Cambios en los modelos persuasivosla nueva publicidad en tiempo real a través de estrategias narrativas transmedia. Estudio de caso de la campaña publicitaria de Tous, Tender Stories

  1. Mª Isabel Rodríguez Fidalgo 1
  2. Adriana Paíno Ambrosio 1
  3. Yanira Ruiz Paz 1
  4. Lucía Jiménez Iglesias 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Journal:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Year of publication: 2017

Issue Title: Transmedia y comunicación publicitaria: retos, narrativas y emociones

Issue: 14

Pages: 27-50

Type: Article

More publications in: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Abstract

Nowadays, the advertising industry is turning to new strategies based on transmedia storytelling. This happens because technological progress allows users to take increasingly part on advertising content and to interact with it across different means and formats, which stands for a new age where consumers are referred to as prosumers (Toffler, 1980). Tender Stories, an advertising campaign created by the firm Tous, is a good example of this kind of content as it is made up of five independent stories aimed at promoting different jewellery collections. The advertising strategy is based on a main story spreading throughout different platforms, with social media among them. Precisely, the most innovative part of the campaign was launched in real time on Instagram –Instagram Tender Stories. This study addresses the analysis of the advertising strategy developed by Tous in Tender Stories, a strategy based on the use of social media (Instagram, Twitter, Facebook, and YouTube) between 2014 and 2016. A quali-quantitative methodology approach based on the content analysis technique is adopted in order to analyse the campaign’s transmedia storytelling strategy and its use of social media from an interaction-participation point of view.

Bibliographic References

  • Caerols, Raquel y De la Horra, Yago (2017). Fórmulas creativas en la publicidad de moda. Un análisis de Madrid Fashion Film Festival y su impacto en las redes sociales. En: Prisma Social, nº 14, pp. 336-378.
  • Canavilhãs, João (2011). El nuevo ecosistema mediático. En: Index.comunicación, nº 1, pp. 13-24.
  • Costa, Carmen y Piñeiro, Teresa (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). En: Icono 14, Vol. 10, nº 2, pp. 102-125.
  • Del Pino-Romero, Cristina y Castelló-Martínez, Araceli (2016). La comunicación publicitaria se pone de moda: branded content y fashion films. En: Revista Mediterránea de Comunicación, Vol. 6, nº 1, pp. 105-128.
  • Fernández, Carolina (2014). Prácticas transmedia en la era del prosumidor: Hacia una definición del Contenido Generado por el Usuario (CGU). En: CIC Cuadernos de Información y Comunicación, Vol. 19, pp. 53-67.
  • García Carrizo, Jennifer y Heredero Díaz, Olga (2015). Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. En: Icono 14, Vol. 13, pp. 260-285.
  • Islas, Octavio (2009). La convergencia cultural a través de la ecología de medios. En: Comunicar, nº 33, pp. 25-33.
  • Jenkins, Henry (2003). Transmedia Storytelling: Moving Characters from Books to Films to Video Games Can Make Them Stronger and More Compelling. MIT Technology Review. Disponible en: https://goo.gl/W3TNX2 [Consulta: 19/02/2017].
  • Jenkins, Henry (2008). Cultura de la convergencia. Barcelona: Paidós.
  • Marfil-Carmona, Rafael (2013). Interactividad digital y estrategias narrativas en la publicidad audiovisual de Manos Unidas y Unicef. En: Historia y Comunicación Social, Vol. 18, pp. 169-181.
  • Porto-Renó, Denis; Versuti, Andre Cristina; Moraes-Gonçalves, Elisabeth y Gosciola, Vicente (2011). Narrativas transmídia: diversidade social, discursiva e comunicacional. En: Palabra Clave, Vol. 14, nº 2, pp. 201-215.
  • Rodríguez, Mª Isabel y Molpeceres, Sara (2014). The Inside Experience y la construcción de la narrativa transmedia. Un análisis comunicativo y teóricoliterario. En: CIC Cuadernos de Información y Comunicación, Vol. 19, pp. 315-330.
  • Salaverría, Ramón y Cores, Rafael (2005). Géneros periodísticos en los cibermedios hispanos. En: Ramón Salaverría (Coord.), Cibermedios: el impacto de Internet en los medios de comunicación en España. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Salmon, Christian (2011). Storytelling: la máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Barcelona: Península.
  • Scolari, Carlos (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto, S.L.U.
  • Scolari, Carlos (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. En: Anuario AC/E de cultura digital 2014, pp. 71-81.
  • Toffler, Alvin (1980). The Third Wave. Canadá: Banatan Books.
  • Villena, Eduardo (2014). La Narrativa Transmedia en el modelo de comunicación de las empresas de moda internacionales: un estudio de caso. En: Communication Papers, Vol.3, nº 4, pp. 15-21.