La modalidad semipresencial y la pronunciación de la lengua inglesaresultados de un modelo apoyado con TIC

  1. Pinto Lorente, Ana M. 1
  2. Sánchez Gómez, M. Cruz 2
  3. García Peñalvo, Francisco J. 2
  4. Cabezas González, Marcos 2
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2017

Issue: 52

Type: Article

DOI: 10.6018/RED/52/4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Abstract

Our goal in the present study was to examine the potential of podcast, videocast, online tests, online glossary and forums to learn English pronunciation in a VLE implemented on B-learning modality. The study is framed on the quantitative methodology and is based on students’ perceptions of these technologies. The sample of our research was formed by 358 students enrolled in the subject of English I. The main results of the descriptive and inferential analysis performed show the students’ progress in English pronunciation and the improvement of their ability to perceive and produce English more accurately. Their satisfaction towards the course was very positive and their interest towards the subject was higher with the implementation of this innovative model. They consider that the VLE implemented supplied them with a more natural environment to practice pronunciation and acquire oral competences. Data show the effectiveness and potential for using these technological tools for academic purpose, specifically to learning English pronunciation and develop an autonomous learning. Our study provides more information for future educational and innovative proposals that will allow us to decide better the priorities in educational intervention and move towards more effective models to teach English pronunciation in higher education

