Recepción y asimilación de las tecnologías en centros escolaresEl proyecto «El rincón del ratón»

  1. Ángel San Martín Alonso 2
  2. Jorge Martín Domínguez 1
  3. Elena Ramírez Orellana 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2016

Volume: 19

Issue: 2

Pages: 337-358

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.16470 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

In this study we inquire into the evidence of how technological equipment (KidSmart in our case) is received in schools. As a hypothesis, we assume that the degree of assimilation by the organization members of the technology transferred is a determining factor in the degree of use. The fieldwork is done in preschools participating in the project «The mouse corner». Through class recordings, surveys and observations we have sought to obtain evidence about the research problem. Early results show the important, albeit insufficient, preparatory work for the transfer, hindering the appropriation by part of the players and the organization. We conclude by stressing the need to redefine the design and implementation of technology transfer programs for school organizations.

Funding information

Este trabajo ha sido realizado gracias a la financiación del Ministerio de Ciencia e Innovación a través del proyecto de I+D (n.º de referencia EDU2009-11295), así como por el apoyo recibido desde el Centro Internacional en Tecnologías Avanzadas (CITA) de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez (http://www.citafgsr.org/cita).

Funders

Bibliographic References

  • Aceytuno, M.T., Cáceres, F.R., (2011) Los Modelos Europeos De Transferencia De tecnología Universidad-Empresa. [Ponencia] XIII Reunión De Economía Mundial
  • Ballesta, J., Cerezo, M.C., Familia y escuela ante la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación (2011) Educación XX1, 14 (2), pp. 133-156
  • Barquín, J., Ortiz, A., Sepúlveda, M.P., Los datos de las TIC en los centros (2011) Las TIC En La Educación. Realidad Y Expectativas. Informe Anual 2011, pp. 7-45. , M. Sola, y J. F. Murillo, (Coords.), Madrid: Fundación Telefónica-Ariel
  • Bélanger, J., Thuderoz, C., Le répertoire de l’opposition au travail (2010) Revue Française De Sociologie, 51 (3), pp. 427-460
  • Berry, C., (2009) Programa De Educación Infantil Kidsmart De IBM, , http://www.kidsmartearlylearning.org
  • Castells, M., (2001) La Galaxia Internet, , Madrid: Areté
  • (2011) Informe COTEC 2011, , Tecnología e innovación en España. Madrid: COTEC
  • Cuban, L., (2011) Entrevista. Cuadernos De pedagogía, 411, pp. 40-45
  • (2011) Cifras Clave Sobre El Uso De Las TIC Para El Aprendizaje Y La innovación En Los Centros Escolares De Europa 2011, , http://goo.gl/3aektC, Brusselas: EACEA/Eurydice. Recuperado de
  • (2012) Encuesta Sobre Equipamiento Y Uso De tecnologías De La información Y comunicación En Los Hogares 2012, , http://goo.gl/Yn0DQy
  • Jiménez, J.M., Aspectos de la eficiencia en la transferencia de tecnología (2003) Rev. De Investigación En Gestión De La Innovación Y Tecnología, 14, pp. 1-15
  • Lam, A., (2011) Organizaciones Innovadoras: Estructura, Aprendizaje Y adaptación, , http://goo.gl/Z0B0oX
  • Lanier, J., Personas desaparecidas (2011) Claves De razón práctica, 218, pp. 68-74
  • Lanier, J., (2011) Contra El rebaño Digital, , Barcelona: Debate
  • Liu, L., Cleborne, M., Lamont, J., Assessment of Integration of Technology in Education: Countering the «No Significant Differences» Argument (2008) Computers in Schools, 25 (1-2), pp. 1-9
  • Molero, J., La transferencia de tecnología revisitada: Conceptos básicos y nuevas reflexiones a partir de un modelo de gestión de excelencia. Arbor. Ciencia (2008) Pensamiento Y Cultura, 732, pp. 637-651
  • Mominó, J.M., Sigalés, C., Meneses, J., La escuela en la sociedad red (2008) Internet En La educación Primaria Y Secundaria, , Barcelona: Ariel
  • Onken, M., Fisher, C., Li, J., Perceived Impacts of Government Regulations on Technology Transfers (2005) Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 13 (1-2), pp. 35-55
  • Pedró, F., Tecnología y escuela: Lo que funciona y por qué (2011) Documento básico. XXVI Semana Monográfica De La Educación, , http://www.fundacionsantillana.com/
  • Pinto, H., Instituciones, innovación y transferencia de conocimiento: Contribuciones de los estudios sobre las variedades de capitalismo. Arbor. Ciencia (2012) Pensamiento Y Cultura, 188 (753), pp. 31-47
  • Ramírez, E., Martín, J., Enfoques metodológicos y prácticas con TIC. Un estudio en la etapa de educación infantil (2011) Tecnologías Educativas 2.0. Didáctica De Los Contenidos Digitales, pp. 7-25. , Peirats y San Martín (Coords.), Madrid: Pearson
  • Rubiralta, M., Transferencia a las empresas de la investigación universitaria (2004) Descripción De Los Modelos Europeos, , Madrid: Fundación COTEC
  • Segrestin, D., (2004) Les Chantiers Du Manager, , Paris: Armand Colin
  • Sigmund, K., Reciprocidad indirecta, instinto de evaluación y prestigio (2012) Cultura, pp. 117-129. , J. Brockman, (Ed.), Barcelona: Crítica
  • Verdú, V., (2003) El Estilo Del Mundo, , Barcelona: Anagrama
  • Zeichner, K.M., (2010) La formación Del Profesorado Y La Lucha Por La Justicia Social, , Madrid: Morata