years_in_2015.pdf
  • Kucirkova, Natalia; Littleton, Karen (2016). The digital reading habits of children. A national survey of parents’ perceptions of and practices in relation to children’s reading for pleasure with print and digital books. Art Coincil England; The Open University and BookTrust. http://www.booktrust.org.uk/usr/library/documents/ main/final-digital_reading_survey-wed-pdf.pdf
  • García-Rodríguez, Araceli; Gómez-Díaz, Raquel (2016a). Lectura digital infantil: dispositivos, aplicaciones y contenidos. Barcelona: UOC. ISBN: 978 8491164333
  • García-Rodríguez, Araceli; Gómez-Díaz, Raquel (2016b). “Contenidos enriquecidos para niños o las nuevas formas de leer, crear y escuchar historias: una propuesta de clasificación”. Revista chilena de literatura, n. 94, pp. 173-195 http://www.revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/ article/viewPDFInterstitial/44980/47062
  • Gómez-Díaz, Raquel; García-Rodríguez, Araceli; Cordón-García, José Antonio; Alonso-Arévalo, Julio (2016). Leyendo entre pantallas. Gijón: Trea. ISBN: 978 8497049450
  • Gómez-Díaz, Raquel; García-Rodríguez, Araceli (2015). “La biblioteca infantil en el siglo XXI o cómo integrar las apps en la biblioteca”. Prologos, v. VII, pp. 103-134. https://www.dropbox.com/s/oi22lon82d9tr55/PrologosVII-GDiazGRodriguez.pdf?dl=0
  • Gómez-Díaz, Raquel; García-Rodríguez, Araceli (2016). “Ideas para promocionar y dinamizar contenidos digitales en la biblioteca infantil: las apps de lectura”. Mi biblioteca, Año XII, n. 46 (verano), pp. 58-65.
  • González-Martín, Luis (2017). “Hábitos lectores y políticas habituales de lectura” En: Millán, José-Antonio (coord.) La lectura en España. Informe 2017. Madrid: Federación de Gremios de Editores. ISBN: 978 8486141615 http://www.fge.es/lalectura/docs/La_Lectura_en_ Espana.pdf
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2016). Panorámica de la Edición Española de Libros 2015. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/panoramicade-la-edicion-espanola-de-libros-2015-analisis-sectorialdel-libro/libros-y-lectura/20784C
  • Overdrive (2016). Overdrive reports 2016 digital library trends for public libraries. Overdrive Inc. http://company.overdrive.com/overdrive-reports-2016digital-library-trends-for-public-libraries/
  • Scholastic (2016). Kids & family reading report. Scholastic. http://www.scholastic.com/readingreport
  • Yuste, Elisa (2017). “10 tendencias en apps para niños y jóvenes 2017”. Elisa Yuste. Consultoría en cultura y lectura, 24 enero. http://www.elisayuste.com/tendencias-apps-2017