Bibliographic References

  • Allan, B. (2007). Blended Learning tools for teaching and training. London: Facet Publishing.
  • Arnal, J., Rincón, D. y Latorre, A. (1994). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor.
  • Bartolí, M. (2005). La pronunciación en la clase de lenguas extranjeras. Phonica, 1, 1-27
  • Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1997). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • Canale, M. (1983). De la competencia comunicativa a la pedagogía comunicativa del lenguaje. En M. Llobera (Coord.), Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras (pp. 63-83). Madrid: Edelsa.
  • Canale, M. y Swain, M. (1980). Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing. Applied Linguistics, 1, 1-47.
  • Cea D’ancona, M. A. (1998). Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
  • Chacón, C. y Pérez, C. (2011). El podcast como innovación en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39, 41-54.
  • Coaten, N. (2003). Blended e-learning. Educaweb, 69. Disponible en: http://www.educaweb.com/esp/servicios/monografico/formacionvirtual/1181076.asp.
  • Colás, P. y Buendía, L. (1998). Investigación Educativa. Sevilla: Alfar.
  • Cole, J. y Foster, H. (2008). Using Moodle. Teaching with the Popular Open Source Course Management System. Sebastopol, California: O’Reilly Media.
  • Consejo Europeo (2001). Marco Común Europeo de Referencia de las Lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: MECD Grupo Anaya.
  • Cortés, M. (2002): Didáctica de la prosodia del español: la acentuación y la entonación. Barcelona: Edinumen.
  • Derwing, T.M. y Munro, M. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 39(3), 379-397.
  • Duffy, T. M., and Cunningham, D. J. (1996). Constructivism: Implications for the Design and Delivery of Instruction. En D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of Research for Educational Communications and Technology (pp.170-198). New York: Macmillan Library Reference.
  • Dziuban, C. D., Hartman, J. L. y Moskal, P. D. (2004). Blended Learning. Educause Center for Applied Research, 7, 1-12.
  • García-Peñalvo, F. J. (2015). Cómo entender el concepto de presencialidad en los procesos educativos en el siglo XXI. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(2), 6-12. doi:http://dx.doi.org/10.14201/eks2015162612
  • García-Peñalvo, F. J., & Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society, 16(1), 119-144. doi:10.14201/eks2015161119144
  • Graham, C. R. (2006). Blended Learning Systems. Definition, Current Trends, and Future Directions. En C. R. Graham y C. J. Bonk (Eds.), The Handbook of Blended Learning. Global Perspectives, Local Design (pp.3-21). San Francisco: Pfeiffer.
  • Gros, B., & García-Peñalvo, F. J. (2017). Future trends in the design strategies and technological affordances of e-learning. In M. Spector, B. B. Lockee, & M. D. Childress (Eds.), Learning, Design, and Technology. An International Compendium of Theory, Research, Practice, and Policy. Switzerland: Springer International Publishing.
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
  • Honebein, P. C. (1996). Seven Goals for the Design of Constuctivist Learning Environment. En B. G. Wilson (Ed.), Constructivist learning environments: Case studies in instructional design (pp. 11-24). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
  • Hymes, D. (1972). On Communicative Competence. En J. Pride y J. Holmes (Eds.), Sociolinguistics (pp. 269-293). Harmondsworth, UK: Penguin.
  • Iruela, A. (2004): Adquisición y enseñanza de la pronunciación en lenguas extranjeras. (Tesis doctoral). Barcelona: Universitat de Barcelona.
  • Iruela, A. (2007). Principios didácticos para enseñanza de la pronunciación en lenguas extranjeras. MarcoELE Revista de Didáctica, 4. Disponible en http://marcoele.com/principios-didacticos-para-la-ensenanza-de-la-pronunciacion-en-lenguas-extranjeras
  • Kerlinger, F. N. (1985). Investigación del comportamiento. Técnicas y metodología. México: Nueva Editorial Interamericana.
  • Knuth, R. A. y Cunnigham, D. J. (1993). Tools for constrcutivism. En T. Duffy, J. Lowyck y D. Jonassen (Eds.), Designing environments for constructivist learning (pp.163-187). Berlín: Springer-Verlag.
  • Lado, R. (1964). Language Teaching: A Scientific Approach. New York: McGraw-Hill.
  • Larsen-Freeman, D. y Long, M. (1994). Introducción al estudio de la adquisición de segundas lenguas. Madrid: Gredos.
  • Larsen-Freeman, D. (2003). Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
  • Levis, J.M. (2005). Changing Contexts and Shifting Paradigms in Pronunciation Teaching”. TESOL Quarterly, 39(3), 369-377.
  • Llisterri, J. (2007). La enseñanza de la pronunciación asistida por ordenador. En R. Mairal et al. (eds.), XXIV congreso internacional de AESLA. Aprendizaje de lenguas, uso del lenguaje y modelación cognitiva: Perspectivas aplicadas entre disciplinas (91-120). España, Madrid: UNED.
  • López, C. y Matesanz, M. (2009). Las plataformas de aprendizaje. Del mito a la realidad. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.
  • Man-Man, P. (2006). Developing Students’ listening and speaking Skills Through ELT Podcasts. Educational Journal, 34(2), 115-134.
  • Osguthorpe, R.T. y Graham, C.R. (2003). Blended Learning Environments: Definitions and Directions. Quarterly Review of Distance Education, 4(3), 227-233.
  • Pastor, S. (2005). La enseñanza de segundas lenguas. En A. López y B. Gallardo (Ed.), Conocimiento y lenguaje (pp. 361-399). Valencia: PUV.
  • Pinto, A. M., Sánchez, M. C., y Palacios, B. (2014). Modelo Blended Learning para la enseñanza-aprendizaje del inglés en educación superior. En A. V. Martín (coord.) Blended Learning en educación superior. Perspectivas de innovación y cambio (121-142). Madrid: Editorial Síntesis.
  • Pinto, A.M., Sánchez, M.C. y García-Peñalvo, F.J. (2015). To be or not to be successful? That does not only depend on technology, but also on human factors. Journal of Cases on Information Technology, 17(1), 51-69.
  • Pinto, A.M., Sánchez, M.C. y García-Peñalvo, F.J. (2015). Developing a VLE to enable the innovative learning of English pronunciation. TEEM'15 3rd International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality. Polytechnic of Porto-School of Engineering, Oporto, Portugal.
  • Pinto, A.M., Sánchez, M.C., y García-Peñalvo, F.J. (2016). Assessing the Effectiveness of Interactive and Collaborative Resources to Improve Reading and Writing in English. International Journal of Human Capital and Information Technology Professionals, 7(1), 66-85.
  • Pinto, A.M., Sánchez-Gómez, M.C., García-Peñalvo, F.J., y Casillas-Martín, S. (2017). Students’ Perceptions and Attitudes Towards Asynchronous Technological Tools in Blended-Learning Training to Improve Grammatical Competence in English as a Second Language. Computers in Human Behavior. In Press.
  • Rice, W. (2011). Moodle 2.0 E-Learning Course Development. Birmingham: Packt publishing.
  • Richards, J. C. y Rodgers, T. S. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching (2ª Ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Rosenberg, M. J. (2001). E-Learning Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age. New York: McGraw-Hill.
  • Ruiz, C. (2008). El Blended-learning: evaluación de una experiencia de aprendizaje en el nivel de postgrado. Investigación y Posgrado, 23(1), 11-36.
  • Salinas, J. (2005). La gestión de los entornos virtuales de formación. En Seminario Internacional: La Calidad de la Formación en Red en el Espacio Europeo de Educación Superior. España, Tarragona.
  • Sánchez, A. (1997). Los métodos en la enseñanza de idiomas: evolución histórica y análisis didáctico. Madrid: SGEL.
  • Santos, I. (1999). Lingüística Aplicada a la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera. Madrid: Arco Libros.
  • Sharpe, R., Benfield, G., Roberts, G. y Francis, R. (2006). The Undergraduate Experience of Blended Learning: A Review of UK Literature and Practice. Disponible en http://www.heacademy.ac.uk/assets/documents/teachingandresearch/Sharpe_Benfie ld_Roberts_Francis.pdf
  • Talero, A., y Elizabeth, S. (2012). El podcast en la enseñanza de la lectoescritura. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 37, 9-26.
  • Tallei, J. I. y Coura, J. (2011). El uso del podcasts en la enseñanza secundaria. Revista de humanidades, tecnología e cultura, 1(1), 234-242.
  • Thorndike, R. M. (1997). Measurement and Evaluation in Psychology and Education. New York: MacMillan.
  • Thorne, K. (2003). Blended Learning: How to Integrate Online and Traditional Learning. London: Kogan
  • Usó, L. (2008). La enseñanza de la pronunciación en LE: algunas consideraciones. Phonica, 4, 104-130
  • Van Dalen, D. B. y Meyer, W. J. (1981). Manual de técnicas de la investigación educacional. Barcelona: Paidós.