Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP)evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria

  1. Ana García-Varcálcel Muñoz-Repiso 1
  2. Verónica Basilotta Gómez-Pablos 1
  1. 1 Universidad de Salamanca, España
Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2017

Volume: 35

Issue: 1

Pages: 113-131

Type: Article

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

Given the consolidation of project based learning (PBL) and its ever more frequent use in schools as a mechanism to develop curricular competences, increase student motivation and selfesteem, foster research and promote collaboration (Railsback, 2002), we designed an assessment scale for project based learning from the perspective of the students, guaranteeing its validity and reliability. The scale was administered to 364 students of Primary Education to analyze the results of different collaborative learning projects and to see whether there were differences in the assessments in terms of gender and type of project. Among the main results it can be highlighted that in students’ opinion, the projects proposed in class were well-organized, the tasks were well-defined, and the group size were adequate; moreover, the teachers provided the necessary help and feedback regarding the students’ achievements while they stimulated student interaction and collaborative learning in which a good working climate was shared and fostered. Inferential analyses showed that there were significant differences in terms of project type, but not as a function of gender.

Bibliographic References

  • Blasco, J. E., López, A., & Mengual, S. (2010). Validación mediante el método Delphi de un cuestionario para conocer las experiencias e interés hacia las actividades acuáticas con especial atención al windsurf. Ágora para la educación física y le deporte, 12 (1), 75-96.
  • Brundiers, K. , & Wiek, A. (2013). Do we teach what we preach? An international comparative appraisal of problemand project-based learning courses in sustainability. Sustainability, 5(4), 1725-1746.
  • Brush, T. , & Saye, J. (2008). The effects of multimedia-supported problem-based inquiry on student engagement, empathy, and assumptions about history. The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 2(1), 21-56.
  • Calabuig, F. , & Crespo, J. (2009): Uso del método Delphi para la elaboración de una medida de calidad percibida de los espectadores de eventos deportivos. Revista Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 21-25.
  • David, J. (2008). What research says about project-based learning. Educational Leadership, 65, 80–82.
  • Dewey, J. (1933). Cómo pensamos. Barcelona: Paidós.
  • Ertmer, P. A., & Simons, K. D. (2005). Scaffolding teachers’ efforts to implement problem based learning. International Journal of Learning, 12(4), 319-328.
  • García, T., Álvarez, D., González, P., Álvarez, L., & Segurola, L. (2014). Propiedades psicométricas de la escala de funcionamiento ejecutivo para profesorado (EFE-P). Revista Psicología y Educación, 9(1), 49-69.
  • García, E., & Cabero, J. (2011). Diseño y validación de un cuestionario dirigido a describir la evaluación en procesos de educación a distancia. Edutec, 35, 1-26.
  • García, I., Gros, B. & Noguera, I. (2010). La relación entre las prestaciones tecnológicas y el diseño de las actividades de aprendizaje para la construcción colaborativa del conocimiento. Cultura y Educación, 22 (4), 395-418.
  • Gargallo, A., Esteban, L., & Pérez, J. (2010). Impact of gender in adopting and using ICTs in Spain. Journal of Technology Management & Innovation, 5(3), 120-128.
  • García-Valcárcel, A. (Coord.) (2015). Proyectos de trabajo colaborativo con TIC. Madrid: Síntesis.
  • García-Valcárcel, A.; Basilotta, V. & López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar, 42, 65-74. doi: http://dx.doi. org/10.3916/C42-2014-06
  • Hernández, M. (2016). Evaluating Project-Based Learning. Recuperado de, http://www. edutopia.org/blog/evaluating-pbl-michael-hernandez
  • Hernández, Z., Dolores, G., & Amador, C. (2011). Fundamento metodológico, discrepancias estadísticas y errores conceptuales en el uso de datos económicos. Paradigma económico, 3(1), 71-110.
  • Hung, W. (2008). The 9-step problem design process for problem-based learning: Application of the 3C3R model. Educational Research Review, 4(2), 118-141.
  • Iglesias, C., Llorente, R., & Dueñas, D. (2010). Diferencias de género en el empleo TIC. Cuadernos de Economía, 33(92), 105-137.
  • Kilpatrick, W. H. (1918). The project method. Teachers College Record, 19, 319-335.
  • Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2006). Project-based learning. In K. Sawyer (Ed.), Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 317–334). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Mergendoller, J. R., Maxwell, N. L. & Bellisimo, Y. (2006). The effectiveness of problembased instruction: A comparative study of instructional methods and student characteristics. The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 1(2), 49-69.
  • Mergendoller, J. R., & Thomas, J. W. (2005). Managing project-based learning: Principles from the field. Recuperado de http://bie.org/images/uploads/general/f6d0b4a5d9e37c0e0317acb7942d27b0.pdf
  • Mérida, R., Serrano, A., & Tabernero, C. (2015). Diseño y validación de un cuestionario para la evaluación de la autoestima en la infancia. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 149-162. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.182391
  • Morales, P., Urosa, B., & Blanco, A. (2003). Construcción de escalas de actitudes tipo Likert. Madrid: La Muralla.
  • Oracle Education Foundation. (2009). The power of project learning with ThinkQuest. Estados Unidos: SRI International.
  • Palomo, R., Ruiz, J., & Sánchez, J. (2005) Las TIC como agentes de innovación educativa. Junta de Andalucía: Consejería de Educación.
  • Popescu, E. (2012). Project-Based learning with eMUSE. An experience report. In E. Popescu et al. (Eds.) Advances in Web-Based Learning (pp. 41-50). Romania: Springer.
  • Pozuelos, F.J. (2007). Trabajo por proyectos: descripción, investigación y experiencias. Morón (Sevila): Ediciones MCEP.
  • Railsback, J. (2002). Project-based instruction: Creating excitement for learning. Portland, Oregon: Northwest Regional Educational Laboratory.
  • Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Archidona: Aljibe.
  • Shadiev, R., Hwang, W., & Huang, Y. (2015). A pilot study: Facilitating cross-cultural understanding with project-based collaborative learning in an online environment. Australasian Journal of Educational Technology, 31(2), 123-139.
  • Thomas, J. (2000). A review of research on project-based learning. Recuperado de http://www.bobpearlman.org/BestPractices/PBL_Research.pdf
  • Varela, M., Díaz, L., & García, R. (2012). Descripción y usos del método Delphi en investigaciones del área de la salud. Investigación en Educación Médica, 1(2), 90-95.