"Te quiero, maldita sea"Lectura crítica de los discursos mediáticos del amor lésbico en "Tierra de lobos" (Telecinco: 2010-14)

  1. Andrea Francisco 1
  2. Beatriz González de Garay 2
  3. María Lozano 1
  4. Joan Traver 1
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Lectora: revista de dones i textualitat

ISSN: 1136-5781

Year of publication: 2016

Issue: 22

Pages: 165-183

Type: Article

More publications in: Lectora: revista de dones i textualitat

Abstract

This paper analyses the ways in which the myths of “romantic love” and “the better half” are reproduced in media fiction and examines how audiences read them. We focus on the relationship between Isabel (Adriana Torrebejano) and Cristina (Berta Hernández) —characters of the TV series Tierra de lobos (Telecinco: 2010-14)— and develop two research lines: the narrative structure of the series and viewers’ response in different Internet forums. We conclude, firstly, that media discourse influences and shapes individual and social imaginaries regarding attraction models in lesbian relationships and, secondly, that the traditional attraction model prevails in the face of more egalitarian alternative models.

Bibliographic References

  • Alfeo Álvarez, Juan Carlos (1997), La imagen del personaje homosexual masculino como protagonista en la cinematografía española, Madrid, Universidad Complutense.
  • Aguaded, José Ignacio (2012), “La competencia mediática, una acción educativa inaplazable”, Comunicar, 39: 7-8.
  • Bartolomé, Margarita (1992), “Investigación cualitativa: ¿comprender o transformar?”, Revista de investigación educativa, 20, 2: 7-36.
  • Capdevila, Arantxa; Iolanda Tortajada y Núria Araüna (2011), “Gender Roles, Romantic and Sexual Relationships in Fictional Series. The Case of Sin tetas no hay paraíso”, Quaderns del CAC, 36: 61-67.
  • Casetti, Francesco y Federico di Chio (1999), Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación, Barcelona, Paidós.
  • Cokely, Carrie (2005), “‘Someday My Prince Will Come’: Disney, the Heterosexual Imaginary and Animated Film”, Thinking Straight: The Power, the Promise, and the Paradox of Heterosexuality, Chrys Ingraham (ed.), Nueva York & Oxon, Routledge: 167-180.
  • De Lauretis, Teresa (1984), Alicia ya no. Feminismo, semiótica, cine, Madrid, Cátedra.
  • Dow, Bonnie (2001), “Ellen, Television, and the Politics of Gay and Lesbian Visibility”, Critical Studies in Media Communication, 18, 2: 123-140.
  • Duque, Elena (2006), Aprendiendo para el amor o para la violencia: Las relaciones en las discotecas, Barcelona, El Roure.
  • Esteban, Mari Luz (2011), Crítica del pensamiento amoroso, Barcelona, Ediciones Bellaterra.
  • Ferrés, Joan y Alejandro Piscitelli (2012), “La competencia mediática: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores”, Comunicar, 38: 75-82.
  • Fouz Hernández, Santiago y Christopher Perriam (2000), “Beyond Almodóvar: ‘Homosexuality’ in Spanish Cinema of the 1990s”, Territories of Desire in Queer Culture: Refiguring Contemporary Boundaries, David Alderson y Linda Anderson (eds.), Manchester, Manchester University Press: 96-111.
  • Fouz Hernández, Santiago (2010), “Assimilation and Its Discontents: Representations of Gay Men in Spanish Cinema of the 2000s”, Revista canadiense de estudios hispánicos, 35, 1: 81-104.
  • Francisco, Andrea y Lidón Moliner (2011), “Porque la visibilidad importa. Una propuesta para trabajar la diversidad sexual en la ESO a través de la educación en medios”, Revista de educación inclusiva, 2: 147-168.
  • Francisco, Andrea (2013), El banquete de Safo. Una tertulia dialógica sobre los discursos mediáticos del amor y los modelos de atracción con mujeres lesbianas y bisexuales, Tesis doctoral, Castelló, Universitat Jaume I de Castelló.
  • García Manso, Almudena (2012), “Queer-TV: series de ficción y homosexualidad en España, un intento por visibilizar el colectivo homosexual”, Ficcionando: Series de televisión a la española, Belén Puebla Martínez, Elena Carrillo Pascual y Ana Isabel Iñigo Jurado (eds.), Madrid, Fragua: 157-180.
  • Gimeno, Beatriz (2008), La construcción de la lesbiana perversa: visibilidad y representación de las lesbianas en los medios de comunicación: el caso de Dolores Vázquez Wanninkhof, Barcelona, Gedisa.
  • González de Garay, Beatriz (2009), “Ficción online frente a ficción televisiva en la nueva sociedad digital: Diferencias de representación del lesbianismo entre las series españolas para televisión generalista y las series para Internet”, Actas Icono 14. Congreso Internacional Sociedad Digital, Madrid.
