Innovación y Didáctica Musical para la docencia del siglo XXI en Educación Superior

  1. Ramos Ahijado, Sonsolres
  2. Botella Nicolás, Ana María
Journal:
Dedica. Revista de Educação e Humanidades

ISSN: 2182-018X 2182-0171

Year of publication: 2017

Issue: 12

Pages: 155-169

Type: Article

More publications in: Dedica. Revista de Educação e Humanidades

Abstract

This proposal is framed in the project of Educational Innovation Ieducarts (interdisciplinary in arts education) from the University of Valencia and projects Teaching Innovation From the classroom to the scene and ICT: creation of new strategies for theoretical and practical teaching music (ID2014 / 0099), and folklore video games through video tutorials (ID2015 / 0150) from the University of Salamanca. It is to work teaching innovation from the interdisciplinary and holistic approach, applying new methodological strategies, through the ICT. Specifically, the technique of the The Jigsaw Classroom, Pechakucha (ペ チ ャ ク チ ャ) and Usal-Media is working. Kahoot Socrative, AnswerGarden, Thinglink, Tagut and Poplet, Quizlet and Padlet, that being innovative are attractive to both teachers and learners to: In addition to teaching resources generate the following functional tools are used.

Bibliographic References

  • Answer Garden (2012). Disponible en: https://answergarden.ch. Consultado el 22/09/2015.
  • Bautista, A. (2008). Comenta Cibercultura. La cultura de la sociedad digital de P. Lévy. Educatio Siglo XXI, 26, 295-298.
  • Botella, A. M., Fernández, R., Mínguez, X., Martínez, S. (2015). “Ieducarts: educational innovation project to work on interdisciplinary arts education”. Inted 2015. 9th International Technology, Education and Development Conference, 1833-1834.
  • Botella, A. M., Hurtado, A. (2016). Innovación docente en el grado de maestro de la Universitat de València. La percepción auditiva y visual del paisaje a través de las Tic. Revista Opción, 32(7), 215-230.
  • Botella, A. M., Fernández, R., Martínez, S., Ramos, S. y Hurtado, A. (2016). “Ieducarts: educational innovation project to delve into renovation of teaching methodologies”, en Inted 2016. 10th International Technology, Education and Development Conference. 6370-6374.
  • Eadventure (2012). Disponible en: http://e-adventure.e-ucm.es/ Consultado el 22/09/2016.
  • González, J. C. (2006). B-learning utilizando software libre, una alternativa viable en educación superior. Revista Complutense de Educación, 1(17), 121-133.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). Disponible en: https://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf Consultado el 20/09/2016.
  • Marcelo, C. (2002). Aprender a enseñar para la sociedad del conocimiento. Revista Complutense de Educación, 12(2), 531- 593.
  • Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato.
  • Popplet (2009). Disponible en: http://popplet.com/. Consultado el 22/09/2015.
  • Quizlet (2007). Disponible en: https://quizlet.com/. Consultado el 22/09/2015.
  • Ramos, S., Botella, A. M. (2014). Experiencia docente con el audiovisual a través de Pechakucha en Javier Rodríguez Torres (coord.), Experiencia en la adaptación al EEES, pp. 491-497.
  • Socrative (2012). Disponible en: http://www.socrative.com/. Consultado el 22/09/2015.