Un nuevo San Francisco meditando con una calavera del obrador de Zurbarán en una colección portuguesa

  1. Maite Paliza Monduate 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Liño: Revista anual de historia del arte

ISSN: 2341-1139 0211-2574

Year of publication: 2016

Issue: 22

Pages: 47-60

Type: Article

DOI: 10.17811/LI.22.2016.47-60 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Liño: Revista anual de historia del arte

Abstract

The present article studies and brings to light a hitherto unheard-of canvas of St. Francis in Meditation, linked to Zurbarán’s workshop. Several versions of this work are known today which specialists in the matter relate to the Extremeñan painter’s circle, as well as copies of lesser quality and interest; there are also full body and half body versions. The painting that interests us here is of the latter type (1.02 m. x 0.82 m.) and belongs to a private Portuguese collection. Of noteworthy quality, this painting has great similarities to the one brought to light by German historian Hugo Kehrer in 1918, which at that time belonged to the heirs of José Gestoso, also ascribed to the workshop of the artist from Fuente de Cantos.

Bibliographic References

  • NAVARRETE PRIETO, Benito, “Santas de Zurbarán: Devoción y persuasión”, en VV.AA, Santas de Zurbarán: Devoción y persuasión, Sevilla, Instituto de la Cultura y las Artes, 2013
  • CATURLA, María Luisa, “Francisco de Zurbarán”, en VV.AA, Zurbarán, Madrid, Ministerio de Educación Nacional, 1953
  • NAVARRETE, Benito, “Zurbarán y su obrador. Pinturas para el Nuevo Mundo”, en NAVARRETE, Benito (con la colaboración de DELENDA, Odile), Zurbarán y su obrador. Pinturas para el Nuevo Mundo, México, Museo Nacional de San Carlos, 1999
  • SERRERA, Juan Miguel, “Zurbarán y América”, en VV.AA, Zurbarán, Madrid, Ministerio de Cultura, 1988
  • PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso Emilio, “El último Zurbarán”, en VV.AA, Zurbarán la etapa final: 1650-1664, Bilbao, BBK, 2000
  • NAVARRETE PRIETO, Benito, La pintura andaluza del siglo XVII y sus fuentes grabadas, Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 1998
  • NAVARRETE PRIETO, Benito, “La mecánica de trabajo en el Obrador de Zurbarán”, en PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso Emilio (director), “El último Zurbarán”, en VV.AA, Zurbarán la etapa final: 1650-1664, Bilbao, BBK, 2000
  • NAVARRETE PRIETO, Benito, “Zurbarán cómo compuso sus principales cuadros”, en VV.AA, Zurbarán IV Centenario, Sevilla, Junta de Andalucía, 1998
  • NAVARRETE PRIETO, Benito, “Sobre la agudeza, el ingenio y la copia: Zurbarán, creador de imágenes sagradas”, en DELENDA, Odile (comisaria), Zurbarán una nueva mirada, Madrid, Museo Thysen Bornemisza, 2015
  • PARRADO DEL OLMO, Jesús María, “Estudio de la Colección de Arte Religioso de la Fundación Cristóbal Gabarrón”, en Lope de Vega o la Espiritualidad, Valladolid, Junta de Castilla y León, 1997
  • DELENDA, Odile, “Bernabé de Ayala (Séville, vers 1620/1625-après 1675). Un elève de Francisco Zurbarán”, en Les Cahiers d’Histoire de l’art, 9, Roma, 2011
  • LOZOYA (Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de), “Zurbarán en el Perú”, en AEA, XVI, Madrid, 1946
  • SCHENONE, Héctor, “Pinturas zurbaranescas y esculturas de escuela sevillana en Sucre, Bolivia”, Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas, Buenos Aires, 4, 1951
  • MEIDA, Paulo Duarte, “Heráldica funeraria nos cimitérios de Coimbra III”, en Revista Lusófona de Genealogía e Heráldica, 4, Oporto, 2011
  • ANDRADE, Antonio Alberto Banha de, “Conde do Ameal”, en Enciclopedia Luso-Brasileira, vol V, Lisboa, Editorial Verbo, 1965
  • SOUSA, Alberto y SEQUEIRA, Gustavo de Matos, Vente d’objects d’art. Collections Comte de Ameal. Catálogo descriptif, Lisboa, Empreza de Móveis, 1921
  • NUNES, Antonio, A espada e a balança: o Palacio da Justicia de Coimbra, Lisboa, Ministério de Justicia, 2000
  • SEQUEIRA, Gustavo de Matos y SANTOS, José dos, Catálogo da notável e preciosa livraria que foi do ilustre bibliofilo conimbricenseconde do Ameal (João Correia Ayres de Campos), Oporto, Sociedade da Papelaria, 1924
  • GUINARD, Paul, “¿Zurbarán pintor de paisajes?”, en Goya, 64, Madrid, 1965
  • 0 KEHRER, Hugo, Francisco de Zurbarán, Munich, Hugo Schmidt Verlag, 1918
  • PLEGUEZUELO, Alfonso, “Presentación”, en GESTOSO Y PÉREZ, José, Historia de los barros vidriados sevillanos. Desde sus orígenes hasta nuestros días, Sevilla, Ayuntamiento de Sevilla, 1995, reedición del original de 1904
  • GESTOSO PÉREZ, José, Ensayo de un diccionario de los artistas que florecieron en esta ciudad de Sevilla desde el siglo XIII hasta el XVIII inclusive, T. II, Sevilla, Oficina de Andalucía Moderna, 1900
  • CATURLA, María Luisa, Francisco de Zurbarán (Traducción, adaptación y aparato crítico por Odile Delenda), París, Wildenstein Institute, 1994
  • GUINARD, Paul, Zurbaran et les peintres espagnols de la vie monastique, París, Les Editions du Temps, 1969
  • FRATI, Tiziana, La obra pictórica completa de Zurbarán, Barcelona-Madrid, Clásicos de Arte Noguer Rizzoli Editores, 1976