  • González de Garay, Beatriz (2013), El lesbianismo en las series de ficción televisiva españolas, Tesis doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
  • Gómez, Jesús (2004), El amor en la sociedad del riesgo. Una tentativa educativa, Barcelona, El Roure.
  • Green, Melanie y Timothy Brock (2000), “The Role of Transportation in the Persuasiveness of Public Narratives”, Journal of Personality and Social Psychology, 79: 701-721.
  • Guarinos, Virginia (2008), “Mujer y cine”, Los medios de comunicación con mirada de ge �nero, Trinidad Núñez y Felicidad Loscertales (coords.), Sevilla, Instituto Andaluz de la Mujer: 103-120.
  • Herrera, Coral (2011), La construcción sociocultural del amor romántico, Madrid, Fundamentos.
  • Lacalle, Charo (2012), “Género y edad en la recepción de la ficción televisiva”, Comunicar, 39: 111-118.
  • Madison, D. S. (1995), “Pretty Woman through the Triple Lens of Black Feminist Spectatorship”, From Mouse to Mermaid: The Politics of Film, Gender, and Culture, Elizabeth Bell, Lynda Haas y Laura Sells (eds.), Bloomington, Indiana University Press: 224-235.
  • McKee, Alan (2000), “How to Tell the Difference between a Positive Image and a Stereotype: Reading Priscilla, Queen of the Desert”, Screening the Past, 9. <http://tlweb.latrobe.edu.au/humanities/screeningthepast/firstrelease/fr0300 /amfr09b.htm>
  • Medina Bravo, Pilar y Miquel Rodrigo Alsina (2009), “Análisis de la estructura narrativa del discurso amoroso en la ficción audiovisual. Estudio de caso: Los Serrano y Porca Miseria”, ZER Revista de Estudios de Comunicación, 27: 83- 101.
  • Melero Salvador, Alejandro (2010), Placeres ocultos: Gays y lesbianas en el cine español de la Transición, Madrid, Notorius Ediciones.
  • Melero Salvador, Alejandro (2013), “The Erotic Lesbian in the Spanish Sexploitation Films of the 1970s”, Feminist Media Studies, 13, 1: 120-131.
  • Melgar, Patricia (2010), Trenquem el silenci: Superación de las relaciones afectivas y sexuales abusivas por parte de las mujeres víctimas de la violencia de género, Tesis doctoral, Barcelona, Universitat de Barcelona.
  • Meyer, Michaela D. E. (2003), “‘It’s me. I’m it.’: Defining Adolescent Sexual Identity through Relational Dialectics in Dawson's Creek”, Communication Quarterly, 51: 262-276.
  • Mira, Alberto (2008), Miradas insumisas. Gays y lesbianas en el cine, Madrid, Egales.
  • Multipark Ficción y Boomerang TV (prods.) (2010), Tierra de lobos. <http://www.telecinco.es/tierradelobos/>
  • Mulvey, Laura (1975), “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, Screen 16, 3: 6- 18.
  • Nair, Sridevi (2008), “Hey Good Lookin’! Popular Culture, Femininity, and Lesbian Representation in Transnational Regimes”, Journal of Lesbian Studies, 12, 4: 407- 22.
  • Núñez, Trinidad (2008), “La mujer objeto y sujeto televisivo”, Los medios de comunicación con mirada de género, Trinidad Núñez y Felicidad Loscertales (coords.), Sevilla, Instituto Andaluz de la Mujer: 121–138.
  • Orozco, Guillermo (1992), Hablan los televidentes. Estudios de recepción en varios países, México, Universidad Iberoamericana.
  • Pelayo García, Irene (2009), Imagen fílmica del lesbianismo a través de los personajes protagonistas en el cine español, Tesis Doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
  • Pereda, Ferran (2004), El cancaneo: diccionario petardo de argot gay, lesbi y trans, Barcelona, Laertes.
  • Perriam, Christopher (2013), Spanish Queer Cinema, Edimburgo, Edinburgh University Press.
  • Platero, R. Lucas (2008), Lesbianas. Discursos y representaciones, Madrid, Melusina.
  • Ricalde, Mª Cruz (2002). “Feminismo y teoría cinematográfica”, Escritos, 25, enero-junio: 23-48
  • Rougemont, Denis de (1993), El amor y Occidente, Barcelona, Kairós.
  • Soto-Sanfiel, Maria T., Adriana Ibiti y Rosa María Palencia Villa (2014), “La identificación con personajes de lesbianas: Recepción de audiencias heterosexuales y homosexuales desde una aproximación metodológica mixta”, Revista latina de comunicación social, 69: 275-306.
  • Smith, Paul Julian (1992), Laws of Desire. Questions of Homosexuality in Spanish Writing and Film. 1969-1990, Oxford, Oxford University Press.
  • VV.AA. (2008), “The World’s 50 Most Powerful Blogs”, The Guardian, 26/04/2015. <http://www.theguardian.com/technology/2008/mar/09/blogs>
  • Van Dijk, Teun Adrianus (1999), “El análisis crítico del discurso”, Anthropos, 186: 23-36.
  • Van Dijk, Teun Adrianus (2000), El discurso como estructura y proceso, Barcelona, Gedisa.
  • Viñuales, Olga (2000), Identidades lésbicas, Barcelona, Edicions Bellaterra.
  • Zurian Francisco (2011), Imágenes del Eros: Género, sexualidad, estética y cultura audiovisual, Madrid, Ocho y Medio.